۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
«جیب خالی مردم» و «کرونا» کام قنادان را تلخ کرد؛ تسهیلات ۱۴ درصدی دردی را دوا نمی‌کند
کاهش ۶۰ درصدی فروش شیرینی؛

«جیب خالی مردم» و «کرونا» کام قنادان را تلخ کرد؛ تسهیلات ۱۴ درصدی دردی را دوا نمی‌کند

کرمان- شیوع ویروس کرونا بسیاری از بازارهای اقتصادی را به هم ریخته و اصناف زیادی را متضرر کرده است. صنف قنادان و شیرینی‌فروشان هم که شب عید بیشترین فروش را دارند با شیوع کرونا و تعطیلی مغازه‌ها با مشکلات زیادی مواجه شدند.

بازار؛ گروه استان ها: اگرچه مدتی است که بسیاری از اصناف بازگشایی شده‌اند و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد بسیاری از مردم همچنان تمایل چندانی به خرید شیرینی ندارند و ترجیح می‌دهند خودشان در خانه کیک و شیرینی مورد علاقه‌ اعضای خانواده را تهیه کنند.

میترا که برای خرید کیک تولد به مغازه شیرینی‌فروشی مراجعه کرده است، به خبرنگار بازار گفت: از سال گذشته به مغازه شیرینی‌فروشی نیامده‌ام الان هم برای خرید کیک تولد فرزندم مجبور شدم خرید کنم. او ترس از آلودگی شیرینی‌ها و ابتلا به کرونا را دلیل عدم خریدش عنوان کرد و ادامه داد: شاید هم ترسم بی‌دلیل بوده اما ترجیح دادم خرید نکنم.

کرونا بهانه است؛ قدرت خرید مردم کاهش یافته است
امیر شغل آزاد دارد. او که قصد خرید شیرینی دارد، می‌گوید: من مرتب خرید کردم تا الان مشکلی هم پیش نیامده است. او عقیده دارد کرونا بهانه‌ای است تا مردم شیرینی نخرند و علت اصلی مشکلات اقتصادی است.

خانم مسنّی که در حال خرید کلمپه بود، توضیح داد: از عید فقط کلمپه و کماچ سهن از شیرینی فروشی خریده‌ام که آن‌ها را هم هر بار بعد از خرید چند دقیقه‌ای داخل فر گذاشتم تا خیالم راحت باشد مشکلی ندارند.

فروش شیرینی کاهش زیادی داشته که این موضوع هم به دلیل شیوع کرونا بوده و هم به دلیل شرایط اقتصادی مردم، این دو مساله سبب شده فروش شیرینی ۶۰ درصد کاهش داشته باشد

حسین معیلی، رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان در گفت‌وگو خبرنگار بازار با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر میزان فروش شیرینی در کرمان گفت: فروش شیرینی کاهش زیادی داشته که این موضوع هم به دلیل شیوع کرونا بوده و هم به دلیل شرایط اقتصادی مردم، این دو مساله سبب شده فروش شیرینی ۶۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، افزود: توان خرید مردم بیشتر از این نیست. قیمت‌ها همین حالا هم بالاست و خریدی انجام نمی‌شود.

بازار کشش افزایش قیمت ها را ندارد
معیلی ادامه داد: مواد اولیه تهیه شیرینی گران شده در صورتی که مصرف پایین است و قیمت‌ها هم تغییر نکرده است. قدرت بازار کشش ندارد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

مواد اولیه در بعضی اقلام ۵۰ تا ۶۰ درصد و بعضی اقلام مانند شکر و روغن حدود ۲۵ درصد افزایش داشته اما بعضی مواد اولیه مانند کاکائو، وانیل و هل که وارداتی است ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند

وی گفت: مواد اولیه در بعضی اقلام ۵۰ تا ۶۰ درصد و بعضی اقلام مانند شکر و روغن حدود ۲۵ درصد افزایش داشته اما بعضی مواد اولیه مانند کاکائو، وانیل و هل که وارداتی است ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان با اشاره به تعطیلی مغازه‌های قنادی از ۲۸ اسفند سال گذشته تا ۲۳ فروردین ماه، اظهار کرد: درست در بازه‌ای که زمان فروش شیرینی بود، به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعطیلی شدیم و باعث شد صنف قناد با ضرر و زیان زیادی روبه‌رو شوند.

وی تصریح کرد: معمولا مردم شیرینی عید را روزهای آخر اسفند تا اواخر نوروز خرید می‌کنند اما امسال به دلیل اینکه مهمانی برگزار نشد و مغازه‌ها تعطیل شدند، شیرینی زیادی در مغازه‌ها باقی ماند و مقدار زیادی شیرینی امحا شد.

شیرینی ها روی دست قنادان ماند
معیلی گفت: شیرینی عید نوروز از یک ماه قبل از عید پخت می‌شود و تا اواخر اسفند آماده‌ی توزیع می‌شود که سال گذشته تعطیلی اصناف سبب شد شیرینی‌ها روی دست قنادان بماند.

وی افزود: البته تعدادی از همکاران شیرینی‌ها را در خیریه‌ها و مناطق حاشیه شهر توزیع کردند.

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان با اشاره به حمایت دولت از اصناف، اظهار کرد: مغازه‌هایی که کارگر بیمه شده دارند می‌توانند به ازای هر کارگر بیمه شده ۱۲ میلیون تومان وام با سود ۱۴ درصد دریافت می‌کنند. این وام برای بازپرداخت سه ماه تنفس دارد و بعد دو سال فرصت دارند تا اقساط وام را پرداخت کنند.

این تسهیلات نمی‌تواند کمکی به صنف قناد بکند، اگر این وام بلاعوض بود ضرر و زیان ما را جبران می‌کرد اما با سود ۱۴ درصد نمی‌تواند کمکی بکند

وی با بیان اینکه این تسهیلات نمی‌تواند کمکی به صنف قناد بکند، گفت: اگر این وام بلاعوض بود ضرر و زیان ما را جبران می‌کرد اما با سود ۱۴ درصد نمی‌تواند کمکی بکند.

معیلی با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از قنادی‌های کرمان به دلیل عدم رعایت بهداشت تعطیل نشده‌اند، ادامه داد: تمام مغازه‌ها کد سلامت دریافت کردند و بهداشت را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم اطمینان داشته باشند شیرینی با رعایت کامل نکات بهداشتی تولید می‌شود، تصریح کرد: مرکز بهداشت هفته‌ای یک بار از کارگاه‌ها و مغازه‌های شیرینی فروشی بازدید می‌کند و مسائل را کنترل می‌کنند ضمن اینکه خود ما هم مصرف‌کننده همین شیرینی هستیم بنابراین در تولید و تهیه شیرینی تمام مسائل بهداشتی رعایت می‌شود.

از اصناف متضرر حمایت می کنیم
استاندار کرمان هم در این خصوص در گفتگو با بازار با اشاره به خسارت های مالی اصناف در اثر شیوع کرونا گفت: به دنبال این هستیم که این خسارت ها را به حداقل رسانده و به اصناف کمک کنیم.

محمدجواد فدایی به تشکیل جلسات پساکرونا به منظور دستیابی به راهکارهایی در این زمینه اشاره کرد و افزود: قطعا در این شرایط کسب و کارها متحمل آسیب های زیادی شده اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا بعضی از رسته های شغلی مشمول دریافت وام کمک‌های حمایتی می شوند، افزود: این در حالیست که بعضی گروه‌ها تحت پوشش این حمایت ها قرار نمی‌گیرند.

درخواست داریم بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس، سازمان‌های مردم نهاد و بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها در این خصوص پای کار بیایند

فدایی از تلاش برای شناسایی گروه های غیرمشمول تسهیلات سامانه کارا در استان کرمان خبر داد و گفت: کمک هایی برای دسته از افراد هم در نظر گرفته شده است.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های داخل استان و منابع محلی در این زمینه تاکید کرد و گفت: درخواست داریم بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس، سازمان‌های مردم نهاد و بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌ها در این خصوص پای کار بیایند.

وضعیت حاکم بر جامعه زیر سایه‌ سنگین کرونا سبب شده تا شرایط زندگی خانواده‌ها به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. از یک سو هراس از ابتلا به بیماری‌ای که هنوز واکسن و دارویی برای آن کشف نشده، بسیاری از افراد را محتاط کرده و از سوی دیگر اقتصاد و درآمد برخی خانوارها به شدت کاهش یافته و این عوامل تاثیر مستقیم بر بازار گذاشته است. به نظر می‌رسد دولت برای حمایت بیشتر از اصناف باید بسته‌های حمایتی با شرایط ویژه‌تری تدارک ببیند.

کد خبر: ۲۳٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha