۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
چرا دلار آزاد گران شد!؟ | خروج بازار ارز از ثبات قیمت!
گزارش «بازار» از وضعیت نرخ ها در بازار ارز

چرا دلار آزاد گران شد!؟ | خروج بازار ارز از ثبات قیمت!

نرخ ارز در حالی بار دیگر هیجانی افزایش یافته است که به گفته کارشناسان خروج این کالا از ثبات قیمتی علاوه بر رشد قیمت همه کالاها، زمینه ورود دوباره سفته بازان سودجو را به این بازار فراهم می کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از ماهها ثبات قیمتی در بازار ارز، دلارآزاد که مدتهاست زیر قیمت ۵۰ هزار تومان قراردارد، سه شنبه در آخرین روز کاری هفته افزایش یافت و با عبور از مرز روانی و حساس ۵۰ هزار تومانی، خود را برای رشد قیمت بیشتر آماده کرد.

افزایش هیجانی قیمتی که ناشی از برخی تصمیمات چون انحلال کانون صرافان و تعطیلی ۳ روزه کشور همچنین تاثیر شکایت ایران از کره جنوبی برای مطالبه منابع بلوکه شده کشورمان (۷ میلیارد دلار) که چندی پیش اخباری مبنی بر آزاد سازی بخشی از آن منتشر شد، باعث گردید که قیمت دلار بدون هیچ اتفاق خاص اقتصادی و ... به صورت هیجانی بر مدار رشد قرار گیرد.

این افزایش قیمت که بی تردید اثر خود را بر روی رشد قیمت همه کالا و خدمات در بازار به جای می گذارد بنابراین در چنین شرایطی اگر اقدامات درست کارشناسانه ای برای مهار قیمت و ثبات بخشی نرخ ارز در بازار بکار گرفته نشود تا دلار دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان برگردد، این احتمال وجود دارد که بازار ارز طی روزهای آینده دوباره با چالش جدی مواجه و دچار آشفتگی و التهاب شود.

حرکت دولت در مسیر مهار رشد تورم به همراه کسب درآمدهای مناسب نفتی در کنار تقویت مناسبات و ارتباطات دیپلماسی ایران با دنیا امید سفته بازان ارزی را با ورود به چنین بازاری برای کسب سود آوری ناامید کرده است

وقتی سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در بازار ارز نیستند

بازاری که مدتی است در پی مدیریت درست بانک مرکزی چون تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی و بازرگانان در سامانه جامع تجارت و برآورده کردن نیاز متقاضیان در مراکز رسمی مبادلات ارزی و ... با کمترین مشکل اداره می شود، روندی که با سیاست گذاری و اجرای برنامه ریزی های اصولی مانع از رشد تقاضا برای ارز در بازار آزاد شده است به طوری که دیگر چون گذشته صف خرید آنچنانی به دلیل آرامشی که در این بازار حکم فرماست به چشم نمی خورد.

علاوه بر این سرمایه گذاران ارزی، دلالان و سفته بازان نیز چون ورود به چنین بازاری را پرریسک و کم سود می دانند، بنابراین خیلی راغب به سرمایه گذاری در این بازار نیستند، چرا که به درستی می دانند سرمایه گذاری بر روی ارز در چنین شرایطی عایده چندانی برای آنها ندارد. البته بیم سرمایه گذاران در عدم ورود به بازار ارز بیشتر به دلیل آزاد سازی و دسترسی ایران به منابع عظیم ارزهای بلوکه شده در برخی کشورها چون عراق، چین، کره جنوبی و ... است چرا که بخشی از این منابع طی ماههای اخیر آزاد شده است.

از سویی دیگر حرکت دولت در مسیر مهار رشد نرخ تورم به همراه کسب درآمدهای مناسب نفتی در کنار تقویت مناسبات و ارتباطات دیپلماسی ایران با دنیا موضوع مهم دیگری است که امید سفته بازان ارزی را با ورود به چنین بازاری برای کسب سود آوری ناامید کرده است به همین دلیل کسی سراغ بازار ارز را نمی گیرد.

چنانچه ارز دوباره با خروج از ثبات دچار تغییر نرخ شود بی تردید اقتصاد کشور از مدار خارج خواهد شد و تبعات منفی آن علاوه بر آشفتگی بازار ارز سرمایه گذاران را نیز در ایجاد سرمایه گذاری دچار تردید می کند

ضرورت ثبات قیمت در بازار ارز

آلبرت بغزیان، کارشناس مطرح اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار و اقتصاد کشور گفت: اینکه دلار پس از مدتها ثبات قیمتی اکنون بر مدار رشد قرار گرفته مبهم و جای بس تعجب است چرا که بانک مرکزی طوری بازار را کنترل و مدیریت می کند که سطح تقاضا برای دریافت ارز افزایش نیابد. در چنین شرایطی به نظر می رسد این افزایش قیمت در بازار ارز هیجانی و جنبه روانی دارد و برگرفته از یک سری افکار و پیش بینی های غیر کارشناسی برخی در مورد کاهش منابع ارزی و رشد قیمت این کالا در آینده نزدیک است.

وی با بیان این که طی چند مدت اخیر قیمت ها در بازار ارز به یک ثبات نسبی خاصی رسیده و این ثبات قدرت تصمیم گیری را برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به خوبی ایجاد کرده است، افزود: ثبات بازار ارز به معنای اینکه نرخ ارز قابل پیش بینی است، نه فیکس قیمت، بنابراین ثبات بخشی قیمت ها در بازار کمک شایانی به اقتصاد کشور می کند، اما چنانچه ارز دوباره با خروج از ثبات دچار تغییر نرخ شود بی تردید اقتصاد کشور از مدار خارج خواهد شد و تبعات منفی آن علاوه بر آشفتگی بازار ارز سرمایه گذاران را نیز در ایجاد سرمایه گذاری دچار تردید می کند.

با وجودی که نرخ دلار طی یکی دو ماه اخیر زیر ۵۰ هزار تومان ثابت ماند ولی بعضا افزایش قیمت در برخی کالاها چون گوشت، لبنیات، مرغ و ... در بازار محسوس بود، این موضوع نشان از ولنگاری در تنظیم بازار و کنترل قیمتها دارد

ولنگاری دولت در مدیریت بازار و کنترل قیمت ها

این کارشناس خبره بازار اظهارداشت: البته با وجودی که قیمت ها در بازار ارز تا حدودی ثابت و نرخ دلار طی یکی دو ماه اخیر زیر ۵۰ هزار تومان ثابت ماند ولی بعضا افزایش قیمت در برخی کالاها چون گوشت، لبنیات، مرغ و ... در بازار محسوس بود، این موضوع نشان از ولنگاری در تنظیم بازار و کنترل قیمتها دارد که دولت بایستی با توجیه از وضعیت نرخ ارز مانع از رشد قیمت این کالاها در بازار می شد چرا که ارزی گران نشده بود که قیمتها نیز به تبع آن افزایشی می شدند. حال که قیمت دلار آزاد از کانال ۴۰ هزار تومان خارج و به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است، بی شک این افزایش قیمت تاثیر خود را بر روی قیمت ها در بازار به جای می گذارد.

به گفته بغزیان بانک مرکزی طی دو ماه اخیر با اتخاذ تصمیمات درست، سیاست گذاری و راهکارهای کارشناسانه مانع از ایجاد هیاهو و هیجان در بازار ارز شده است به طوری که این بازار تا حدی از وجود دلالان و سفته بازان سودجو پاک شده است، در چنین شرایطی اما بعضا مشاهده می شود برخی ها اذعان دارند؛ ثبات نرخ ارز اشتباه است و قیمت این کالا باید خرد خرد افزایش یابد تا انرژی فنر فشرده قیمت دلار به یکباره خالی نشود. به نظر من این تفکر در موقعیتی که کشور در شرایط تحریم قراردارد و فشار اقتصادی فراوانی بر مردم مستولی است، تفکری اشتباه است، هر چند دولت برای کاهش نرخ ارز باید نرخ تورم را مهار کند تا قیمت ارز نیز با کاهش نرخ این شاخص اقتصادی خود به خود در بازار روندی نزولی به خود گیرد.

پس از افزایش نرخ دلار آزاد، قیمت طلا و سکه نیز بر مدار رشد قرار گرفتند به طوری که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید

افزایش قیمت سکه و طلا در بازار

بنا به این گزارش، در آخرین روز کاری هفته، بازار ارز پس از افزایش نرخ دلار آزاد، قیمت طلا و سکه نیز بر مدار رشد قرار گرفتند به طوری که قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

نیم‌سکه بهار آزادی هم ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده به فروش رفت. علاوه بر این بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار روز (سه‌شنبه ۱۰ مردادماه) با کاهش جزئی نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۳۰۲ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۴۷ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی نیز طی این روز، نرخ اسکناس یورو با افزایش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۵۱۰ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۳۷۳ تومان اعلام شد.

طبق گفته کارشناسان، انحلال کانون صرافان ایرانیان توسط بانک مرکزی مهمترین خبری بود که بازار ارز را تحت‌تأثیر قرار داد. با این وجود قیمت ها در بازار ارز و سکه در حالی افزایشی شد که بهای طلای ۱۸عیار یک روز قبل از انحلال این بازار هر گرم ۲ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.
حال باید دید با بازگشایی بازار ارز و طلا در هفته آتی قیمت ها چگونه رقم می خورد و عکس العمل بازار به رشد قیمت دلار آزاد که به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است، چه خواهد بود. از طرفی نیز بانک مرکزی برای ممانعت از رشد غیر واقعی نرخ این کالا چه تصمیمی اتخاذ می کند.

کد خبر: ۲۳۴٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      0 0
      علت بی ثباتی دلالان و شما هستین که دامن می‌زنید خون ملت رو در شیشه کردید یک روزی جوابشو خواهید داد
    • تهرانی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      0 0
      نخیر گول نخور شنبه با مخ سقوط می‌کند