۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
افزایش ۱۵ درصدی تولیدات کشاورزی با اجرای الگوی کشت ظرف ۵ سال
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اعلام کرد

افزایش ۱۵ درصدی تولیدات کشاورزی با اجرای الگوی کشت ظرف ۵ سال

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اعلام کرد: با اجرای درست طرح الگوی کشت پیش‌بینی می‌شود در افق ۵ ساله، کل تولیدات کشاوری نزدیک به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، هادی اسدی رحمانی در جریان برگزاری چهارمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات و در جمع خبرنگاران گفت: برآوردها نشان می‌دهد با اجرای درست الگوی کشت ظرف ۵ سال تولیدات کشاورزی از ۱۲۳ میلیون تن به ۱۴۱ میلیون تن برسد.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح در مصرف آب، مصرف کود و عملکرد تولید تغییرات زیادی ایجاد می‌شود به طوری که برآورد می‌کنیم سالانه ۳ میلیارد مترمکعب مصرف آب در حوزه کشاورزی کاهش یابد.

اسدی رحمانی ادامه داد: با کاهش سالانه ۳ میلیارد مترمکعب مصرف آب ظرف ۵ سال، میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی از ۸۲ میلیارد متر مکعب به ۶۷ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

وی با بیان این که از نظر کمیت و کیفیت آب با چالش روبرو هستیم، تصریح کرد: آب‌های زیرزمینی ۵۰۰ میلیارد متر مکعب تخمین زده شده که از این مقدار ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیارد متر مکعب آب معادل ۲۵ درصد در دهه‌های اخیر مصرف و از دست رفته است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اضافه کرد: کیفیت آب نیز کاهش یافته و شوری آب‌های زیرزمینی در برخی مناطق کشور افزایش نشان می‌دهد.

وی در همین حال به چالش‌های خاک اشاره کرد و گفت: در حوزه خاک با چالش‌های بیشتری مواجه هستیم از جمله فرسایش خاک که به ۱۶ تا ۱۶.۵ تن در هکتار رسیده است.

اسدی رحمانی شوری خاک، تخلیه عناصر غذایی و کاهش کربن آلی خاک را از دیگر چالش‌ها در بخش کشاورزی دانست و اذعان داشت: داده‌ها نشان می‌دهد ورود ارقام پرمحصول، توسعه کشاورزی در کشور و عدم تامین کافی کود موجب شده خاک‌های کشور به تدریج از عناصر غذایی تخلیه شوند.

وی توضیح داد: براساس بررسی‌ها، نزدیک به ۷۰ درصد از خاک‌های کشاورزی دچار کمبود فسفر و ۵۰ درصد دچار کمبود روی و آهن هستند و حدود ۸۰ درصد خاک‌های کشاورزی زیر ۱ درصد کربن آلی دارند که خوب نیست، زیرا کربن آلی در باروری و حاصلخیزی خاک موثر است.

اسدی رحمانی درباره شوری خاک نیز گفت: حدود ۷ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با درجات مختلف، متاثر از شوری هستند.

وی پایش خاک‌های کشاورزی را از طرح‌های مهم این موسسه عنوان و اظهار کرد: بدون پایش نمی‌توان اطلاعات به‌روزی از وضعیت خاک‌های کشاورزی داشت.

اسدی رحمانی تهیه نقشه شوری خاک، راه‌اندازی نظام نسخه‌نویسی کودهای کشاورزی و بررسی سلامت محصولات کشاورزی را از دیگر اقدامات و برنامه‌های این موسسه برشمرد.

وی افزود: بررسی‌های محققان ما نشان می‌دهد در قیاس با بسیاری از کشورها، گندم، برنج و برخی محصولات جالیزی مانند خیار، گوجه فرنگی و پیاز سالم‌ترند.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به نقش مهم این موسسه در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور تصریح کرد: محققان ما فرمول‌های کودی اراضی دیم را در قالب این طرح طراحی و کنترل کیفیت کرده‌اند و تولید آن به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده است.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های ما، با اجرای این طرح به طور میانگین عملکرد گندم دیم ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش داشته است.

اسدی رحمانی با بیان این که فاز دوم برنامه‌های راهبردی این موسسه از امسال کلید خورده است، اظهار داشت: تاب‌آوری خاک‌های کشاورزی، شناسایی مناطق مستعد دیم، تنوع زیستی خاک، تعیین تکلیف استفاده از لجن فاضلاب و کمپوست زباله شهری در بخش کشاورزی، تعیین اراضی آبی و دیم و تهیه نقشه خاک‌های سدیمی در دستور کار این موسسه قرار گرفته است.

وی ثبت و کنترل کیفی مواد کودی را از دیگر وظایف این موسسه خواند و خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۱۰۰ شرکت در حوزه تولید و واردات کود در کشور فعالند و ۱۷ هزار برند فرمولی کودی را ثبت و تاکنون حدود ۱۲تا ۱۳ هزار برند کودی را پایش کرده‌ایم.

اسدی رحمانی با اشاره به این که از سال ۱۳۹۴ ثبت و کنترل کیفی مواد کودی به منظور ساماندهی کود در این موسسه آغاز شده است، اذعان داشت: هر کود تولید داخل یا وارداتی که می‌خواهد وارد بازار شود، در این موسسه باید به ثبت برسد و آن کود یک شماره ثبت می‌گیرد و اصالت این شماره ثبت و کود از طریق سامانه پیامکی که در سایت موسسه است، قابل استعلام می‌باشد.

وی افزود: ما در همه استان‌ها کارگروه نظارت و کنترل داریم و آنان به طور مستمر تمام خطوط تولید و فروشگاه‌های عرضه کود را رصد و از کودها نمونه‌گیری می‌کنند.

اسدی رحمانی تاکید کرد: اگر تخلفی صورت گیرد، بار نخست اخطار داده می‌شود و اگر اصلاح کود انجام نشود، شماره ثبت ابطال و به تمام کشاورزان اطلاع‌رسانی می‌شود.

کد خبر: ۲۳۴٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha