۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
۸۰ درصد معادن کوچک مقیاس هستند فکری به حالشان کنید| معدنها متولی مستقل و متخصص در دولت ندارند
نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران:

۸۰ درصد معادن کوچک مقیاس هستند فکری به حالشان کنید| معدنها متولی مستقل و متخصص در دولت ندارند

حدود ۸۰ درصد معادن کشور را معادن کوچک تشکیل می دهند. بنابراین به منظور دسترسی به منابع جدید معدنی، سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس ضروری است.  

بهناز صفری؛ بازار: با این که معادن کوچک مقیاس ایران ذخیره کمی از مواد معدنی را به خود اختصاص داده اند؛ اما حدود ۸۰ درصد معادن کشور را تشکیل می دهند. بنابراین به منظور دسترسی به منابع جدید معدنی، سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس ضروری است.

همچنین به دلیل این که عملیات اکتشافی کمی بر روی اکثر معادن کوچک صورت گرفته است، امکان دسترسی به ذخایر بیشتر در صورت انجام عملیات اکتشاف تکمیلی فراهم می شود.

به اعتقاد کارشناسان، معادن کوچک مقیاس می توانند در رشد اشتغال و به کارگیری نیروی انسانی کشور، تاثیرات به سزایی داشته باشند. درحال حاضر بیش از ۱۷ هزار شغل در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد شده است که با راه اندازی معادن کوچک مقیاس افراد بسیار بیشتری مشغول فعالیت می شوند.

سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس ضروری است

سیف الله آراسته، نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در گفت و گو با بازار بیان کرد: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد معادن ایران کوچک مقیاس هستند، که بسیار نیازمند دریافت تسهیلات و توجه دولتی هستند تا دوباره رونق بگیرند. معادن کوچک در بسیاری از شرایط نمی توانند به تنهایی و بدون کمک های دولتی فعالیتشان را آغاز کنند.

برای این که معادن کوچک مقیاس بتوانند فعالیت های خودشان را آغاز کنند سرمایه گذاری در این بخش ها ضروری است، زیرا تا سرمایه گذاری خوبی در این بخش ها صورت نگیرد امکان بهره برداری از این معادن وجود ندارد

وی تصریح کرد: برای این که معادن کوچک مقیاس بتوانند فعالیت های خودشان را آغاز کنند سرمایه گذاری در این بخش ها ضروری است، زیرا تا سرمایه گذاری خوبی در این بخش ها صورت نگیرد امکان بهره برداری از این معادن وجود ندارد.

وی در خصوص بخش فولاد گفت: فولاد بخش کوچکی از معادن ایران است، ولی فولادی ها کارخانه های بزرگی دارند، که همیشه توانسته اند از تسهیلات و امکانات دولتی استفاده کنند. در واقع فولادی ها بیشتر از معادن دیگر موفق شده اند از مواهب دولتی بهره مند شوند.

آراسته افزود: اگر قرار است کمکی در یکی از بخش های معدنی صورت بگیرد باید این کمک در تمامی معادن تقسیم شود. مخصوصا معادن کوچک بیش از معادن بزرگ نیازمند توجه و کمک هستند، زیرا بیشترین اشتغال در معادن کوچک صورت می گیرد. بنابراین اگر قرار است هزینه ای برای معادن صورت بگیرد باید در معادن کوچک، میزان سرمایه گذاری ها بیشتر باشد.

به گفته وی؛ معادن بزرگ حتما پشتوانه های خوبی دارند و می توانند خودشان را در شرایط بد اقتصادی، سرپا نگه دارند، ولی معادن کوچک مقیاس کشورمان با مشکل نقدینگی، مشکل ماشین آلات و مشکل رکود بازار مواجه هستند.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران تاکید کرد: در کوتاهترین زمان ممکن، دولت باید فکری برای معادن کوچک کند، تا آنها از رکود خارج شوند و بتوانند مجددا فعالیت های خودشان را آغاز کنند.

در زمان تحریم معادن کوچک مقیاس ایران، به خصوص در بخش سنگ های ساختمانی نزدیک به ۵۰ درصد معادن یا تعطیل شده اند و یا نیمه فعال باقی مانده اند


آراسته درباره این که آیا در دوران تحریم معادن کوچک تعطیل شده اند یا نه، بیان کرد: در زمان تحریم معادن کوچک مقیاس ایران، به خصوص در بخش سنگ های ساختمانی نزدیک به ۵۰ درصد معادن یا تعطیل شده اند و یا نیمه فعال باقی مانده اند.

وی افزود: اگر قرار است در بخش معدنی کشور اتفاقی بیافتد یا حرکتی انجام گیرد که اقتصاد ایران شکوفا شود، باید به تمامی بخش های معدنی ایران توجه شود. درواقع پیشرفت و سودآوری در معادن، زمانی محقق می شود که تمامی معادن راکد و نیمه فعال هم کار خودشان را آغاز کنند و هیچ معدنی درحالت رکود باقی نماند.

به گفته آراسته، بخش معدن یکی از موتورهای محرک اقتصاد کشور است که می تواند بر روی پیشرفت های اقتصادی تاثیرگذار باشد، به شرط این که حمایت های لازم از این بخش صورت پذیرد.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران تاکید کرد: باید موانع موجود در بخش معادن برداشته شود. بسیاری از موانعی که در بخش های صنعتی و اقتصادی کشور داریم، مربوط به خود تحریمی هاست. خود تحریمی ها هم از تصمیم گیری های غلط ناشی می شود و هم این که بسیاری از قوانین و بخش نامه ها غلط هستند.

به گفته وی؛ اگر در این زمینه ها بتوانیم تجدید نظری انجام دهیم، باید سیاست های حاکمیتی به این سمت و سو سوق داده شود. بنابراین در وهله اول باید موانع و مشکلاتی که در این راستا وجود دارد برداشته شود.

تعارض قوانینی که در بخش معدن وجود دارد دست و پا گیر هستند که باید اصلاح شوند و قوانین درستی تبین شود. همچنین باید بخشنامه ها و سیاست های غلط و تصمیم گیری های سلیقه ای را از سر راه بخش معدن بردارند

او خاطر نشان کرد: تعارض قوانینی که در بخش معدن وجود دارد دست و پا گیر هستند، که باید اصلاح شوند و قوانین درستی تبین شود. همچنین باید بخشنامه ها و سیاست های غلط و تصمیم گیری های سلیقه ای را از سر راه بخش معدن بردارند.

آراسته تصریح کرد: معدن می تواند به کمک اقتصاد کشور، موتور محرکی باشد در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، بنابراین در این مسیر می توان گام های خوبی برداشته شود.

وی افزود: در حاکمیت علارغم مسائلی که وجود دارد، چنین تصمیم و همیتی را نمی بینم که بخواهند چنین کاری را انجام دهند. متاسفانه مسوولان هر روز اشتباهات قبلی را بیشتر تکرار می کنند که تمامی این بی توجهی ها به ضرر کشور تمام می شود.

آراسته تاکید کرد: بیشترین دلیل مشکلاتی که درحال حاضر در بخش صنایع و معادن می بینیم این است که اولا بخش معدن وزارت مستقلی ندارد که باید حتما وزارت معادن و فلزات سابق احیا شود. دومین موضوع این است که مسئولین وزارت و معاونت هایش افراد متخصص معدنی باشند و تصمیماتی که می گیرند در راستای شکوفایی بخش معدنی باشد.

کد خبر: ۲۳۴٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha