۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
ضرر بزرگ اروپا از تحریم واردات آلومینیوم روسیه| بازی دو سر باخت بروکسل در بازار فلزات!
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرر بزرگ اروپا از تحریم واردات آلومینیوم روسیه| بازی دو سر باخت بروکسل در بازار فلزات!

تحریم واردات فلزات روسیه به اروپا نه تنها منجر به قطع درآمدهای حاصل از صادرات مسکو نشده، بلکه چین را به عنوان واسطه فروش فلزاتی چون آلومینیوم روسی به اروپا تبدیل کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش تنش میان روسیه و غرب بر سر موارد مختلف، به ویژه خروج مسکو از توافقنامه صادرات غلات اوکراین در هفته گذشته، افزایش فشارهای اروپا و آمریکا نیز وارد فازی جدید شده است.

همانطور که می دانیم، اتحادیه اروپابه همراه ایالات متحده و کانادا نوامبر سال گذشته میلادی نسبت به افزایش دامنه فلزات قرار گرفته در فهرست تحریم های روسیه اقدام نمودند که بر اساس آن، صادرات و واردات این فلزات از/ به روسیه ممنوع شد. البته میزان شفافیت این قانون بسیار پایین بوده و به عنوان مثال، برخی فلزات مانند آلومینیوم روسیه از معاملات بورس فلزات لندن حذف نشده و یا در خصوص سایر موارد نیز شرکت های دولتی تولید کننده آنها و نه اصل فلز تحت تحریم قرار گرفتند.

فلز آلومینیوم و شمش آن جزو مواردی بود که اتحادیه اروپا اگرچه قرار بود در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، واردات آن به حوزه یورو را ممنوع اعلام کند، اما با توجه به وابستگی اروپا به آلومینیوم وارداتی از روسیه، بورس فلزات لندن (LME) در آن زمان اعلام کرد که راستا اقدام به این تحریم نخواهد کرد

ضرر بزرگ اروپا از ممنوعیت واردات آلومینیوم روسیه

فلز آلومینیوم و شمش آن جزو مواردی بود که اتحادیه اروپا اگرچه قرار بود در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، واردات آن به حوزه یورو را ممنوع اعلام کند، اما با توجه به وابستگی اروپا به آلومینیوم وارداتی از روسیه، بورس فلزات لندن (LME) در آن زمان اعلام کرد که راستا اقدام به این تحریم نخواهد کرد؛ موضعی که تاکنون نیز ثابت مانده است.

اما همانطور که گفته شد، تنش اخیر ایجاد شده میان مسکو و بروکسل و فشار طرف اروپایی برای حذف آلومینیوم از سبد معاملاتی بورس فلزات لندن، منجر به افزایش نگرانی های جدید در میان شرکت های خریدار و مدیران این بورس شده است.

شرکت «نورسک هیدرو» نروژ که از خریداران بزرگ آلومینیوم روسیه در اروپا محسوب می شود؛ اخیرا با انتشار بیانیه ای ضمن خطرناک خواندن تحریم آلومینیوم روسیه برای اروپا خواستار مستثنی شدن این فلز از تصمیمات تحریمی بروکسل شده است

شرکت «نورسک هیدرو» نروژ که از خریداران بزرگ آلومینیوم روسیه در اروپا محسوب می شود؛ اخیرا با انتشار بیانیه ای ضمن خطرناک خواندن تحریم آلومینیوم روسیه برای اروپا خواستار مستثنی شدن این فلز از تصمیمات تحریمی بروکسل شده است. همچنین بورس فلزات لندن نیز این اقدام بروکسل را مخرب خوانده و با توجه به واردات ۸۰ درصدی آلومینیوم مورد نیاز اروپا از روسیه طی ماه ژوئن، اعلام کرد که چنین اقدامی می تواند ضربه بزرگی به بورس فلزات لندن وارد آورد.

بورس فلزات لندن در عین حال تاکید کرد که فلزات صادراتی روسیه، طیف وسیعی از بازار فلزات این بورس را در بر گرفته و حذف آنها می تواند ضربه ای جدی به اقتصاد و زنجیره تامین فلزات مورد نیاز اروپا وارد آورد.

بورس فلزات لندن همچنین تاکید کرده است که از چهار میلیون تن آلومینیوم تولید شرکت دولتی «روسال» روسیه، بیش از ۲۱۸ هزار تن آن طی ماه ژوئن در این بورس مورد معامله قرار گرفته و به همین دلیل، در صورت حذف حجم مذکور از بازار اروپا، بحران جدی در زنجیره تامین آلومینیوم حوزه یورو شکل خواهد گرفت.

بازی دوسر باخت اروپا در واردات آلومینیوم!

به نظر می رسد رخدادی که بیش از همه چیز اروپای را درگیر خود ساخته؛ افزایش همزمان صادرات آلومینیوم روسیه به چین از یک سو و افزایش صادرات آلومینیوم صادراتی چین به اروپا از سوی دیگر است؛ دو پدیده ای که ظاهرا ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند. در نمودار زیر می توانید افزایش میزان واردات آلومینیوم چین از روسیه را رویت کنید.

ضرر بزرگ اروپا از تحریم واردات آلومینیوم روسیه| بازی دو سر باخت بروکسل در بازار فلزات!

آخرین آمارهای موجود نشان می دهند که چین طی سال گذشته حدود ۴۶۲ هزار تن آلومینیوم از روسیه وارد کرده که این میزان، افزایش چشمگیری نسبت به آمار سال ۲۰۲۱ یعنی عدد ۱۹۱ هزار تن دارد. در سال ۲۰۲۳ نیز تنها طی شش ماهه نخست سال جاری، بیش از ۴۱۴ هزار تن آلومینیوم روسیه به چین صادر شده که افزایشی ۱۷۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته داشته است. در حقیقت، چین به بزرگترین بازار آلومینیوم روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین و افزایش تنش میان مسکو و غرب تبدیل شده است.

با این حساب، فهم این موضوع بسیار ساده خواهد بود که با توجه به عقب ماندن دائمی چین از برنامه رشد تولید ناخالص داخلی و همچنین رشد اقتصادی خود طی شش ماهه نخست سال جاری میلادی، افزایش مواد خام و اولیه همچون شمش آلومینیوم آن هم با این میزان ذکر شده کاملا غیر طبیعی بوده و این حجم آلومینیوم نمی تواند تنها به منظور تامین نیازهای بازار داخلی چین وارد این کشور شده باشد.

روند افزایشی صادرات آلومینیوم چین به اروپا در حقیقت همان آلومینیوم وارداتی روسیه به چین است که با واسطه گری چین و البته با قیمت بالاتر روانه بازارهای اروپا می شود

اکنون بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که روند افزایشی صادرات آلومینیوم چین به اروپا در حقیقت همان آلومینیوم وارداتی روسیه به چین است که با واسطه گری چین و البته با قیمت بالاتر روانه بازارهای اروپا می شود. موضوعی که می تواند به صورت بالقوه منجر به تضعیف بورس فلزات لندن و افزایش قدرت بورس فلزات شانگهای شود. در نمودار زیر به وضوح شاهد افزایش صادرات آلومینیوم چین به خارج از این کشور از اواسط ماه آوریل تا ماه جاری (ژوئن) هستیم.

ضرر بزرگ اروپا از تحریم واردات آلومینیوم روسیه| بازی دو سر باخت بروکسل در بازار فلزات!

حال اگر بروکسل به فعالیت های تحریمی خود علیه بخش فلزات روسیه ادامه دهد، مجبور است همان آلومینیوم را به واسطه گری چین و با قیمت باالاتر از بورس شانگهای یا دالیان تهیه نماید. اما در صورتیکه بخواهد از تحریم های خود عقب نشینی کند، به هدف خود یعنی کاهش درآمدهای دولت روسیه دست نیافته و دیپلماسی تحریمی بروکسل در برابر مسکو با شکست مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، باید به این نکته توجه داشت که بر اساس خروج مسکو در توافق صادرات غلات اوکراین، مسکو یکی از از شرایط بازگشت به این توافق را آزاد شدن دسترسی چند بانک روسیه از جمله «راسلخوز بانک» به سیستم سوئیفت شده که در صورت موافقت اروپا با این شرط، بخش عمده ای از تحریم های اقتصادی شکل گرفته علیه مسکو بی اثر خواهند شد.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha