۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
تنش‌های گرمایی و سرمایی با راه‌اندازی هواشناسی کشاورزی کاهش می‌یابد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تنش‌های گرمایی و سرمایی با راه‌اندازی هواشناسی کشاورزی کاهش می‌یابد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی هواشناسی کشاورزی در سراسر کشور با هدف کاهش تلفات محصولات تولیدی بر اثر تنش‌های گرمایی و سرمایی خبر داد.

به گزارش بازار، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در نشست نظارتی بررسی عملکردهای سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی نقش تأثیرگذار و محسوسی در بخش کشاورزی دارند، گفت: اقلیم در بخش کشاورزی اهمیت بسیاری دارد و اثرات آن بر روی فعالیت‌های انسانی قابل مشاهده است که در این راستا باید اطلاعات و داده‌های درست آب و هوایی در مدیریت این بخش نقش‌آفرین باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی تغییرات آب و هوایی در هر یک از اقلیم‌های متنوع را یک فرصت یا تهدید ارزیابی کرد و ادامه داد: در هر یک از موقعیت‌های خاص جغرافیایی کشور با پدیده تغییرات آب و هوایی و گاها در بلندمدت با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم که برای هر کدام از این پدیده‌ها باید فرصت‌آفرینی یا با تهدیدهای این مخاطرات طبیعی نیز مقابله کرد.

عسکری به نقش‌آفرینی سازمان هواشناسی کشور نسبت به کاهش تلفات ناشی از تنش‌های گرمایی و سرمایی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم در هواشناسی کشاورزی با ایجاد و توسعه مراکز تحقیقاتی به اطلاعات دقیق و درست دست پیدا کنیم قطعا در زمینه برنامه‌ریزی‌های مربوط به کاهش تلفات محصولات و پیشگیری از وقوع بحران با راهکارهای هدفمند و بهتری اقدام خواهیم داشت.

این نماینده مردم در مجلس خواستار افزایش بودجه و اعتبارات لازم در زمینه بکارگیری ظرفیت‌های سازمان هواشناسی کشور در بخش کشاورزی شد و افزود: با تعریف ردیف اعتباری در قالب بودجه سالانه کشور و برنامه هفتم توسعه این امکان به وجود خواهد آمد تا از جنبه‌های مختلف به ویژه تجهیز و استانداردسازی زیرساخت‌های هواشناسی در کشور همانند کشورهای چین، ژاپن، کره و دیگر کشورهای پیشرو نیز شاهد پیشرفت و توسعه باشیم.

عسکری راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی هواشناسی در نقاط مختلف کشور را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با این اقدام فرآیند علمی دستیابی ما به اطلاعات دقیق هواشناسی تسهیل و تکمیل می‌شود که انتظار داریم استان‌ها در این رابطه سرمایه‌گذاری داشته باشند تا بتوانیم بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی را افزایش بدهیم.

وی از آمادگی فارس به منظور ایجاد مرکز تحقیقاتی هواشناسی با هدف توسعه بخش کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: این اقدام نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تامین اعتبارات لازم به منظور راه‌اندازی مرکز جدید تحقیقات آب و هوایی مربوط به حوزه کشاورزی و دامپروری است که امکان ارائه خدمات به تمامی شهرستان‌های فارس و استان‌های مجاور و حتی سراسر کشور فراهم خواهد شد.

نماینده مردم داراب و زرین‌دشت در پایان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها و اقتصاد مردم فارس بر پایه کشاورزی و دامپروری است، خاطرنشان کرد: آسیب‌پذیری قشر کشاورز و دامدار از حوادث طبیعی بسیار زیاد است که سازمان هواشناسی می‌تواند در کاهش این خسارات‌ و تلفات نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

کد خبر: ۲۳۴٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha