۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
رشد ۱.۲ درصدی سطح زیرکشت کشاورزی دهاقان| ۱۰ هکتار گلخانه موز تاسیس می‌شود
فرماندار شهرستان دهاقان خبر داد؛

رشد ۱.۲ درصدی سطح زیرکشت کشاورزی دهاقان| ۱۰ هکتار گلخانه موز تاسیس می‌شود

اصفهان - جمشیدیان؛ فرماندار دهاقان با اشاره به رشد ۱.۲ درصدی سطح زیرکشت کشاورزی این شهرستان گفت: ۳۰۰ هکتار گلخانه‌ای که در سطح شهرستان وجود دارد، در ابتدای سال آینده به ۴۰۰ هکتار افزایش می‌یابد.

علی جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره جایگاه کشاورزی در شهرستان دهاقان اظهار کرد: کشاورزی پیشه اصلی مردم این شهرستان است و به همین دلیل دهاقان قطب کشت گلخانه‌ای کشور به روش نوین محسوب می‌شود؛ بسیاری از گلخانه‌های این شهرستان از روش قراردادی استفاده می‌کنند و بنابراین پیش از کشت محصول خود را به فروش رسانده‌اند.

وی با اشاره به سیاست تنوع‌بخشی به محصولات کشاورزی در دهاقان افزود: تلاش شده است تا حوزه کشاورزی از تک محصولی فاصله بگیرد؛ پیش از این محصولات کشاورزی شامل سبزیجات، صیفی‌جات و گل شاخه بریده بوده که اکنون میوه‌های گرمسیری مانند موز و پاپایا نیز در سبد محصولات کشاورزی دهاقان قرار گرفته است.

سیاست اصلی در حوزه کشاورزی دهاقان رفع نیاز داخلی است

فرماندار شهرستان دهاقان تاکید کرد: این تولیدات علاوه بر اینکه تا حدودی از ارزبری واردات این دسته از میوه‌جات نیز جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود در صورت جلوگیری از صادرات محصولات گلخانه‌ای، بخش کشاورزی شهرستان با مشکل جدی مواجه نشود؛ با این حال سیاست اصلی در حوزه کشاورزی این شهرستان رفع نیاز داخلی است.

وی ادامه داد: تلاش شده با توسعه محصولات کشاورزی نظیر تاسیس ۱۰ هکتار گلخانه موز، سبد محصولات کشاورزی را متنوع کرده و در زمینه افزایش فروش و انطباق با شرایط کم آبی فعلی کشور بیش از پیش فراهم شود.

جمشیدیان اظهار کرد: متاسفانه از سال ۱۴۰۰ تسهیلاتی برای توسعه بخش کشاورزی به ویژه بخش گلخانه‌ای نداشتیم اما در سال جاری حدود ۵۰ طرح کشاورزی برای دریافت تسهیلات از محل تسهیلات سفر ریاست جمهوری معرفی شد که در مرحله واریز وجه قرار دارد.

افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم ۳۰۰ هکتار گلخانه‌ای که اکنون در سطح شهرستان وجود دارد، در سال ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳ به ۴۰۰ هکتار افزایش یابد. با توجه به کمبود منابع آبی برای کشاورزی، به نظر می‌رسد بهترین راه برای توسعه کشاورزی، توسعه بخش گلخانه‌ای است که مصرف آب را به یک دهم کاهش می‌دهد.

فرماندار شهرستان دهاقان با بیان اینکه بیشترین منابع سفر ریاست جمهوری، با توجه به بافت شهرستان به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است، گفت: نتیجه این اقدام امروز مشخص است؛ در سال ۱۴۰۱ و ابتدای ۱۴۰۲ با توجه به سیلی که در این منطقه رخ داد، حدود ۲۱ رشته قنات لایروبی و همین امر باعث شد ظرفیت کشاورزی شهرستان و افزایش فضای زیرکشت یک رشد ۱.۲ داشته باشد به علاوه بهره‌وری کشاورزی نیز ۲۵ درصد رشد یافت که بسیار قابل توجه است.

جمشیدیان در مورد جذب سرمایه‌گذار در این بخش نیز تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذارانی که در حوزه گلخانه‌ای دهاقان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از خارج شهرستان جذب شده‌اند؛ این نسبت در تعداد پرونده‌های جدید معرفی شده برای دریافت تسهیلات در حوزه کشاورزی و همچنین طرح‌های صنعتی به ویژه در شهرک‌های صنعتی نیز در حال تکرار شدن است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با بازار، با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات بخش صنعتی شهرستان نیز گفت: با توجه به فضای محدود شهرک‌های صنعتی تلاش شد تا افرادی که در شهرک‌های صنعتی زمین گرفته اما اقدام به تاسیس و بهره‌برداری از واحد صنعتی جدید نکرده بودند، برای انجام این مهم اقدام کنند اما در برخی موارد مجبور به خلا ید شد.

توسعه بخش کشاورزی با حمایت از بخش گلخانه‌ای

فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به اهمیت کشاورزی در این شهرستان گفت: توسعه بخش کشاورزی با حمایت از بخش گلخانه‌ای و تنوع‌بخشی به محصولات کشاورزی اولویت این شهرستان مدنظر بوده است که در این راستا بیشتری اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز به این حوزه اختصاص یافته است.

کد خبر: ۲۳۴٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha