۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
پر کشیدن مرغ از بازار مشهد| حساب کتاب مسئولان درست از آب در نیامد
بازار گزارش می دهد؛

پر کشیدن مرغ از بازار مشهد| حساب کتاب مسئولان درست از آب در نیامد

مشهد- در حالی که مسئولان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پیش از این مدعی بودند که افزایش جوجه ریزی منجر به تامین مرغ مورد نیاز شهروندان در تابستان امسال خواهد شد اما باری دیگر بازار مشهد شاهد کمبود مرغ است.

بازار؛ گروه استان ها: اردیبهشت امسال بازار مشهد با کمبود مرغ و صف های طویل در برابر فروشگاه های مواد پروتئینی همراه بود. کمبود مرغ و افزایش قیمت ها در ازدیبهشت ماه امسال با نارضایتی بسیاری از مردم روبرو شد و لذا در آن زمان مسئولان جهاد کشاورزی در پاسخ به این نارضایتی اعلام کردند در اسفند ماه سال گذشته به‌ دلیل مشکلاتی که در تامین برخی نهاده‌ها از جمله سویا، جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافت و آن زمان تنها حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار جوجه‌ریزی در خراسان رضوی انجام شد.

مسئولان جهاد کشاورزی در اردیبهشت ماه امسال وعده دادند به طور میانگین در هر ماه حدود هفت میلیون جوجه‌ریزی در استان خراسان رضوی انجام می‌شود و لذا این مقدار پاسخگوی بازار خواهد بود و لذا با افزایش تولید دیگر کمبودی در تابستان نخواهیم داشت!

حال و هوای بازار

در حال حاضر مرغ کشتار روز در بازار مشهد کمیاب شده و لذا باری دیگر شهروندان مشهدی از ساعات اولیه صبح چشم انتظار خودرو های حمل مرغ در برابر فروشگاه های مواد پروتئینی به صف نشسته اند.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر مشهد حاکی است که به دلیل افزایش تقاضا برای خرید و ازدحام شهروندان لذا به ازای هر نفر سهمیه دو عدد مرغ کشتار روز در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ یخچال قریب به اتفاق مغازه های سطح شهر در ساعات پایانی روز خالی از گوشت سفید بوده و بسیاری از شهروندان با سبد های خالی به خانه باز می گردند.

پر کشیدن مرغ از بازار مشهد| حساب کتاب مسئولان درست از آب در نیامد

این وضعیت موجب شده تا باری دیگر برخی از فروشندگان با سوء استفاده از این وضعیت مرغ های تکه کاری شده را با قیمت های گزاف به مشتریان عرضه کنند.

بااینکه قریب به اتفاق تابلو های قیمت گذاری در فروشگاه های سطح شهر هنوز قیمت ۷۳ هزار تومان به ازای هر کیلو مرغ را نشان می دهد اما گوشت سینه مرغ به قیمت هر کیلو ۱۳۰ هزار تومان و بال و پاچین به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

متاسفانه با وجود خط و نشان های مسئولان مبنی بر اینکه فروش مرغ بیش از ۷۳ هزار تومان به ازای هر کیلو تخلف محسوب می شود اما قیمت مرغ زنده در برخی از فروشگاه به ازای هر کیلو ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان رسیده است.

حساب کتاب هایی که درست از آب در نیامد

به گزارش خبرنگار بازار؛ بنا بر وعده مسئولان و برنامه ریزی های انجام شده مقرر بود تا بازار مرغ در مرداد ماه امسال با توجه به حضور میلیونی زائران در مشهد مقدس روند افزایشی به خود بگیرد.

پیش از این معاون تولید بهبود دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: در خرداد ماه سال جاری در استان هشت میلیون و ۸۶۰ قطعه جوجه ریزی انجام شد که نشان می‌دهد بیش از یک میلیون قطعه نسبت به ماه گذشته جوجه ریزی بیشتر شده است.

جعفری بیان کرد: با انجام این جوجه ریزی‌ها از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد که اوج حضور زوار به مشهد است دو هزار تن مرغ بیشتر از ماه قبل وارد بازار خواهد شد اما این رو زها با اینکه هنوز به نیمه مرداد ماه نرسیدیم ظاهرا حساب کتاب دولتی ها درست از آب درنیامده و بازار با کمبود جدی مرغ روبرو شده است.

معاون تولید بهبود دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: مرغ گرم درب کشتارگاه کیلویی ۶۸ هزار تومان و برای مصرف کننده کیلویی ۷۳ هزار تومان است و بیشتر از این اگر در واحد صنفی فروخته شود؛ تخلف است

بنا بر ادعای مسئولان جهاد کشاورزی قرار بود تا طبق برنامه ریزی انجام پذیرفته در تیر ماه جوجه ریزی بیشتر شود و ۸.۵ میلیون تن جوجه ریزی در خراسان رضوی صورت گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همین رابطه اذعان کرد: در پیک مصرف مشهد ۳۰۰ تن مرغ نیاز دارد و روزانه در این حدود مرغ در مشهد توزیع می‌شود. همچنین در استان ۴۹۰ تن مرغ در بازار توزیع می‌شود و تحویل شبکه صنفی می‌شود.

جعفری هم چنین با اشاره به قیمت مصوب مرغ برای مصرف کننده در این رابطه تاکید کرد: قیمت مصوب مرغ زنده درب مرغداری کیلویی ۵۲ هزار تومان است که تا ۵۵ هزارتومان نیز با توجه به افزایش قیمت جوجه و اعلام ستاد تنظیم بازار بلامانع است. مرغ گرم درب کشتارگاه کیلویی ۶۸ هزار تومان و برای مصرف کننده کیلویی ۷۳ هزار تومان است و بیشتر از این اگر در واحد صنفی فروخته شود؛ تخلف است.

گران می خریم گران می فروشیم

اگر چه بنا بر اظهارات مسئولان مرغ گوشتی با نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان نیازمند تحویل مرغ زنده به کشتارگاه با نرخ ۵۳ هزار تومان است اما مدیر عامل شرکت تعاونی کشتارکن‌های خراسان رضوی اذعان می کند که مرغ از مبدا گران خریداری می‌شود و به ناچار ما هم گران به فروش می‌رسانیم.

پر کشیدن مرغ از بازار مشهد| حساب کتاب مسئولان درست از آب در نیامد

به گفته فروشندگان اگر مرغ با محدوده قیمتی ۷۰ هزار تومان به دست فروشنده برسد مسلما ما هم با این نرخ مصوب به فروش می‌رسانیم، اما در واقع از مرغ با نرخ مصوب خبری نیست.

به گفته محمد پور قربان وقتی مرغ زنده از نرخ مصوب تبعیت نمی کند و عرضه آن با نرخ ۶۶ هزار تومان است توزیع مرغ گوشتی بیش از نرخ مصوب در بازار دور از انتظار است.

مدیر عامل شرکت تعاونی کشتارکن‌های خراسان رضوی در این رابطه می گوید: در بحث مرغ باید رصد قیمتی از مبدا صورت بگیرد تا توزیع کنترل شود. وقتی مرغ زنده از نرخ مصوب تبعیت نمی‌کند نتیجه آن مرغ با نرخ ۱۰۰هزار تومان در بازار و یا عرضه گسترده مرغ قطعه بندی شده است.

پور قربان به این موضوع هم اشاره دارد که اختلاف قیمت مرغ و گوشت قرمز باعث شده تقاضا برای مرغ که نرخ مناسبت‌تری دارد افزایش پیدا کند و به شکلی ذائقه‌ها را تغییر داده است.

وی تاکید می کند: تنها راه کنترل این بازار کاهش تفاوت قیمت مرغ قطعه بندی شده و مرغ کامل است. اگر این اتفاق بیافتد و قیمت مرغ به قیمت واقعی نزدیک شود، عرضه و تقاضا کنترل و بازار مسیر طبیعی خود را خواهد داشت.

مشکل تامین مرغ نداریم

در حالی که بازار مرغ در خراسان رضوی روز های پر التهاب همراه با کاهش را پشت سر می گذارد اما مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به بازار می گوید: به طور متوسط روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن مرغ در حال تحویل به اصناف است لذا از بابت تامین مرغ هیچ کمبودی وجود ندارد.

حسن رستمی در پاسخ به این سوال که آیا این کمبود و التهاب در بازار پیش زمینه ای برای گران شدن گوشت مرغ است به ما می گوید: هیچ برنامه و یا پیش زمینه ای برای گران شدن مرغ وجود نداشته و فروش مرغ بیش از قیمت مصوب و به ازای هر کیلو ۷۳ هزار تومان تخلف است.

وی هم چنین در پاسخ به اینکه کمبود و کسری تامین نهاده های خوراک طیور تا چه میزان در تولید تاثیر گذار است اظهار کرد: هر تولید کننده ای که تاکنون در خصوص دریافت نهاده تقاضا داشته است نسبت به تحویل نهاده اقدام شده است.

مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: در حوزه تولید مشکلی وجود ندارد لذا مصرف مورد نیاز استان و به ویژه شهر مشهد تامین و در اختیار اصناف برای توزیع گذاشته می شود و لذا باید مشکل را در جای دیگری دنبال کرد

رستمی اذعان کرد: ممکن است که نهاده ها به دلیل تشریفات اداری با کمی تاخیر به دست مصرف کنندگان رسیده باشد اما در طی دو هفته گذشته این موضوع نیز سرعت بیشتری به خود گرفته است.

مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در طی ماه های گذشته با افزایش جوجه ریزی همراه بوده است افزود: از ابتدای تیرماه تاکنون رشد جوجه ریزی به طور متناوب با رشد صعودی همراه بوده است و لذا به دلیل اینکه در ماه گذشته افزون بر ۸ میلیون و ۷۰۰ جوجه ریزی داشتیم لذا پیش بینی می شود که در شهریور ماه امسال نه تنها با کمبودی مواجه نباشیم بلکه حتی مرغ مازاد بر مصرف هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: از آن جا که جوجه ریزی و مرغ های پرورش یافته به طور تدریجی وارد بازار می شود لذا التهاب موجود در بازار به صورت موقتی خواهد بود و به زودی رفع می شود.

رستمی در پاسخ به این سوال که پس مشکل کمبود مرغ کجاست به ما گفت: در حوزه تولید مشکلی وجود ندارد لذا مصرف مورد نیاز استان و به ویژه شهر مشهد تامین و در اختیار اصناف برای توزیع گذاشته می شود و لذا باید مشکل را در جای دیگری دنبال کرد.

مرغ بیش از ۷۳ هزار تومان گران است

مرغ در بازار های سطح شهر مشهد در حالی به کیلویی ۹۰ تا ۱۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلو فروش می رود که مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد اعلام کرده است: واحدهای صنفی که اقدام به فروش گوشت مرغ قطعه بندی شده می کنند باید حتما در واحد خود مرغ کامل بسته بندی شده به قیمت مصوب را داشته باشند و عرضه کنند.

محسن صیادی می گوید: در صورتی که فروشنده گوشت مرغ قطعه بندی شده در مغازه خود، گوشت مرغ کامل را نداشته باشد، موظف است هر قطعه مرغ را به قیمت مصوب ۷۳ هزار ریال به فروش برساند.

پر کشیدن مرغ از بازار مشهد| حساب کتاب مسئولان درست از آب در نیامد

وی تاکید می کند: بازرسان اتاق اصناف در صورت عدم رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ، پرونده را برای فرد متخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال می کنند.

پرواز قیمت ها از ۹۹ تا امروز

در جریان نوسان بازار مرغ، قیمت این کالای مصرفی مردم با افزایش بیش از ۳۰۰ درصد همراه بوده است.

از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بازار مرغ دچار نوسان شد و لذا تاکنون هیچ‌گاه دستگاهی مسئولیت این افزایش شدید قیمت گوشت مرغ را بر عهده نگرفته و همچنان هم نوسان قیمت این کالا در بازار ملموس است و ظاهراً پایانی برای آن نیست.

قیمت هر کیلو مرغ در خردادماه سال ۱۳۹۹ تنها ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود درحالی‌که سال بعد یعنی ۱۴۰۰ به دو برابر و قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در خردادماه سال ۱۴۰۱ به ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید!

هم‌زمان باثباتی بازار و مشکل تأمین نهاده‌های دام و طیور قیمت مرغ نیز از سال ۱۳۹۹ هرماه با فزایش تصاعدی همراه شد به‌گونه‌ای که قیمت مرغ در تیرماه ۱۷ هزار و ۲۰۰ تیرماه، در مرداد ماه۱۸ هزار و ۱۰۰؛ در شهریور ۱۹ هزار و ۲۰۰؛ در ماه مهر ۲۴ هزار و ۲۰۰؛ در آبان ماه ۲۷ هزار و ۳۰۰؛ در آذرماه ۲۱ هزار تومان؛ در دی‌ماه ۲۳ هزار تومان؛ در بهمن‌ماه به ۲۵ هزار و ۸۰۰ و درنهایت در اسفندماه به کیلویی ۲۷ هزار تومان رسید.

در سال ۱۴۰۱ نیز قیمت مرغ به‌طور متوسط از ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان در فروردین‌ماه آغاز و درنهایت با رشد بیش از ۱۰۰ درصد به نرخ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید اما به دلیل گرانی نهاده ها مرغداران باز هم تولید را مقرون به صرفه نمی دانستند تا اینکه قیمت به ۶۳ هزار تومان و در نهایت در سال ۱۴۰۲ به ۷۳ هزار تومان رسید اما ظاهرا این افزایش قیمت هم نتوانسته در بازار تعادل ایجاد کند!

با افزایش قیمت مرغ امسال از کیلویی ۶۳ هزار تومان به کیلویی ۷۳ هزار تومان انتظار می‌رفت که نظر تولیدکنندگان جلب شده و شاهد عرضه بیشتری از این محصول باشیم اما بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر مرغ به قیمت مصوب بسیار کم و نادر است و فروشندگان باقیمت‌های ۸۵ تا ۱۰۰ هزار تومان مرغ کشتار روز را به فروش می‌رسانند.

کد خبر: ۲۳۴٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha