۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
دستورالعمل‌های بانک مرکزی بزرگترین مانع تعامل با واحدهای تولیدی است
مدیر نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند در گفتگو با بازار:

دستورالعمل‌های بانک مرکزی بزرگترین مانع تعامل با واحدهای تولیدی است

ابادان- ناظمی، مدیر نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند گفت: دستورالعمل‌های بانک مرکزی بزرگترین مانع در مسیر تعامل با واحدهای تولیدی است.

محمد ناظمی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده میان سازمان منطقه آزاد اروند با شرکت شهرک‌های صنعتی استان خوزستان در حیطه موضوعات تملیکی و مدیریتی شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر، اظهار کرد: تنها بخشی که در منطقه آزاد اروند از سازوکارها و معضلات دوگانگی حاکمیتی منفک است و مدیریت‌ها و هماهنگی‌ها توسط سازمان منطقه آزاد اروند صورت می‌پذیرد، شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر هستند.

وی با بیان اینکه در حیطه حمایت و برگزاری ادوار آموزشی، برندسازی، اعطای تسهیلات، تبیین مشوق‌ها و ایجاد مولفه‌ها، سازمان منطقه آزاد اروند در کنار بخش تولید است، گفت: بخشی از اراضی شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در تملک شرکت شهرک‌های صنعتی خورستان است، اما عمده کار از ثبت شرکت تا اخذ مجوزهای لازم و صدور پروانه بهره‌برداری بر عهده سازمان منطقه آزاد اروند است.

مدیر نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند توضیح داد: یکی از اهدافی که در سازمان منطقه آزاد اروند دنبال می‌شود، موضوع عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و در نهایت راه‌اندازی واحدهای راکد است، به‌گونه‌ای که سالیانه بین ۶ تا ۷ واحد با اعطای تسهیلات و در نظر گرفتن مشوق‌ها، احیاء و به چرخه تولید باز می‌گردد.

ناظمی با بیان اینکه راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار جدید صورت می‌پذیرد و این چرخه در آینده نیز استمرار خواهد یافت، افزود: متاسفانه رفع برخی معضلات از عهده مدیران منطقه‌ای و شهری خارج است.

وی به معضل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به‌ عنوان اصلی‌ترین مشکل در مسیر فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و ادامه داد: این بخش نیازمند توجه و همکاری بانک‌ها و اعطای تسهیلات لازم به واحدها برای برچیدن موانع تولید و پویایی چرخه اقتصاد منطقه است‌.

مدیر نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند، عدم تبعیت بانک‌ها از دستورالعمل‌های بانک مرکزی را به‌عنوان بزرگترین مانع در مسیر تعامل با واحدهای تولیدی برشمرد و گفت: در مرحله اجرا و پرداخت تسهیلات، با وجود ایرادات قانونی، انعطاف لازمی که با سایر بخش‌ها صورت می‌پذیرد در حیطه تولید لحاظ نمی‌شود و موانعی بر سر راه واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذار از اخذ تسهیلات مورد اشاره منصرف می‌شود.

وی با اشاره به عدم اعمال حاکمیت یکپارچه در منطقه آزاد اروند به‌عنوان معضل دیگری در مسیر تولید، عنوان: کمیته عارضه‌یابی و رفع موانع تولید به ریاست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تشکیل شده و روز گذشته نخستین جلسه آن برگزار شد، همچنین این کمیته در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی استان تشکیل جلسه داده و مشکلات بخش تولید احصاء می‌شود اما مشکلات بخش تولید محدود به این کمیته نبوده و نخواهد بود، همانطور که پیش از این نیز سالانه با تلاش‌های که صورت می‌گرفت، واحدهای صنعتی بسیاری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

ناظمی با اشاره به نقش نظارتی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص حقوق کارگران شاغل در واحدهای تولیدی، یادآور شد: مدیریت کار و خدمات اشتغال منطقه آزاد اروند در این حیطه با در نظر گرفتن مستندات موجود، پیگیر تضییع احتمالی حقوق کارگران خواهد بود.

مدیر نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند با اشاره به توانایی این منطقه در ارائه تولیدات صادرات محور، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی، در سال گذشته قریب به ۲۰۰ میلیون دلار از محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند به فرای مرزهای کشور صادر شده است. اقلام صادر شده شامل لوازم الکتریکی، محصولات شیمیایی، مواد غذایی و تولیدات شیمیایی بوده‌اند.

وی اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند اعتبار قابل توجهی (بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان) را در یکی از بانک‌ها مسدود کرده و از محل رسوب این اعتبارات به واحدهای تولیدی تسهیلات کم‌بهره ارائه می‌دهد. این قبیل حمایت‌ها به شکل دیگری و با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند و با محوریت واحدهای تولیدی سایت صنعتی از سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرد. در این قبیل نمایشگاه‌ها محصولات تولیدی حیطه صنعت از نظر عموم عبور کرده و بازار هدف این تولیدات را شناسایی می‌کند.

مدیر نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند، افزود، بالغ بر ۱۹۲ واحد تولیدی در منطقه وجود دارد که برخی از آن نیز در خارج از سایت صنعتی فعالیت دارند، از این تعداد ۱۰۰ واحد در سایت صنعتی حضور دارند که برخی از آنها از سال‌های گذشته به‌دلایل مختلف از جمله بدهی‌های بانکی تعلیق و به تعطیلی در آمده‌اند.

ناظمی در خصوص توسعه زیرساخت‌های سایت صنعتی منطقه آزاد اروند، بیان کرد: در حیطه بهسازی و آسفالت معابر سایت صنعتی پروژه‌ای از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تعریف شده و در چند ماه آینده نتایج آن مشهود خواهد بود. بر اساس این پروژه تغییرات ملموسی در حیطه زیرساخت رخ داده و سرانه آسفالت در سایت صنعتی به شکل چشمگیری افزایش یافته است. اما بر کاستی‌های موجود اذعان داریم و از همین بابت از همه صنعتگران پوزش طلبیده و اطمینان می‌دهم که همه تلاش‌ها در راستای رفع معضلات موجود از جمله شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه، مخابرات، امنیت و .. به‌کار گرفته خواهد شد. ولی نباید فراموش کرد که در اظهار نظرهای مختلف تنها به مشکلات پرداخته می‌شود و توانمندی‌ها، پتانسیل‌های تولیدمحور منطقه و توانایی بالقوه شرکت‌های صنعتی منطقه آزاد اروند نادیده گرفته می‌شود.

ناظمی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد اروند در آینده به یک قطب صنعتی تبدیل خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha