۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
یارانه های فقر زدا در راه است!| ضرورت توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم
گزارش «بازار» از تبعات اجرای برخی سیاستهای معیشتی دولت

یارانه های فقر زدا در راه است!| ضرورت توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب به مردم

با آنکه رشد قیمت کالاهای اساسی در بازار، یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی جبران افزایش قیمت ها در پی حذف ارز ترجیحی را خنثی کرد، حال دولت وعده داده؛ برای بهبود معیشت یارانه غیر نقدی را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: افزایش رقم یارانه ها و پرداخت آن به صورت نقدی پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در مقابل رشد قیمت همه کالاها و خدمات در بازار نه تنها تاثیری بر بهبود معیشت مردم به جای نگذاشت بلکه گذران زندگی را برای ضعفا و کم درآمدها سخت تر از گذشته کرده است، آنطور که کارشناسان می گویند؛ این اقدام به دلیل ناکارآمدی مدیریتی و عدم برنامه ریزی درست دولت، باعث کاهش و بعضا حذف برخی اقلام ضروری سبد مصرفی مردم چون لبنیات، گوشت و ... شده و از طرفی زمینه رشد قیمت همه کالاها را نیز در بازار فراهم کرده است.

یارانه ای که به دلیل افزایش هزینه های زندگی دیگر دردی را دوا نمی کند و اگر از ابتدا به صورت کالا به مردم داده می شد تا حدودی می توانست از فرار برخی کالاهای ضروری مورد نیاز سبد مصرفی مردم ممانعت کند. چرا که اغلب مردم در دور جدید پرداخت یارانه ها آن را به خرید کالاهای اساسی اختصاص نمی دهند و به دلیل وجود مشکلات فراوان زندگی از آن به عنوان کمک هزینه های ضروری چون پرداخت اجاره بهاء یا اقساط و ... استفاده می کنند. البته دولت پس از گذشت ماهها پرداخت یارانه نقدی اکنون با راهکارهایی چون افزایش رقم آن در صدد است تا مردم به جای استفاده از یارانه های نقدی به خرید کالا روی آورند، اما طبق گزارش های موجود حتی با افزایش ۲۰ درصدی رقم یارانه ها به شرط خرید کالا، ولی مردم استقبال چندانی از این طرح نکرده چرا که از ابتدا روی یارانه های نقدی حساب باز کرده اند.

اگر کسی به میزان ۸۰ درصد از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را به ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده اختصاص دهد، آنگاه ۲۰ درصد اعتبار مازاد یعنی ۸۰ هزار تومان به یارانه های غیر نقدی آنها اضافه می شود، در چنین شرایطی گویا برنامه دولت فعلا حمایت از سبد غذایی در کالابرگ است

افزایش دوباره اعتبار یارانه نقدی به شرط خرید کالا

طبق گفته مسئولان دولتی توجه به افزایش مبلغ یارانه های غیر نقدی با هدف حمایت از معیشت خانوارها بخصوص دهک های پایین درآمدی و محروم جامعه است. مسئله بعدی این است که دولت می‌خواهد با این اقدام سبد غذایی مورد نیاز خانوارها را که در حال حاضر با ۴۸۰ هزار تومان در ماه تهیه می‌شود، برای سلامت آنها در اختیار شان قرار گیرد، البته این شرط را قرار داده است که اگر کسی به میزان ۸۰ درصد از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده اختصاص دهد، آنگاه ۲۰ درصد اعتبار مازاد یعنی ۸۰ هزار تومان به یارانه های غیر نقدی آنها اضافه می شود.

این در حالی است که گویا برنامه دولت فعلا حمایت از سبد غذایی یارانه بگیران با استفاده آنها از کالابرگ است و این امکان وجود دارد در آینده از سبد سلامت مانند شوینده‌ها و موارد بهداشتی هم حمایت کند، رویکردی که مسئولان دولتی به دنبال آن هستند تا رفتار مردم به جای دریافت یارانه نقدی که به خرید کالاهای اساسی اختصاص نمی یابد به سمت مصرف کالاهای اساسی مورد نیاز سبد مصرفی خانوار تغییر کند. با این وجود زیرساختهای این طرح را نیز آماده کرده به طوریکه هم اکنون ۷۰ هزار فروشگاه در کشور شامل ۱۱ هزار از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طرح کالابرگ الکترونیکی متصل شده اند.

وزیرکار درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق اعلام کرده است؛ برای رفع فقر مطلق بر اساس دستور رئیس‌جمهور جلسات متعددی برگزار شده و ما بررسی می‌کنیم چه تعداد فقیر مطلق داریم؛ البته بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست و اعلام می‌شود، کاهش می یابد

یارانه های فقر زدا در راه است!

حال از آنجایی که فشارهای اقتصادی در پی افزایش هزینه های زندگی خیلی از افراد جامعه بخصوص کم درآمدها را به زیر فقر برده است، وزیر کار در تازه ترین اظهارات خود گفته است: "بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست، کاهش می یابد". سید صولت مرتضوی درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق اعلام کرده است؛ برای رفع فقر مطلق بر اساس دستور رئیس‌جمهور جلسات متعددی برگزار شده و ما بررسی می‌کنیم چه تعداد فقیر مطلق داریم؛ البته بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست و اعلام می‌شود، کاهش می یابد. رویکردی که معلوم نیست اجرای آن چگونه باشد تا مردم بیش از این با فشارهای اقتصادی که در پی گرانی ها و رشد قیمت همه کالاها و خدمات بخصوص کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار با آن مواجه اند به تدریج خارج شوند.

البته کارشناسان معتقدند؛ دولت بایستی اقدامات خود را در راستای بهبود معیشت مردم طوری اجرایی کند که آنها بتوانند برخی کالاها چون گوشت، مرغ، شویندها، لبنیات و ... را با قیمت مناسب تهیه کنند چرا که افزایش سرسام آور بهای این کالاها خیلی از افراد را در تهیه آن تا حدی ناتوان کرده است به طوری که اکنون قشر متوسط جامعه (حقوق بگیران و کارگران) در تنگنای معیشتی قرار دارند و با افزایش هزینه ها روز به روز فقیرتر می شوند.

اکنون نه تنها درآمدها نسبت به سنوات گذشته آب رفته است بلکه مردم شاهد افزایش روز افزون قیمت ها در بازار هستند در چنین شرایطی اگر مسئولان اعلام کنند نرخ تورم کاهشی و مثلا به ۳۰ درصد رسیده است، مردم چنین آمارهایی را قبول نداشته زیرا حساب و کتاب دخل و خرج خود را به خوبی دارند

کاهش درآمدهای واقعی مردم طی سالهای اخیر

علی قنبری، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت معیشتی این روزهای مردم گفت: آمارهای رنگین و امیدوار کننده ای که توسط مسئولان چون کاهش نرخ تورم و بیکاری اعلام می شود با واقعیت ها سازگاری ندارد چرا که قیمت ها در بازار همچنان در حال افزایش است و کالاهایی چون مرغ، گوشت، لبنیات، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، کرایه خانه و ... از ابتدای سال به جای کاهش رشد عجیبی داشته اند، بنابراین اعلام کاهش نرخ تورم با آنچیزی که مردم در بازار احساس می کنند، هیچ سنخیتی با هم ندارد. به همین دلیل است که جامعه در مقابل کاهش نرخ تورم واکنش نشان می دهند و آن را قبول ندارد.

وی با بیان اینکه مردم زمانی از کاهش نرخ تورم مطمئن می شوند که درآمدهای واقعی آنها افزایش و قیمت کالاها در بازار کاهش یابد، اظهارداشت: بر خلاف این موضوع اکنون نه تنها درآمدها نسبت به سنوات گذشته آب رفته است بلکه مردم شاهد افزایش روز افزون قیمت ها در بازار هستند، در چنین شرایطی اگر مسئولان اعلام کنند نرخ تورم کاهشی و مثلا به ۳۰ درصد رسیده است، مردم چنین آمارهایی را قبول نداشته زیرا حساب و کتاب دخل و خرج خود را به خوبی دارند و از وضعیت قیمت ها آگاهند. با این وجود آمار شاخص های اقتصادی باید بر مبنای علمی و منطقی ارایه شود.

خیلی ها با آزاد سازی قیمت ها دیگر توان خرید کالاهای اساسی را چون گذشته ندارند و پولی را که در قالب یارانه از سوی دولت برای جبران هزینه آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی به مردم داده می شود متاسفانه به ناچار صرف هزینه های دیگر نیازهای زندگی چون اجاره بهاء و... می شود

یارانه هایی که سبد معیشتی مردم را تامین نکرد

این کارشناس اقتصادی در ادامه به شاخص فقر در جامعه اشاره کرد و افزود: کم ارزش شدن پول ملی طی چند سال اخیر و افزایش هزینه های زندگی به دنبال نبود مدیریت درست در تامین نیازهای اساسی مردم باعث شده است تا قشر کم درآمد و متوسط جامعه به زیر خط فقر بروند. نمونه آن مهاجرت خیلی از مردم در مناطق مناسب شهری به حاشیه شهرها و عدم رفاه نسبی اغلب خانوارها است به طوری که سفره خیلی ها دیگر نه تنها رنگ و لعابی ندارد بلکه هر روز کوتاه و کوتاه تر می شود. موضوعی که ناکارآمدی مدیریتی در پرداخت یارانه پس از حذف ارز ترجیحی به صورت نقدی از یک طرف و تاثیر این سیاست بر رشد قیمت ها در بازار فشار سنگینی را بر مردم وارد کرده است.

قنبری با بیان اینکه خیلی ها با آزاد سازی قیمت ها دیگر توان خرید کالاهای اساسی را چون گذشته ندارند، گفت: پولی که در قالب یارانه از سوی دولت برای جبران هزینه آزاد سازی نرخ کالاهای اساسی به مردم داده می شود متاسفانه به ناچار صرف هزینه های ضروری دیگر نیازهای زندگی چون اجاره بهاء و...می شود، در چنین شرایطی قشر کم درآمد جامعه دیگر توان تهیه کالاهای اساسی را به خوبی ندارند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت باید با اقدامات کارشناسانه نسبت به تامین کالاهای اساسی خانوارها با قیمت مناسب وارد عمل شود چرا که اکنون بخش قلیلی از یارانه بگیران یارانه های خود را به خرید کالاهای اساسی اختصاص می دهند و اگر رقم یارانه ها نیز افزایش یابد عمده مردم به دلیل حسابی که روی یارانه نقدی باز کرده اند باز هم به سمت خرید کالاهای اساسی(با استفاده از کالا برگ) نمی روند.

بنا به این گزارش، وزیر کار در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرده است: "بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست، کاهش می یابد". رویکردی که مردم این روزها ترجیع می دهند یارانه نقدی را دریافت کنند، حتی اگر رقم آن به شرط خرید کالاهای اساسی افزایش یابد. در چنین شرایطی است که کارشناسان معتقدند؛ دولت باید اقدام به تامین کالاهای اساسی خانوارها با قیمت مناسب کند زیرا بخش عمده یارانه بگیران حاضر نمی شوند یارانه نقدی خود را صرف خرید کالاهای اساسی کنند.

کد خبر: ۲۳۵٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha