۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سنگینی بار معادن بر دوش محور «زرند- سیریز»| پای شاهراه اقتصادی می لنگد
گزارش بازار؛

سنگینی بار معادن بر دوش محور «زرند- سیریز»| پای شاهراه اقتصادی می لنگد

کرمان- بار معادن در حالی بر دوش جاده «زرند- سیریز» سنگینی می کند که بنا به گفته مسئولان استفاده از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن برای ایمن سازی جاده ها ضروری است.

بازار؛ گروه استان ها: بیست و نهم تیرماه امسال بود که حادثه ای تلخ در زرند خبرساز شد؛ جان باختن پنج نفر طی یک سانحه رانندگی در جاده حادثه خیز «زرند- سیریز»؛ البته این اولین بار نیست که این جاده به دلیل تصادفات و قربانیانش بر سر زبان ها می افتد.

زرند یکی از قطب های معدنی کرمان و کشور به شمار می رود. این مساله از لحاظ اثرگذاری در اقتصاد بسیار حائز اهمیت است اما به گفته مسئولان زیرساخت های لازم معادن از جمله راه، در این شهرستان ایجاد نشده است. در واقع نیاز است که توسعه اقتصادی هر منطقه ای با ایجاد زیرساخت های لازم همراه باشد.

به دلیل وجود معادن زغال‌ سنگ و سنگ‌ آهن و کارخانجات صنعتی در شهرستان زرند حجم بار زیادی از طریق این مسیر به سمت کارخانجات داخل شهرستان، اصفهان و بافق یزد حمل می‌ شود. بر این اساس تردد ماشین آلات سنگین و کامیون های معادن در جاده «زرند- سیریز» بر بار ترافیکی آن افزوده و سوانح رانندگی را هم افزایش داده است ضمن اینکه ایمنی جاده را کاهش داده است. یکی از مطالبات مردم شهرستان زرند استفاده از ظرفیت معادن برای ایمن سازی و دو بانده کردن راه هایی است که از معادن هم از آن ها بهره می برند.

به گفته مسئولان برای اصلاح وضعیت این محور اعتبارات استانی و شهرستانی پاسخگو نیست و حتما باید در بعد ملی برای این مساله اعتبار ویژه در نظر گرفته شود.

زرندی ها خواستار رسیدگی به وضعیت جاده «زرند- سیریز»

رضا عرب پور از ساکنان زرند در خصوص وضعیت جاده «زرند- سیریز» به بازار گفت: متاسفانه تصادفات زیادی در این جاده به دلیل عرض کم و نداشتن شانه مناسب رخ می دهد.

وی به حادثه جان باختن پنج نفر طی یک سانحه رانندگی در همین جاده اشاره و اظهار کرد: مسئولان پاسخگو باشند که چند نفر دیگر باید در این جاده جان خود را از دست بدهند تا فکری برای وضعیت آن شود؟

مهرداد عیلزاده هم از دیگر اهالی زرند در گفتگو با بازار اظهار کرد: بنده حداقل در هفته یک تا دو مرتبه از این جاده عبور می کنم.

قبل از راه اندازی معادن وضعیت بد نبود اما از روزی که فعالیت این معادن آغاز شده است، تردد ماشین های سنگین در جاده افزایش یافته و شاهد تصادفات هستیم

وی در خصوص وضعیت جاده گفت: قبل از راه اندازی معادن وضعیت بد نبود اما از روزی که فعالیت این معادن آغاز شده است، تردد ماشین های سنگین در جاده افزایش یافته و شاهد تصادفات هستیم.

علیزاده با اشاره به آمار بالای کشته شدگان ناشی از تصادف در جاده «زرند- سیریز» عنوان کرد: از مسئولان می خواهیم در اسرع وقت وضعیت این جاده را اصلاح کنند تا دیگر شاهد جان باختن هم وطنانمان نباشیم.

اعتبارات استانی پاسخگو نیست

فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان زرند از سال ۹۰ در حوزه معادن و کارخانجات رشد داشته است اما متاسفانه زیرساخت های لازم دیده نشده است که جاده یکی از آن هاست.

سید رضا حسینی نژاد با تاکید بر اینکه در کنار توسعه باید زیرساخت های مرتبط هم ایجاد شود، ادامه داد: از سال گذشته جاده ها یکی از مواردی بود که مدنظر شورای برنامه ریزی شهرستان زرند قرار گرفت. علاوه بر جاده «زرند- سیریز» در جاده زرند تا سه راهی مسجد ابوالفضل هم هر هفته شاهد حوادث رانندگی هستیم.

حسینی نژاد عنوان کرد: اعتبارات استانی و شهرستانی محدود است و نمی توانیم همه اعتبارات را به جاده ها اختصاص دهیم. سال گذشته یک مبلغی به این حوزه اختصاص داده شد که محقق شده و قرار است کلید این کار را بزنیم اما مبلغ قابل توجهی نیست.

وی گفت: این جاده ها حتما باید از اعتبارات کشوری بهره مند شوند که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

پی گیری برای اختصاص ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن زرند برای جاده ها

حسینی نژاد بیان کرد: با توجه به حوادث اخیر و سوانح رانندگی مکاتباتی با استاندار کرمان داشتم و درخواست اختصاص اعتبار برای جاده های شهرستان زرند داده شد. همچنین درخواست دادیم که ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن (که باید به منطقه بومی معدن برگشت داده شود) برای اختصاص به جاده ها پی گیری شود.

وی گفت: در جلسه ای که اخیرا با حضور مسئولان استانی برگزار شد، قرار شد که موقتا یک کارگروه تشکیل شود و روسای ادارات شهرستانی پیرامون ۱۸ کیلومتر محور پلیس راه زرند تا سه راهی جلال آباد برنامه ریزی کنند و معادن را موظف کنیم که در این زمینه مشارکت کنند.

فرماندار زرند گفت: همچنین باند دوم بین کیلومتر ۳۲ تا ۴۴ این محور در حال احداث است. با توجه به اینکه عرض آن قسمت کم بوده است این کار در حال انجام است.

طول محور «زرند- سیریز» ۶۵ کیلومتر است که بار ترافیکی ۱۸ کیلومتر از این مسیر به خاطر معادن بسیار زیاد است

وی با اشاره به اینکه طول محور «زرند- سیریز» ۶۵ کیلومتر است که بار ترافیکی ۱۸ کیلومتر از این مسیر به خاطر معادن بسیار زیاد است، افزود: از کیلومتر ۱۸ تا ۳۲ برنامه ریزی پیرامون این مبحث شده که از اعتبارات ملی بتوانیم بهره مند شویم. از کیلومتر ۳۲ تا ۴۴ هم عملیات در حال انجام است که تا هفته دولت بخشی از آن زیر بار ترافیکی می رود.

حسینی نژاد با بیان اینکه با اعتبارات کنونی نمی توان این جاده و جاده های مانند آن را پوشش داد، افزود: ۱۴۰ میلیارد اعتبار اختصاص داده شده به شهرستان زرند است؛ اعتبار مورد نیاز برای آسفالت در هر کیلومتر جاده بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان است. این در حالیست که زرند در حوزه های دیگر هم نیازمند صرف اعتبار است و نمی توان تمام این اعتبار را فقط به جاده ها اختصاص داد.

وی ادامه داد: زرند در بحث تنش آبی رتبه اول در استان کرمان را دارد سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای بحث آب اختصاص داده شد. این در حالیست که اعتبارات این شهرستان ۱۰۰ میلیارد تومان بود. البته ۱۳ میلیارد برای محور زرند به مسجد ابوالفضل در نظر گرفته شد که از جاده های حادثه خیز به شمار می رود.

فرماندار زرند تاکید کرد: با اعتبارات شهرستانی و استانی نمی توانیم کار این جاده را پیش ببریم. باید ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به سمت شهرستان زرند برگردانده شود تا بتوانیم بار ترافیکی را با جاده سازی کاهش دهیم یا اینکه نیاز است، اعتباری خاص وزارتخانه داشته باشیم. از طریق نماینده زرند در مجلس، این موضوع را پی گیری کردیم و به زودی با وزیر راه جلسه خواهیم داشت.

حسینی نژاد گفت: حتی به صورت تلفنی از وزیر راه خواستم که در خصوص ۱۵ درصد حق معادن از رئیس جمهور پی گیری کند.

معادن زرند به بحث ایمنی سازی جاده ها ورود کنند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان هم در این خصوص به بازار گفت: قرار است کمیته و قرارگاهی تشکیل شود تا کار باند دوم محور «زرند- سیریز» به سرانجام برسد.

احسان عراقی زاده ادامه داد: تا قبل از انجام این کار، با توجه به کمبود اعتبارات، پیشنهاد می کنم که از ماشین آلات و دستگاه های معادن استفاده کنیم و عرض شانه های محور زرند به سمت ده علیرضا که ۱۲ کیلومتر طول دارد را افزایش دهیم و شیب شیروانی های آن را اصلاح کنیم تا در صورت وقوع تصادف فوتی نداشته باشیم.

این جاده در گذشته وضعیت خوبی داشت اما اکنون ترکیب ترافیک در آن به صورتی است که اکثرا ماشین های سنگین سنگ آهن و گندله را از شهرستان زرند به سمت بافق یزد می برند

عراقی زاده عنوان کرد: از کیلومتر ۳۲ تا ۶۵ جاده «زرند- سیریز» یک راه روستایی است که مربوط به سال ۷۲ است. این جاده در گذشته وضعیت خوبی داشت اما اکنون ترکیب ترافیک در آن به صورتی است که اکثرا ماشین های سنگین سنگ آهن و گندله را از شهرستان زرند به سمت بافق یزد می برند. باید یک هم اندیشی با مسئولان استان یزد انجام شود تا بتوانیم از ظرفیت معادن بافق هم استفاده کنیم.

وی گفت: تا زمان تخصیص اعتبار به این جاده و انجام کارهای لازم برای باند دوم، پیشنهاد می کنم سریعتر از ظرفیت معادن استفاده کنیم. به پول و اعتبار معادن نیاز نداریم، فقط نیاز است که معادن دستگاه هایی مانند بولدوزر، بیل مکانیکی و... را به کمک راهداری بیاورند تا بتوانیم در اسرع وقت آن قسمت هایی از جاده که واقعا خراب است را اصلاح کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان با اشاره به اهمیت تعریض و بهسازی جاده «زرند- سیریز» اظهار کرد: نماینده زرند در مجلس هم قول پی گیری در این خصوص را داده است تا هم هم بحث ایمن سازی و هم ساخت باند دوم را پیش ببریم.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص دو بانده شدن این جاده اظهار کرد: در حوزه شهرستان زرند چهار پروژه در دست انجام داریم که از این تعداد سه پروژه از اعتبارات ملی و یک پروژه از اعتبارات استانی است.

رضا حافظی ادامه داد: پروژه محور مسجد ابوالفضل با طول ۲۷ کیلومتر از اعتبارات استانی است که تاکنون پنج کیلومتر آن انجام شده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ ماده ۲۳ این راه حذف شده و باعث شد که ادامه پروژه با مشکل مواجه شود. تاکنون ۱۷ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: اخیرا برای این محور قراردادی را تنظیم کرده ایم تا هشت کیلومتر آن در دستور کار قرار می دهیم. پیمانکار هم مشخص شده و قرارداد ۲۷ میلیارد تومان است. ۹ میلیارد تومان برای این موضوع تخصیص اعتبار داشتیم و کار انجام می شود.

حافظی در خصوص محور «زرند- سیریز» گفت: برای این محور از اعتبارات ملی استفاده می شود؛ از سال ۸۷ کار آغاز شده است. طول این مسیر ۱۱۵ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و مشکلی ندارد. ۱۲ کیلومتر از این مسیر در دست احداث است.

عملیات مربوط به ۵۵ کیلومتر آن به دلیل مباحث اعتباری هنوز آغاز نشده است؛ تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است

وی ادامه داد: عملیات مربوط به ۵۵ کیلومتر آن به دلیل مباحث اعتباری هنوز آغاز نشده است؛ تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان در این خصوص هزینه شده است.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به استان کرمان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده که با رسیدن اعتبارات کار انجام می شود.

حافظی گفت: کل این مسیر تا مرز استان حدود ۸۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در صورت تامین اعتبار کلید کار ۵۵ کیلومتر باقی مانده هم زده می شود. چنانچه تخصیص ها کامل به استان برسد شاید بتوانیم قول بدهیم تا پایان دولت این محور را به بهره برداری برسانیم.

ورود دادستانی به بحث ایمنی جاده «زرند- سیریز»

وضعیت جاده «زرند- سیریز» به گونه ای است که دادستان زرند بعد از کشته ‌شدن پنج نفر در تصادف اخیر به موضوع ایمنی این جاده ورود کرد.

رضا یعقوبی در این خصوص گفت: به ‌منظور صیانت از حقوق عامه، مسئله ایمنی این جاده، ظرف چند روز آینده در قالب کارگروه پیشگیری از وقوع جرم با حضور دستگاه‌ های مربوطه در دادسرای زرند، بررسی می‌ شود و افراد خاطی باید پاسخگوی ترک فعل‌ های احتمالی باشند.

وی ضمن ابراز تاثر از وقوع این حادثه و تسلیت به بازماندگان، بیان داشت: دستورات اولیه به پلیس‌ راه شهرستان در خصوص بررسی علل حادثه صادر شده است.

دادستان زرند تصریح کرد: اگر چه علت بسیاری از تصادفات جاده‌ ای، عامل انسانی و بی ‌احتیاطی رانندگان است؛ ولی در صورت اثبات نقش عوامل جاده‌ ای در بروز این حادثه با مسببان برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد.

وی بیان کرد: پیش ‌از این نهادهای مربوط برای شناسایی نقاط ناایمن و حادثه ‌ساز جاده ‌های شهرستان مامور شدند و اقدامات موثری در این ‌خصوص انجام شد و موضوع همچنان از ناحیه این دادستانی در دست پیگیری است.

با توجه به وضعیت اضطراری محور «زرند- سیریز» انجام اقدامی عاجل برای جلوگیری از بروز تصادفات بیشتر در این جاده ضروری است. هر چند خطای انسانی در بروز حوادث جاده ‌ای نقش دارد اما نباید از عوامل اثرگذار دیگر هم غافل ماند و دستگاه های متولی باید با ایجاد زیرساخت های مناسب در ایمن سازی راه ها و کاهش تصادفات نقش اساسی ایفا کنند.

دو بانده کردن جاده «زرند- سیریز»، تفکیک خطوط، تعریض و افزایش ظرفیت ترافیکی از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و باید در نظر داشت که این اقدام باعث افزایش ظرفیت ترانزیت در این محور می شود. با توجه به وجود مراکز صنعتی و معدنی در شهرستان زرند، ایمن سازی راه ها می تواند به اقتصاد منطقه و توسعه مالی این شهرستان کمک کند.

کد خبر: ۲۳۵٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha