۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجه ۱ و ۲ است| اجرای کشاورزی حفاظتی به بهبود خاک کمک می‌کند
معاون پژوهش موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی درجه ۱ و ۲ است| اجرای کشاورزی حفاظتی به بهبود خاک کمک می‌کند

دواتگر، معاون پژوهش موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی جزو خاک‌های حاصلخیز درجه یک و ۲ است.

به گزارش بازار، ناصر دوات‌گر امروز دوشنبه در جریان اجرای تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات و بازدید از بخش‌های مختلف موسسه تحقیقات خاک و آب کشور افزود: تنها ۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در زمره خاک‌های حاصلخیز درجه یک و ۲ هستند و مابقی اراضی دارای انواع محدودیت‌ها مانند شوری، بالا بودن میزان آهک و سنگریزه هستند.

وی اجرای کشاورزی حفاظتی و تناسب اراضی یعنی کشت و کار براساس وضعیت اقلیمی، خاک و آب را از راهکارهای بهبود خاک عنوان کرد.

دوات‌گر ادامه داد: به غیر از استان‌های شمالی و برخی استان‌های زاگرسی، مابقی خاک‌های کشاورزی کشور ضعیف هستند و با توجه به سیاست خوداتکایی محصولات راهبردی باید برای بهبود و حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی اقدام جدی‌تری کرد.

دوات‌گر اجرای الگوی کشت را اقدامی در راستای تناسب اراضی دانست و گفت: مطالعات طرح الگوی کشت در سه حوزه اقلیم، تناسب اراضی و نیاز آبی توسط این موسسه انجام شده است.

وی افزود: نتایج مطالعات موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نشان می‌دهد، کشت و کار در کدام اراضی و استان‌ها مزیت دارد.

معاون پژوهش موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز اظهار داشت: تغییر اراضی کشاورزی در کشور به ویژه در استان‌های گیلان و گلستان در حال گسترش است.

وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی کشور در استان مازندران کاهش نشان می‌دهد.

دوات‌گر جاذبه‌های اقتصادی به ویژه در زمینه ویلاسازی، کوچک شدن اراضی به علت بحث ارث و اجرای پروژه‌های عمرانی را از دلایل عمده تغییر کاربری اراضی کشاورزی برشمرد.

معاون پژوهش موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در همین حال بر تقویت سیستم‌های رصد و پایش اراضی کشاورزی، فرهنگ‌سازی و پیش‌بینی سازوکار مناسب در قانون ارث در راستای تثبیت اراضی کشاورزی تاکید کرد.

کد خبر: ۲۳۴٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha