۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کارنامه سفر دولت به مازندران| پروژه هایی که زخمی شدند
بازار گزارش می دهد؛

کارنامه سفر دولت به مازندران| پروژه هایی که زخمی شدند

ساری- بیش از ۱۵ ماه از سفر استانی دولت به مازندران می گذرد و بخش از ۱۷۶ پروژه مصوب دولت به استان اجرایی و زخمی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: هفدهمین سفر استانی دولت به مازندران در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد واین سفر ۱۷۶ مصوبه با ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار درپی داشت و تاکنون درصدی از طرح ها عملیاتی و اجرایی شده است.

رویکرد استانی سفرهای دولت در کشور تکمیل پروژه های نیمه تمام است و این رویکرد در استان مازندران که دارای بیش از سه هزار پروژه نیمه تمام است نیز در دستور کار قرار گرفت و شتاب بخشی به اجرای کلان پروژه های ناتمام از جمله مصوبات بوده است.

براساس برنامه پیش بینی شده، طرح ها و پروژه های مصوب سفر دولت به مازندران باید در مدت زمانی سه ساله تا ۱۴۰۳ اجرایی و کامل شود و با آن که دومین سفر استانی دولت به استان درپیش است، همچنان نیمی از طرح ها پیشرفت کمتر از ۵۰ درصدی دارند.

همچنین ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه سرمایه گذاری در سفر استانی رئیس جمهور به مازندران مصوب شد که بانک‌های عامل استان باید با تلاش مستمر برای اعطای این تسهیلات اقدام کنند.

فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: ۹۷ پروژه سفر رئیس جمهور به استان معادل ۵۵ درصد دارای پیشرفت بیش از ۵۰ درصد است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تصویب ۱۷۶ مصوبه در سفر رئیس جمهور به استان اظهار داشت: از این تعداد ۵۵ مصوبه مربوط به ۱۴۰۱، ۵۴ مصوبه ۱۴۰۲ و مابقی مربوط به ۱۴۰۳ بوده است که باید اجرا شود.

کارنامه سفر دولت به مازندران| پروژه هایی که زخمی شدند

فتح الله پور: رویکرد سفر ریاست جمهوری مربوط به تکمیل پروژه‌ های نیمه تمام است و تاکنون تعهدات مالی ۳۵ پروژه از مجموعه مصوبات انجام شد و تعهدات ۱۲۰ مصوبه در دست اقدام و ۲۱ مصوبه در حال پیگیری است.

وی با بیان این که ۱۵۱ مصوبه مربوط به طرح‌ های نیمه تمام سال های قبل است، افزود: این نشان می‌ دهد کهرویکرد سفر ریاست جمهوری مربوط به تکمیل پروژه‌ های نیمه تمام است و تاکنون تعهدات مالی ۳۵ پروژه از مجموعه مصوبات انجام شد و تعهدات ۱۲۰ مصوبه در دست اقدام و ۲۱ مصوبه در حال پیگیری است.

وی با عنوان این که ۹۷ پروژه معادل ۵۵ درصد پروژه سفر ریاست جمهوری دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد است، افزود: ۷۹ مصوبه معادل ۴۵ مصوبه زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که باید به صورت ویژه از سوی دستگاه اجرایی مورد پیگیری قرار گیرند.

فتح الله پور با بیان این که ۵۰ درصد اعتبارات سفر از طریق بودجه عمومی باید تامین شود، گفت: ۶۵۰ میلیون تومان از اعتبارات باید از طریق استان تامین شود و سالانه نیازمند جذب ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبارات هستیم.

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ ریزی مازندران یادآور شد: تاکنون تعهدات سازمان برنامه‌ ریزی کشور و استان بر اساس برنامه زمانبندی محقق و عملیاتی شده است.

فتح الله پور بیمارستان جایگزین رازی قائمشهر و بیمارستان تنکابن را از جمله طرح‌ های با پیشرفت فیزیکی بالا ذکر کرد و گفت: استادیوم ورزشی شهید وطنی قائمشهر از دیگر طرح‌هاست که برای آن کارگروهی تشکیل شده است به صورت هفتگی مورد بازدید و بررسی قرار می‌ گیرد.

از مجموع اعتبارات جذب شده سفر رئیس جمهوری در مازندران دستگاه های آب منطقه ای، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی بیشترین اعتبارات را به خود جذب کرده اند.

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به مصوبه ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی دولت در سفر به استان اظهار داشت: این مصوبات باید توسط ۴۵ دستگاه اجرایی عملیاتی شود.

۷۰۰ میلیارد تومان به تازگی جذب شد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که نیمی از اعتبارات در نظر گرفته شده از منابع بودجه عمومی است و ۵۰ درصد از منابع نیز داخلی و اموال مازاد خواهد بود، افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات دو ماه قبل تخصیص یافت و در مجموه چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر دولت به استان جذب شده است.

کارنامه سفر دولت به مازندران| پروژه هایی که زخمی شدند

وی با اظهار این که در جذب منابع از بخش منابع داخلی و فروش اموال توفیقات چندانی نداشتیم خواستار پیگیری مسئولان در این زمینه شد و گفت: بیشترین اعتبارات تخصیص یافته مربوط به وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب است و راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش نیز در رده های بعدی جذب اعتبارات قرار دارند.

برآورد و بررسی اعتبارات سفر نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد اعتبارات منابع عمومی دولت به استان جذب شده است و از مجموع مصوبات ۱۵۶ مصوبه دارای رقم و ردیف اعتباری و ۲۳ مصوبه فاقد اعتبار بوده است. طبق بررسی ها ۵۵ مصوبه در سال قبل، ۵۴ مصوبه در سال جاری اجرایی شده است.

حمایت از کسب وکارهای دانش بنیان و نوپا از جمله مصوبات دولت در سفر به مازندران بوده است اما عملکرد و کارنامه استان نشان می دهد که شرکت های دانش بنیان استقبال چندانی از تسهیلات ارزان قیمت درنظر گرفته شده نکردند و ریشه این عدم جذب را باید در بروکراسی های بانکی جستجو کرد.

گزارش تسهیلات و اعتبارات به مردم داده شود

استاندار مازندران با اظهار این که در سال گذشته ۴۴۸ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان تخصیص داده شده است، گفت: میزان جذب این اعتبارات بسیار ناچیز بوده است.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که به عنوان نمونه ۱۶۴ میلیارد تومان تسهیلات در یکی از بانک ها درنظر گرفته اما میزان پرداختی ۹ میلیارد تومان بوده است، گفت: باید گزارش دقیقی از تسهیلات و اعتبارات داده شود تا مردم بدانند که در استان تسهیلات در چه بخش‌هایی هزینه شده و به چه گروه‌هایی داده شده است.

وی با بیانی که مردم باید بدونند اعتبارات سفر و تسهیلات در چه جاهایی هزینه می شود، گفت: ۷۰ درصد مشکلات ما در حوزه جهاد کشاورزی است و باید تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات داشته باشیم.

مازندران در لیست سفر دوم دولت قرار گرفته است و تکمیل مصوبات و اجرای پروژه های سفر قبلی می تواند بخشی از محرومیت نشسته بر چهره استان را بزداید.

کد خبر: ۲۳۵٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha