۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
راهنمای انتخاب و خرید قطعات کامپیوتر به زبان ساده

راهنمای انتخاب و خرید قطعات کامپیوتر به زبان ساده

این روزها، در عصر تکنولوژی بسیاری از کسب و کارها نیازمند کامپیوترهای قدرتمند هستند. این یعنی بسیاری از کاربران روزی چند ساعت پشت سیستم خود می‌نشینند و به انجام امور خود می‌پردازند.

به گزارش بازار، این روزها، در عصر تکنولوژی بسیاری از کسب و کارها نیازمند کامپیوترهای قدرتمند هستند. این یعنی بسیاری از کاربران روزی چند ساعت پشت سیستم خود می‌نشینند و به انجام امور خود می‌پردازند؛ این افراد حتماً به رایانه‌ای احتیاج خواهند داشت که قدرتمند و حرفه‌ای باشد و معمولاً ترجیح می‌دهند که خودشان قطعات کامپیوتر خود را انتخاب کنند. اما این قطعات کدام هستند و هر کدام از آنها چه وظیفه‌ای در سیستم ایفا می‌کنند؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه به زبان ساده، شما را با برخی از اجزای یک رایانه آشنا خواهد کرد تا بدانید که به کدام یک از آنها هنگام اسمبل کردن یک سیستم، نیاز خواهید داشت.

کیس

کیس قطعۀ بزرگی از این دستگاه است که تمامی قطعات داخلی و اجزای کامپیوتر را در خود جای می‌دهد و از آنها نگهداری می‌کند. کیس در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود که شامل بسیار کوچک، کوچک، استاندارد و بزرگ است. این سایزها به ترتیب از مادربردهای Mini ITX، Micro ATX، ATX و XL-ATX پشتیبانی می‌کنند. لازم به ذکر است که کیس از نظر جنس، دارای درجه‌های کیفی متفاوت می‌باشد.

مادربرد از بروزکالا

برد اصلی رایانه، مادربرد نام دارد که داخل کیس قرار می‌گیرد. بسیاری از قطعات دیگر این دستگاه مانند پردازنده، رم و... مستقیماً به آن وصل می‌شوند. این قطعه شرایطی را مهیا می‌کند که اجزای مختلف سیستم با هم در ارتباط باشند. وظیفه اصلی آن، کنترل پردازشگر مرکزی و برقراری ارتباط میان پردازشگر و سایر اجزا است. در حالت کلی سازگاری آن با CPU از مهم‌ترین مواردی است که حتماً باید به آن توجه کنید. هنگام خرید مادربرد باید به نکات دیگری از جمله چیپست و سوکت، اسلات‌های رم، اندازه و فرم فکتور، پورت‌های توسعه، پشتیبانی GPU، سیستم خنک کننده و... نیز توجه نمایید.

مانیتور

مانیتور در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. این قطعه اطلاعات گرافیکی پردازش شده توسط کارت گرافیک را به کاربر نشان می‌دهد. امروزه مانیتورها دارای انواع مختلفی هستند و برخی از آنها به صورت حرفه‌ای برای کاربران خاص تولید و طراحی شده‌اند. به عنوان مثال اگر گیمر هستید، می‌توانید برای خرید مانیتور گیمینگ اقدام نمایید زیرا این محصول پاسخ‌گوی تمام نیازهایی که برای بازی حرفه‌ای اهمیت دارد، است.

پردازنده CPU

سی پی یو که به آن مغز کامپیوتر هم می‌گویند، وظیفۀ پردازش تمام داده‌ها و اطلاعت را بر عهده دارد. در انتخاب این قطعه باید به این مورد توجه نمایید که حتماً با مادربرد شما سازگار باشد. کاربران معمولاً به دو دسته اصلی علاقمندان به AMD یا اینتل تقسیم می‌شوند. هر کدام از اینها نیز دارای سری‌های مختلف و متنوعی از پردازنده هستند که برای کاربردی خاص طراحی شده‌اند. این قطعه در مواقعی، گرمای زیادی تولید خواهد کرد. به همین منظور نزدیک به آن فن و یا هیت سینک نصب می‌شود تا گرما از آن دور شود.

راهنمای انتخاب و خرید قطعات کامپیوتر به زبان ساده

کارت گرافیک

وظیفه این قطعه پردازش، رندر کردن داده‌های گرافیکی و نشان دادن تصاویر با کیفیت بالا روی نمایشگر یا مانیتور است. این قطعه روی مادربرد نصب می‌شود. پیشتر اشاره کردیم که CPU وظیفۀ پردازش تمامی داده‌ها را برعهده دارد. این داده‌ها می‌توانند متنی، صوتی و گرافیکی باشند اما با خرید کارت گرافیک و نصب آن روی مادربرد، بخش زیادی از داده‌های تصویری توسط آن انجام خواهد شد. بنابراین کارت گرافیک به پردازنده کمک خواهد کرد و فرایند اجرای تصاویر و ویدئوها را تسریع خواهد کرد. این قطعه برای افرادی که طراحی گرافیکی انجام می‌دهند و یا گیمر هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

رم

رم RAM، مخفف عبارتRandom Access Memory است که به معنای حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد. این قطعه به صورت موقتی از داده‌هایی حفاظت و نگهداری می‌کند که پردازنده در حال پردازش آنها است. گفتیم موقتی زیرا این اطلاعات بعد از پردازش، از روی RAM پاک می‌شود. اگر حین انجام کار، جریان برق قطع شود و رایانه شما خاموش شود، تمامی آن داده‌ها ار روی رم پاک خواهد شد و از بین خواهد رفت. این قطعه در دو نوع SRAM و DRAM تولید و عرضه می‌شود. یکی از انواع مهم DRAM، DDR SDRAM است. این نوع از مدل‌های متنوعی در نسل‌های مختلف تولید شده و می‌شود. تا به امروز ۵ نسل از آن در دسترس بوده است که شامل DDR، DDR۲، DDR۳، DDR۴ و DDR۵ می‌باشد. DDR۵ جدیدترین و در عین حال گران‌ترین مدل است. در حال حاضر از DDR۴ به عنوان محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رم یاد می‌شود. ظرفیت رم و البته سازگار بودن آن با مادربرد نکات مهمی هستند که در خرید آن باید توجه نمایید.

هارد دیسک

یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات هر رایانه‌ای، هارد دیسک است که وظیفه آن نگهداری و ذخیره تمام داده‌ها و اطلاعات می‌باشد. این هارد می‌تواند به صورت مکانیکی و یا درایو حالت جامد باشد. مدل مکانیکی غالباً کمی کندتر عمل می‌کند و البته مقاومت کمتری در برابر ضربه و شکست دارد. اما SSD که دارای قطعات مکانیکی نیست، حجم زیادی از داده‌ها را حفظ و ذخیره می‌کند و سرعتش بسیار بالاتر است. این مدل آسیب‌پذیری کمتری در برابر شکست و ضربه دارد ولی قیمت آن بالاتر است.

یک رایانه شامل اجزای دیگری مانند کیبورد، موس و... می‌باشد. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات کامپیوتر دیدن فرمایید. شما عزیزان امکان مشاوره با کارشناسان این مجموعه را خواهید داشت و البته می‌توانید کامپیوتر خود را با در کنار هم قرار دادن اجزای مختلف در بخش اسمبل آنلاین، در وب‌سایت بروزکالا بسازید. برای برقراری تماس با فروشگاه اینترنتی بروزکالا به آدرس www.berozkala.com مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۸۷۷۰۰۷۸۱ تماس بگیرید.

کد خبر: ۲۳۵٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha