۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
خودروسازی کشور نیازمند نقشه راه
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه مطرح کرد

خودروسازی کشور نیازمند نقشه راه

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: صنعت خودروسازی نیازمند نقشه راهی مشخص است که قابلیت اجرا داشته باشد.

به گزارش بازار، رضا رضایی افزود: امروز خودروسازی کشور از نداشتن یک برنامه با اهداف مشخص و مدون که در آن توانمندی‌ها، نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت دیده شده باشد، رنج می‌برد.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: هنوز نمی‌دانیم جایگاه صنعت خودرو در این برنامه چیست، در حالی که این صنعت همچون یک لکوموتیو دست‌کم ۷۰ صنعت دیگر را به دنبال خود می‌کشد و سهم بالایی در اشتغال‌زایی، خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی دارد.

رضایی اضافه کرد: با گذشت بیش از چهار ماه از سال، حتی ۶۰ درصد از برنامه‌ای که ابتدای سال از خودروسازان دریافت کرده و برای آن بودجه و برنامه در نظر گرفته بودیم، محقق نشده است و باید باقی‌مانده سال را دریابیم؛ موضوعی که پیش از هر چیز نیازمند تامین زیرساخت‌ها است.

وی گفت: در ماه‌های گذشته، بانک‌ها اعتباردهی خود را قفل کرده‌اند، این در حالی است که اکثر بانک‌ها سودده بوده‌اند و فقط چند بانک با ناترازی مواجه شده‌اند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی استان البرز گفت: به‌طور قطع اگر بانک سود کرده، حاصل تلاش و مجاهدت تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی بوده است؛ بنابراین باید بتواند با اعطای وام و تسهیلات از تولید حمایت کند؛ هرچند با بهره‌های حدود ۳۰ درصدی صنعت نمی‌تواند جان تازه‌ای بگیرد.

وی همچنین به جلسات آقای علی‌آبادی وزیر صمت با خودروسازان اشاره و ابراز امیدواری کرد از دل این جلسات، نقشه‌راهی برای سال جاری بیرون آید و در این راه از توان و تبحر افراد کاردان و کاربلد استفاده شود.

رضایی گفت: با اینکه کلان اقتصاد کشور وابسته به موضوع اساسی تولید است، اما در ادوار گذشته شاهد نابرابری‌هایی در کل صنعت بودیم و دولت‌ها هیچ‌گاه نگاه یکسان به صنایع مختلف نداشته‌اند.

وی به اعلام سود ۷۰ درصدی یکی از فولادسازان کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که واحدهای فولادی یا پتروشیمی هیچ‌گاه زیان نمی‌دهند، اما صنعت خودرو و قطعه‌سازی که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه خود را از آن‌ها تامین می‌کند، در مقایسه با خارجی‌ها در بسیاری موارد مواد اولیه مورد نیاز خود را تا ۱۰۰ درصد گران‌تر تهیه می‌کند.

این عضو انجمن همگن قطعه‌سازان افزود: محاسبه قیمت تمام شده در هیچ یک از صنایع یاد شده سخت نیست، اما می‌بینیم قیمت‌ها در عمل بالاست و معتقدیم باید قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم در مقایسه با رقبای خارجی از جمله ترکیه که در همسایگی ما است، هم قیمت تمام شده ما به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر است و هم از نظر کیفیت عقب‌تر از آن‌ها هستیم.

رضایی گفت: اگر بی‌برنامگی‌های سه دهه اخیر نبود، امروز هم سکوی ملی داشتیم و هم می‌توانستیم همچون ترکیه به سالیانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات در این صنعت پرظرفیت دست یابیم.

وی گفت: خودروسازی و قطعه سازی در جهان یک صنعت راهبردی است که فعالان آن به‌طور دائم در تلاش برای کاهش قیمت تمام شده، بهبود کیفیت تولیدات، برنامه‌ریزی، تحویل به موقع محصولات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب هستند.

این عضو انجمن قطعه‌سازان همگن تاکید کرد: ما فعالان این صنعت هم باید بتوانیم استانداردهای موجود را پاس کنیم، بهره‌وری و مهارت‌هایمان را بالا ببریم، در ارتقای آموزش منابع انسانی خود بکوشیم و به‌ویژه مدیران‌مان را با دانش و فناوری روز جهان آشنا کنیم و این، جز با برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت امکانپذیر نیست.

کد خبر: ۲۳۴٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha