۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
ناکارآمدی اتاق اصناف دلیل احیای دوباره اتحادیه‌ها !؟
بایدها و نبایدهای تشکیل اتحادیه های کشوری

ناکارآمدی اتاق اصناف دلیل احیای دوباره اتحادیه‌ها !؟

با گذشت هفت سال از انحلال اتحادیه های کشوری رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی با بازگشت به عقب دوباره تلاش دارد تا ایجاد این نوع اتحادیه ها را کلید بزند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: در اواخر دهه ۸۰ مقرر شد تا ۴۴ اتحادیه کشوری تشکیل شود اما در اوایل دهه ۹۰ با اصلاح قانون نظام صنفی اتحادیه های کشور ملغی و به جای آنها کمیسیون های تخصصی تشکیل شد.

مرور سابقه تشکیل اتحادیه کشوری نشان می دهد که روسای این اتحادیه ها از بین روسای استانها انتخاب شدند و بخش عمده ای از ریاست اتحادیه های کشوری به روسای صنفی تهران رسید که از جمله آنها می توان به اتحادیه پوشاک به ریاست ابوالقاسم حسن شیرازی، اتحادیه طلا و جواهر به ریاست محمد کشتی آرای، اتحادیه مشاوران املاک به ریاست مصطفی قلی خسروی و اتحادیه آهن فروشان به ریاست محمد آزاد اشاره کرد.

تجمیع قدرت صنفی در پایتخت از یک سو و انتخاب رئیس اتحادیه های کشوری از بین روسای اتحادیه ها در تهران از سوی دیگر و تداخل حیطه اختیارات روسای اتحادیه ها منجر به ایجاد نارضایتی و در نهایت انحلال اتحادیه های کشوری شد.

با گذشت بیش از هفت سال از انحلال اتحادیه های کشوری «جمشید گلپور» رئیس جدید مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت دوباره از تشکیل اتحادیه های کشوری خبر داد. حال مهمترین سوال این است که چرا دوباره صحبت از تشکیل اتحادیه های کشوری به میان آمده است آن هم در شرایطی که بر اساس قانون نظام صنفی باید کمیسیون های تخصصی برای بررسی مسایل جامع صنفی ایجاد شود.

نیازی به اتحادیه های کشوری نداریم
رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر درباره پیشنهاد تشکیل اتحادیه های کشوری می گوید: سالها قبل اتحادیه های کشوری با هدف ایجاد اشتغالزایی در بخش اصناف تشکیل شد اما عدم تحقق این وعده به دلیل مهیا نبودن زیرساختها موجب شد تا این اتحادیهها منحل شده و کمیسیون های تخصصی جایگزین آنها شود.

ابراهیم محمدولی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: برای طرح مسایل و پیگیری مشکلات اصناف شاید لازم باشد اتحادیه های کشوری تشکیل شود زیرا با توجه به عملکرد فعلی مسئولان صنفی هر صنف و اتحادیه ای ناچار است تا مسایل خود را به صورت مجزا پیگیری کند.

وی می افزاید: اگر هدف از تشکیل این اتحادیه ها پیگیری مسایل صنفی به صورت کلان باشد، مانعی ندارد ولی مساله اصلی این است که تشکیل اتحادیه ها صرفا تداخل فعالیت ایجاد می کند.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران: بدون تردید هیچ یک از روسای اتحادیه ها نمی پذیرند که اتحادیه کشوری تشکیل شود و روسای یکی از اتحادیه ها به عنوان رئیس آن صنف بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد و برای آنها تصمیم گیری کند.

روسا اتحادیه ها تشکیل اتحادیه کشوری را نمی پذیرند
رئیس اسبق اتاق اصناف ایران درباره پیشنهاد تشکیل اتحادیه های کشوری می گوید: نه تنها ضرورتی برای تشکیل اتحادیه های صنفی وجود ندارد بلکه تشکیل این اتحادیه ها موجب برهم خوردن نظم در فعالیت های صنفی می شود.

قاسم نوده فراهانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: بدون تردید هیچ یک از روسای اتحادیه ها نمی پذیرند که اتحادیه کشوری تشکیل شود و روسای یکی از اتحادیه ها به عنوان رئیس آن صنف بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد و برای آنها تصمیم گیری کند.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه می دهد: به عنوان مثال اگر اتحادیه کشوری تشکیل شود، رئیس اتحادیه پوشاک اصفهان حاضر نیست دستورات رئیس اتحادیه کشوری که از بین روسای اتحادیه های استان های کشور انتخاب شده را بپذیرد زیرا اصول و قواعد صنفی به صورت دقیق مشخص است و بازار هر شهر و استانی مسایل خاص خود را دارد و نمی توان یک دستورالعمل کلی برای صنوف در تمامی کشور صادر کرد.

تشکیل اتحادیه کشوری در قانون نیست
رئیس سابق اتاق اصناف ایران نیز براین باور است که نبود زیرساخت و چارچوب قانونی عامل انحلال اتحادیه های کشوری  در سالهای گذشته بوده است.

علی فاضلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: تشکیل اتحادیه کشوری بر اساس قانون نظام صنفی کشور ممکن نیست.

وی خاطرنشان می کند: برای تشکیل اتحادیه های کشوری باید هیات عالی نظارت مصوبه بدهد و اگر این امر محقق شود تشکیل اتحادیه های کشوری بلامانع است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران: ایجاد تشکل های کشوری به معنای نادیده گرفتن اتحادیه های شهرستانها و استانها نیست بلکه این اتحادیهها برای تسهیل فرآیند رسیدگی به درخواست و پیشبرد اهداف صنفی در سراسر کشور ایجاد می شود.

افزایش انسجام صنفی با تشکیل اتحادیه کشوری
رئیس اتحادیه مشاوران املاک براین باور است که تشکیل اتحادیه های کشوری برای ایجاد انسجام و هم افزایی صنفی امری واجب و ضروری است.

مصطفی قلی خسروی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بر اساس قانون نظام صنفی مقرر شد تا ۴۴ اتحادیه کشوری تشکیل شود که این ماده قانون نظام صنفی اجرایی شود.

وی می افزاید: ایجاد تشکل های کشوری به معنای نادیده گرفتن اتحادیه های شهرستانها و استانها نیست بلکه این اتحادیه ها برای تسهیل فرآیند رسیدگی به درخواست و پیشبرد اهداف صنفی در سراسر کشور ایجاد می شود.

رئیس کمیته تخصصی مشاوران املاک استان تهران درباره انتخاب روسای اتحادیه های کشوری از بین روسای اتحادیه های تهران خاطرنشان می کند: انتخاب رئیس و هیات رئیسه اتحادیه های کشوری بر مبنای آراء روسای اتحادیه های هر صنف از سراسر کشور انجام شد و هیچ نوع انتصاب و دستوری در کار نبود.

وی با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی برای مصوبه انحلال اتحادیه های کشوری تصریح می کند: تشکیل اتحادیه های کشوری به منزله تداخل شرح وظایف با اتحادیه های شهرها و استانها و کاهش قدرت آنها نباید تلقی شود اما با چنین تصوری از اصلاحیه قانون نظام صنفی تشکیل اتحادیه های کشوری حذف شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید: در حال حاضر عملکرد برخی مسئولان صنفی به نحوی است که درخواستهای به حق اصناف مورد پیگیری قرار نمی گیرد اما تشکیل اتحادیه صنفی موجب می شود تا مسایل و مشکلات صنفی از سوی اتحادیه کشوری رصد و پیگیری شود و برای به نتیجه رساندن خواسته های صنفی تلاش بیشتری صورت بگیرد.

موافقان و مخالفان تشکیل اتحادیه های کشوری دلایل خاص خود را دارند؛ مخالفان از عدم پذیرش رئیس اتحادیه کشوری از سوی روسای اتحادیه های هم صنف و تداخل حوزه فعالیت یاد می کنند و موافقان تشکیل اتحادیه کشوری از ضرورت ایجاد هم افزایی و جبران کم کاری رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران در راستای پیگیری مطالبات صنفی صحبت به میان می آورند.

بدون تردید اگر اتاق اصناف ایران به درستی به شرح وظایف خود در قبال فعالان صنفی عمل می کرد با گذشت بیش از هفت سال از انحلال اتحادیه های کشوری دوباره زمزمه تشکیل این اتحادیه های کشوری مطرح نمی شد و به گوش نمی رسید. شاید این اتحادیه باید باشند تا بار مسئولیت رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران را به دوش بکشند.

کد خبر: ۲۳٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha