۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
«ریزگرد» زندگی را زیر کرد؛ تعطیلی مراکز آموزشی و ورزشی مشهد برای دومین روز متوالی
بازار گزارش می دهد؛

«ریزگرد» زندگی را زیر کرد؛ تعطیلی مراکز آموزشی و ورزشی مشهد برای دومین روز متوالی

مشهد- افزایش گرد و غبار که از روز گذشته آسمان خراسان رضوی را در بر گرفته است برای دومین روز متوالی مراکز آموزشی و ورزشی را به تعطیلی کشاند و زندگی مردم مشهد را مختل کرد.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش گرد و غبار که از ابتدای هفته جاری به صورت پدیده غالب آسمان خراسان رضوی را فرا گرفته است روز یکشنبه برای دومین روز متوالی موجب تعطیلی مراکز آموزشی و ورزشی شد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ در همین حال کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار استان خراسان رضوی یکشنبه شب با تشکیل جلسه اضطراری تصمیم گرفت تا تعطیلی فعالیت مراکز آموزشی، مهدکودک ها و مجموعه های ورزشی در مشهد برای روز دوشنبه تمدید کند.

دبیر کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی در این جلسه گفت: پس از بررسی های کارشناسی با هدف حفظ سلامتی شهروندان مقرر شد تا تعطیلی فعالیت مراکز آموزشی، مهدکودک ها و مجموعه های ورزشی در مشهد برای روز دوشنبه تمدید شود.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان اظهار کرد: بنا بر این تصمیم مراکز آموزشی شامل مراکز تحت پوشش آموزش و پرورش، فنی حرفه ای، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و کلاس های اوقات فراغت در روز دوشنبه تعطیل است.

مهدی الله پور توضیح داد: کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی تصویب کرد تا دستگاه های دولتی با دورکاری کارکنان دارای بیماری های زمینه ای، تنفسی، قلبی و مادران باردار یا دارای فرزند زیر ۶ سال نیز موافقت کنند.

«ریزگردها» زندگی مردم مشهد را مختل کرد| تعطیلی مراکز آموزشی برای دومین روز متوالی

وی هم چنین از عموم مردم خصوصاً گروه های حساس درخواست کرد تا از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

یک شنبه پر حادثه

به گزارش خبرنگار بازار؛ روز گذشته گرد و خاک نه تنها زندگی شهروندان مشهدی را تحت الشعاع قرار داد بلکه دید افقی در جاده های خراسان رضوی را محدود کرد. وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در جاده های نیشابور، مشهد، سرخس، کلات، قوچان، تایباد و زاوه موجب کاهش کندی حرکت خودرو های عبوری شد.

شدت گرفتن طوفان در مشهد نه تنها منجر به خانه نشینی شهروندان مشهدی شد بلکه خسارات متعددی را تاسیسات زیر بنایی و هم چنین اماکن و خودرو های سطح شهر وارد کرد در همین راستا مشهد که در عصر یکشنبه با بارش رگباری کوتاهی نیزهمراه شد اما حوادث متعددی را تجربه کرد.

بنا بر اعلام معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد وزش باد و بارش های رگباری منجر به انجام ٧٠ عملیات امداد رسانی توسط آتش نشانان شد.

آتشپاد دوم مهدی رضایی در این رابطه اذعان کرد: این حوادث شامل سقوط درخت، ریزش دیوار روی خودرو، یا ایمن سازی دیوار خطری، ایمن سازی اسکلت‌های خطری و اجسام معلق و آبگرفتگی بوده است.

ریشه خشکسالی کجاست؟

به گزارش خبرنگار بازار؛ آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نشان از شناسایی دست‌کم ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی وجود دارد که تا پیش از این مطالعات، گمان می رفت شمار آنها تنها ۱۶ کانون با گستره یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد.

در نشیب و فراز مدیریت و کنترل کانون های گرد و غبار داخلی و وجود مشکلات متعدد در این حوزه، فعالیت ۲ کانون گرد و غبار خارجی شامل «قره قوم» در ترکمنستان و «هرات» در افغانستان، به عنوان دیگر سهامداران جدی آلودگی گاه و بی‌گاه هوای خراسان رضوی از دیگر مشکلات این حوزه است.

«ریزگردها» زندگی مردم مشهد را مختل کرد| تعطیلی مراکز آموزشی برای دومین روز متوالی

درگیری خطه خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی با کاهش بارش ها و خشکسالی و در پی آن فرسایش آبی، بادی و خاکی، موجب از دست رفتن سالانه چندین میلیون تن خاک این استان می‌شود و این در شرایطی که پیش‌بینی ها از کاهش بارندگی ها در پاییز امسال حکایت دارد، به معنای خشکی بیشتر خاک و به هوا بلند شدن گرد و خاک بیشتر در پی وزش بادهای پاییزی و تشدید وضعیت موجود در حوزه فعالیت کانونهای گرد و غبار استان است.

استان خراسان رضوی با ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار وسعت، معادل هفت درصد گستره کل کشور را دربرگرفته است اما دارنده ۱۷ درصد بیابان‌های ایران است، اگرچه این استان دارنده رتبه نخست جنگل دست‌کاشت در کشور است اما منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک محسوب شده و ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هم‌اینک ۵ و نیم میلیون هکتار از مساحت خراسان رضوی، یعنی ۴۸ درصد گستره این استان را اقلیم بیابانی تشکیل می‌دهد و بنا بر اظهارات کارشناسان حدود ۳۰ درصد از وسعت استان متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است.

در چند دهه گذشته بر اثر استفاده نادرست از منابع طبیعی، بیابان‌ها به سرعت گسترش یافته‌اند که در سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۶۹ حدود چهار میلیون هکتار به وسعت بیابان‌های ایران افزوده شده است.

کارشناسان و دست اندرکاران منابع طبعی و محیط زیست تنها راه مقابله با بلایای طبیعی را حفاظت از منابع طبیعی، به ویژه جنگل‌ها و مراتع و توسعه آنها می دانند چرا که اثرات و فواید بی شماری دارند و هیچ چیز نمی تواند جایگزین آن شود.

کارشناسان عوامل موثر بر ایجاد و افزایش کانون های بحرانی فرسایش بادی را در ۲ گروه عوامل طبیعی مانند خشکسالی‌ها، گرمایش کره زمین، تغییرات اقلیمی و عوامل انسانی شامل رشد جمعیت انسانی و به تبع آن افزایش دام در مراتع، تخریب اراضی ملی با عناوین واگذاری های متعدد برای بخش صنعت، کشاورزی و بهره برداری بی رویه معادن می دانند.

رشد کانون های گرد و غبار

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی پیش از این در گفت و گو با بازار اظهار کرد: در حال حاضر ۵ و نیم میلیون هکتار از اراضی خراسان رضوی دارای اقلیم بیابانی است که حدود ۴۸ درصد گستره این استان می‌باشد.

محسن فنودی با اشاره به اینکه هشت میلیون هکتار از اراضی استان اراضی ملی تحت مدیریت این اداره کل است می افزاید: حدود ۶۹ درصد اراضی تحت مدیریت دارای اقلیم بیابانی هستند.

«ریزگردها» زندگی مردم مشهد را مختل کرد| تعطیلی مراکز آموزشی برای دومین روز متوالی

وی اظهار می کند: از مجموع اراضی دارای اقلیم بیابانی در استان معادل یک و دو دهم میلیون هکتار را کانون های فرسایش بادی تشکیل می‌دهند که به تعداد ۳۰ کانون در ۲۳ شهرستان استان قابل تقسیم است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی: سطح کنونی مناطق بحرانی زیر تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و حال آنکه این سطح قبل از این ۷۵۰ هزار هکتار بوده است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که کانون‌های گرد و غبار این استان طی چهار سال گذشته رشد ۲ برابری را تجربه کرده است ادامه می دهد: متاسفانه در حال حاضر تعداد ۳۰ کانون زیر تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در ۲۳ شهرستان استان خراسان رضوی وجود دارد.

وی اذعان می کند: این در حالی است که تعداد کانون های گرد و غبار خراسان رضوی در سال ۱۳۹۷ تنها ۱۵ کانون و مربوط به ۲۰ شهرستان با گستره ۷۶۸ هزار هکتار بوده است.

وی خاطر نشان می کند: سطح کنونی مناطق بحرانی زیر تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و حال آنکه این سطح قبل از این ۷۵۰ هزار هکتار بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در خصوص اینکه چه اقدامی برای مهار ریزگرد ها انجام پذیرفته توضیح می دهد: برای مدیریت مناطق بحرانی تاکنون در سطحی معادل ۵۷۰ هزار هکتار در استان با ایجاد جنگل طبیعی، عملیات بیابان زدایی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از نظر ایجاد جنگل دست کاشت بیابانی رتبه نخست کشور را دارد می افزاید: در استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۷۵۰ هزار هکتار آن جنگل طبیعی و ۵۵۰ هزار هکتار جنگل بیابانی است.

فنودی اذعان می کند: این استان با ۵۵۰ هزار هکتار جنگل بیابانی رتبه اول کشور را دارد که ۲۵۰ هزار هکتار آن طبیعی و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی هم چنین با اشاره به نقش مراتع در جلوگیری از ریزگرد ها نیز یادآور می شود: خراسان رضوی دارای بیش از ۶ و نیم میلیون هکتار مرتع است که ۴ و دو دهم میلیون هکتار از این مراتع، فقیر و بقیه مراتع متوسط و خوب هستند.

وی در این رابطه به چرای بیش از ظرفیت دام نیز به عنوان یک تهدید برای مراتع استان می گوید: افزون بر ۳ و نیم میلیون واحد دامی برای چرا از مراتع این استان استفاده می کنند که این رقم دو برابر ظرفیت این مراتع است.

کد خبر: ۲۳۵٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha