۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
انحصار در واردات نهاده‌های دامی باید شکسته شود| شرکت پشتیبانی امور دام به وظیفه خود عمل نکرده است
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

انحصار در واردات نهاده‌های دامی باید شکسته شود| شرکت پشتیبانی امور دام به وظیفه خود عمل نکرده است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: یکی از وظایف شرکت پشتیبانی امور دام تهیه ذخایر استراتژیک مناسب، تنظم نهاده‌های دامی و شکستن انحصار واردات آن است اما متاسفانه در این زمینه به خوبی عمل نکرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص تامین نهاده های دامی، گفت: با صنعت مرغ موجود تمام نیاز ۲ و نیم میلیون تنی کشور را تامین می‌کنیم اما متاسفانه این صنعت از نظر نهاده های مورد نیاز وابسته به واردات است، و این نیاز بیش از ۸۰ درصد است.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی وارداتی شامل کنجاله سویا و ذرت می‌شوند و متاثر از مناسبات بین المللی ما هستند و در مواقع تحریم، تغییر و تامین نرخ ارز دچار مشکل می‌شود، ادامه داد: تلاش می‌کنیم مبادی وارداتی را متنوع کنیم و این موضوع در اسناد بالادستی وجود دارد. باید واردات نهاده‌های از کشورهای مختلف صورت بگیرد، درحال حاضر عمده واردات ما از کشور برزیل است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید تنها وابسته به دو نهاده دامی کنجاله سویا و ذرت باشیم و باید نهاده‌های دیگری را با ملاحضات تمامی جوانب جایگزین کنیم، عنوان کرد: باید امکان کشت نهاده‌های جایگزین در داخل کشور را داشته باشیم و این محصولات مانند سوربن و ارزن کم‌آب بر باشند.

وی با بیان اینکه نباید در واردات نهاده‌های دامی انحصار داشته باشیم و باید این انحصار از بین برود، تصریح کرد: در زمینه واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت مرغ تنها اسم دو نفر و یا دو شرکت شنیده می‌شود و هر زمان اراده کنند می‌توانند بازار را دچار اختلال و مشکل کنند.

عباسی با اشاره به اینکه دولت باید به عنوان متولی نه پیمانکار نظارت عالیه را داشته و تنظیم بازار را برعهده بگیرد، افزود: یکی از وظایف شرکت پشتیبانی امور دام این است که ذخایر استراتژیکی مناسبی داشته باشد تا بتواند قیمت را تنظیم و انحصار نهادهای دامی را بشکند و اگر شرکت‌های واردکننده نتوانند نیاز را تامین کنند وارد بازار شود اما متاسفانه در این زمینه به خوبی عمل نکرده و در نشست‌های کمیسیون به آنها تذکر داده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شرکت پشتیبانی دام باید ذخیره استراتژیک مطمئنی از نهاده دامی را داشته باشد و مازاد بازار گوشت مرغ را نیز خریداری و در مواقع نیاز به بازار تزریق کند.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha