۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
بهترین کتاب‌های سیاسی سال ۱۴۰۲!

بهترین کتاب‌های سیاسی سال ۱۴۰۲!

داشتن سواد سیاسی یکی از ملزومات مهم زمانۀ ماست و مطالعۀ کتاب‌های سیاسی بهترین ابزار برای دست‌یابی به دانش و سواد سیاسی است.

به گزارش بازار، داشتن سواد سیاسی یکی از ملزومات مهم زمانۀ ماست و مطالعۀ کتاب‌های سیاسی بهترین ابزار برای دست‌یابی به دانش و سواد سیاسی است. این کتاب‌ها بینش‌ و بصیرت ما را در مورد تاثیرگذاری سیاست بر جوامع و عملکرد دولت‌ها افزایش می‌دهند. مردم عادی با مطالعات سیاسی تبدیل به شهروندانی آگاه و مسئولیت‌پذیر می‌شوند و توانایی می‌یابند تا فعالانه در تصمیمات سیاسی کشورشان مداخله و مشارکت کنند و آگاهانه‌تر به حزب‌های سیاسی رای بدهند.

در ادامۀ این مطلب شما را با بهترین کتاب‌های سیاسی سال ۱۴۰۲ آشنا می‌کنیم. در ادامه میتوانید توضیحات کوتاهی در رابطه با هر کدام از برترین کتاب های سیاسی ۱۴۰۲ بخوانید و برای بررسی جامع تر این عناوین به صفحات این کتاب ها در ۳۰بوک مراجعه کنید.

برای سفارش این کتاب ها یا به صورت کلی خرید کتاب با تخفیف هم به سایت سفارش کتاب ۳۰بوک سری بزنید و یا عناوین کتاب های این لیست را به شکل زیر در مرورگر خود جستجو کنید:

خرید کتاب لیبرالیسم از ۳۰بوک

لیبرالیسم اثر لودویگ فون میزس  

لودویگ فون میزس اقتصاددان مکتب اتریش و متفکری آزادی‌خواه بود و «لیبرالیسم» یکی از مهم‌ترین آثارش محسوب می‌شود. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۲۷ برای دفاع از ایدئولوژی لیبرال کلاسیک مبتنی بر حقوق مالکیت فردی منتشر شد.

کتاب لیبرالیسم در سیبوک

نویسنده در این کتاب به مسائل اصولی سیاست و اقتصاد لیبرال پرداخته و از پایه‌ای‌ترین مسائل مانند مالکیت خصوصی، آزادی، دموکراسی، روابط بین‌الملل، جنگ و جامعۀ ملل تا مسائل جزئی‌تر چون احزاب، نظام آموزشی و اقلیت‌ها سخن به میان آورده است. کتاب لیبرالیسم در زمرۀ یکی از منابع اصلی برای شناخت لیبرالیسم به ویژه مکتب اتریش قرار می‌گیرد. این کتاب چندان حجیم نیست و به راحتی می‌توانید آن را در فرصتی کوتاه مطالعه نمایید.

قدرت بی‌قدرتان اثر واتسلاف هاول           

واتسلاو هاول سیاستمدار، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و مخالف سیاسی حکومت کمونیستی چکسلواکی بود. او کتاب قدرت بی‌قدرتان را یک دهه بعد از سرکوب بهار پراگ منتشر کرد و در آن حکومت چکسلواکی را به عنوان نظامی پساتوتالیتر مورد بررسی قرار داد.

سخنی از هاول نویسنده کتاب قدرت بی قدرتان

هاول نظام پساتوتالیتر را چیزی فراتر و تباه‌تر از دیکتاتوری و توتالیتر می‌داند. او در کتاب قدرت بی‌قدرتان زندگی را در حکومت‌های کمونیستی اروپای شرقی و در نظام پساتوتالیتر چکسلواکی به تصویر می‌کشد و می‌گوید که احترام مردم به نظام و اطاعت از آن باعث می‌شود که منافع قدرتِ حاکم به منافع مردم ترجیح داده شود.

خرید کتاب قدرت بی قدرتان در فروشگاه اینترنتی کتاب ۳۰بوک

شهریار اثر نیوکولو ماکیاولی                   

نیکولو ماکیاولی دیپلمات، نویسنده، فیلسوف و مورخ قرن شانزدهمی ایتالیایی. او را پدر فلسفۀ سیاسی و علوم سیاسی مدرن می‌دانند. ماکیاولی بیشتر برای نوشتن رسالۀ سیاسی شهریار مشهور است.

کتاب شهریار و نویسنده ان

ماکیاولی رسالۀ سیاسی شهریار را به عنوان راهنما و دستورالعملی برای شاهزادگان و خاندان سلطنتی نوشت. او در این کتاب توضیح می‌دهد که چطور اهداف سیاسی توجیهی برای استفاده از ابزارهای غیر اخلاقی می‌شود. این کتاب با توجه به نثری که دارد از آثار ادبی برجستۀ ایتالیا به شمار می‌رود. شهریار در این کتاب به ما یادآوری می‌کند که چطور باید روی واقعیت تمرکز کنیم و درک کنیم که یک سیاستمدار بافضیلت به هیچ‌وجه با یک قدیس قابل مقایسه نیست.

صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد اثر دیوید فرامکلین       

دیوید فرامکین نویسنده، مورخ و حقوق‌دان برجستۀ آمریکایی شهرتش را با نوشتن کتاب «صلحی که همۀ صلح‌ها را بر باد داد» به دست آورد. این کتاب برندۀ جایزۀ پولیتزر شد. فرامکین در این کتاب تاریخی و سیاسی از انحلال امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول می‌گوید.

کتاب صلحی که همه صلح ها را بر باد داد

دیوید فرامکلین در کتاب «صلحی که همۀ صلح‌ها را بر باد داد» نشان می‌دهد چطور فروپاشی امپراتوری عثمانی باعث شکل‌گیری تغییرات اساسی در خاورمیانه شد و به شروع جنگی بزرگ دامن زد که هنوز هم به‌عقیدۀ نویسنده ادامه دارد. این کتاب نه تنها از نقش اروپا در خاورمیانه می‌گوید بلکه نشان می‌دهد چطور تأثیر این دگرگونی دامن خودِ اروپا را نیز گرفت.

توتالیتاریسم اثر هانا آرنت

بی‌شک هانا آرنت یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و متفکران قرن بیستم است. او بازماندۀ هولوکاست بود و تحقیقاتش دربارۀ نظام‌های توتالیتر غربی از مهم‌ترین آثار سیاسی قرن بیستم محسوب می‌شود.

کتاب توتالیتاریسم اثر هانا آرنت

توتالیتاریسم یا تمامیت‌خواهی اصطلاحی رایج در سدۀ بیستم برای توصیف ایدئولوژی آن دسته از رژیم‌های سیاسی است که به هیچ‌وجه به نهاد دیگری اجازه نمی‌دهند خودمختار و آزاد از نظارت حکومت عمل کنند. رژیم توتالیتر پا را از دیکتاتوری بسیار فراتر گذاشته و در شخصی‌ترین مسائل شهروندان عادی هم دخالت و اعمال زور می‌کند.

هانا آرنت با بررسی رژیم‌های توتالیتر آن روزگار یعنی آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی عوامل قدرت و افول این نوع رژیم‌ها را بررسی می‌کند و به‌زیبایی شرح می‌دهد.

روح‌القوانین اثر منتسکیو

روح قانون یا روح‌القوانین اثر مونتسکیو، مورخ و فیلسوف سیاسی فرانسوی در عصر روشنگری، اثر شناخته‌شده‌ای دربارۀ نظریه‌های سیاسی و حقوق تطبیقی است. این کتاب در قرن هجدهم ابتدا به صورت ناشناس در فرانسه منتشر شد و با ترجمۀ آن به زبان‌های دیگر نفوذ آن در خارج از فرانسه قدرت گرفت. در سال ۱۷۵۱ کلیسای کاتولیک روم این کتاب را به فهرست کتاب‌های ممنوعۀ خود افزود.

روح‌القوانین اثر منتسکیو

منتسکیو حدود ده سال از عمرش را صرف تحقیق و نوشتن این کتاب کرد. روح القوانین طیف وسیعی از موضوعات از جمله حقوق، زندگی اجتماعی و مطالعات انسان‌شناسی را پوشش می‌دهد. در این رساله منتسکیو استدلال می‌کند که نهادهای سیاسی برای موفقیت خود باید جنبه‌های اجتماعی و جغرافیایی جامعۀ خاص را در نظر بگیرند. هدف منتسکیو از نوشتن این رساله ساختن یک نظام حکومتی مبتنی بر قانون اساسی با تفکیک قوا، حفظ قانونمندی و آزادی‌های مدنی و پایان بردگی بود. این کتاب تأثیر زیادی بر بنیانگذاران ایالات متحده گذاشت و از آموزه‌های آن در وضع قوانین کشورشان بهره بردند.

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند اثر دارون عجم اغلو و جیمز ای رابینسون        

کتاب چرا «ملت‌ها شکست می‌خورند» اثر دارون عجم اغلو اقتصاددان آمریکایی ترک‌تبار و جیمز ای رابینسون اقتصاددان و دانشمند سیاسی بریتانیایی یکی از بهترین و مطرح‌ترین کتاب‌های سیاسی‌ سال‌های اخیر در ایران بوده است.
این کتاب با کمک طیف وسیعی از مطالعات موردی تاریخی، بینش‌ خوبی دربارۀ اقتصاد نهادگرایی، اقتصاد توسعه و تاریخ اقتصادی به خواننده ارائه می‌دهد.

کتاب چرا ملت ها شکست میخورند در ۳۰بوک

کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» حول محور این سوال می‌چرخد که چرا برخی کشورها در فقر هستند درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند به ثروت و رفاه برسند. این دو اقتصاددان سعی دارند در این کتاب به سؤالات مختلفی پاسخ دهند؛ مثلا چه محدودیت‌هایی مانع خوشبخت‌شدن مردمان کشورهایی مثل مصر می‌شود؟ یا آیا واقعاً سرنوشت مردم کشورهایی مانند مصر تغییرناپذیر است؟ کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند بهترین کتاب غیرداستانی گودریدز در سال ۲۰۱۲ شناخته شد.

کد خبر: ۲۳۵٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha