۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
مراحل ساخت عدسی زایس

مراحل ساخت عدسی زایس

لنزها، مهم‌ترین بخش عینک‌های ما هستند و بیشترین تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شود ما با بهترین کیفیت قادر به دیدن هستیم.

به گزارش بازار، لنزها، مهم‌ترین بخش عینک‌های ما هستند و بیشترین تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شود ما با بهترین کیفیت قادر به دیدن هستیم. اما لنزها قبل از جا گرفتن بر روی فریم عینک‌های شما، سفری طولانی را پشت سر می‌گذارند تا بتوانند پاسخگوی تمام نیازهای شما باشند. لنزها هر کدام از مواد اولیه متفاوتی ساخته می‌شوند تا ویژگی‌های متفاوتی را در خود جای بدهند. لنزهای زایس در میان لنزهای عینک‌ها، به شفافیت و مقاوت معروف هستند. در این مقاله همراه شما هستیم تا مراحل ساخت عدسی زایس را دنبال کنیم.

فرآیند ساخت عدسی

به طور کلی دو روش برای ساخت عدسی‌ها وجود دارد. فارغ از تولید کننده عدسی‌ها و محاسباتی که باید برای تولید عینک‌های طبی استفاده شود؛ تقریبا همه عینک‌ها با فناوری Freeform ساخته می‌شوند. این فناوری، روشی پیشرفته برای ساخت عدسی‌ها است که توسطه کمپانی زایس توسعه یافته است و از زمان توسعه آن، تمامی شرکت‌های تولید کننده عدسی‌های عینک، مجوز استفاده از آن را صادر کرده‌اند.

روش دیگری که برای ساخت عدسی‌های غیر طبی استفاده می‌شود، ریخته گری است. عدسی‌های ساخته شده با این روش، قیمت کمتری دارند و مقرون به صرفه هستند. عینک‌های مطالعه یا عینک‌های جایگزینی که برای مدت کوتاهی از آنها استفاده می‌شود، اکثرا از همین دسته هستند. نکته دیگر در رابطه با روش دوم این است که این لنزها به صورت کلی تولید می‌شوند و نمی‌توانند خود را با ویژگی‌ها شخصی فرد، هماهنگ کنند.

9 مرحله ساخت عدسی‌های زایس با استفاده از روش Freeform

1. آماده سازی

این روزها تولید عدسی‌های طبی به طور کامل به دست ماشین‌ها و به صورت اتومات انجام می‌شود. وقتی که چشم پزشک نسخه بیمار را می‌نویسد و بیمار آن را به عینک سازی تحویل می‌دهد، فرآیند ساخت لنزهای زایس، آغاز می‌شود. در قدم اول اطلاعات مربوط به لنز درخواست شده ثبت می‌شود و محاسبات مورد نیاز انجام می‌شود. در قدم بعدی به هر شماره سفارش ی بارکد داده می‌شود که این اطلاعات را با خود به همراه دارد.

بسته به نسخه‌ای که برای بیمار نوشته شده، عدسی‌های نیمه آماده در انبار به صورت کاملا اتومات جدا می‌شوند. لنزهای نیمه آماد مخصوص چشم راست و چپ در همین مرحله نیز دارای خصوصیات مناسب یک عینک طبی هستند. برای اینکه لنزها به طور تمام و کمال با چشمان فرد سازگار شوند، سطح جلویی آنها را با فناوری Freeform، تراش می‌دهند. لنزها در این مرحله بر روی تسمه قرار می‌گیرند تا مراحل بعدی را طی کرده و به لنزهای مناسبی تبدیل شوند.

2. اضافه کردن لایه محافظ

مراحل ساخت عدسی زایس

قدم بعدی در ساخت لنزهای زایس، اضافه کردن یک لایه محافظت کننده، به سطح لنز است. لنزهای نیمه آماده به دستگاه مخصوصی که بلاکر نام دارد متصل می‌شوند. انجام این مرحله با آنکه خیلی ساده به نظر می‌رسد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که بعد از این مرحله می‌توان لنزها را در دستگاه‌ها پردازش کرد.

3. فرم دهی

مراحل ساخت عدسی زایس

وقتی اضافه کردن لایه محافتی به اتمام رسید، لنزها فرم دهی می‌شوند تا به شکل دلخواه و یا مطابق نسخه در بیایند. با فناوری Freeform زایس، سطح جلویی لنز، هنگامی که در انبار بود، به خوبی تراش خورده است و قدرت اصلاح دید را دارد. تنها بخشی که مانده است، سطح پشتی عدسی است که باید با توجه به نسخه و فردی که از آن استفاده می‌کند، تراش خورده و شکل بگیرد. در واقع دستگاه در یک دقیقه و 30 ثانیه، سه مرحله را روی لنزها پیاده می‌کند. بعد از این مرحله، لنزها محکم‌تر شده و فرم خود را پیدا کرده‌اند.

4. پرداخت و حکاکی

در مرحله پرداخت، سطح هر لنز بدون از دست رفتن کاربرد پزشکی لنز، پرداخته می‌شود. سطحی سیقلی و صاف کمک می‌کند تا پوشش محافظ لنز از آن جدا نشود؛ به همین جهت مرحله پرداخت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر لنز زایس، نماد این شرکت را نیز با خود به یدک می‌کشد. دستگاه با استفاده از لیزر یک Z کوچک که آننان هم قابل مشاهده نیست را بر روی لنزها حک می‌کند.

5. برداشتن محافظ لنز و تمیز کردن آن

مراحل ساخت عدسی زایس

حالا زمان آن رسیده تا لایه محافظ عدسی‌ها را از آنها جدا کنیم. آلیاژ فلزی که لایه محافظ را به عدسی چسبانده است در دمای 50 درجه سانتی گراد ذوب می‌شود. در نتیجه عمل جدا کردن با فرو کردن عدسی‌ها در آب ولرم و خارج کردن آنها بعد از چند ثانیه صورت می‌گیرد. در این مرحله عدسی‌ها به خوبی شسته می‌شوند تا برای قرارگیری لایه محافظ نهایی آماده شوند.

6. رنگ آمیزی

این مرحله تنها در صورت درخواست مشتری، انجام می‌شود. در این بخش با قرار دادن لنزها در رنگ‌های مخصوص، به آنها رنگ‌های مختلفی می‌بخشند.

7.  اضافه کردن لایه پوششی

مراحل ساخت عدسی زایس

مهم‌ترین و پیشرفته ترین بخش ساخت یکی عدسی، اضافه کردن لایه پوششی است. این لایه پوششی لنزها را در برابر خط و خش مقاوم می‌کند و با خاصیت ضد آب و گرد و غباری که دارد، به شما کمک می‌کند تا در روزهای بارانی، یا روزهایی که گرد و خاک معلق در هوا زیاد است، کیفیت دید خود را حفظ کنید. در واقع اضافه شدن همین لایه است که کمک می‌کند عدسی‌ها نسبت به نور فرا بنفش مقاوم شوند و از چشم درد و سر درد جلوگیری کنند. نکته حائز اهمیت این است که برای خرید عینک و عدسی مناسب چشمانتان، باید از متخصصین مشاوره گرفته از خریدی مطمئن و درست را داشته باشید.

کلام آخر

مشکلات بینایی امروزه و با استفاده زیاد ما از لوازم دیجیتال و خیره شدن به نمایشگرهایمان، بیشتر از همیشه ما انسان‌ها را درگیر خود کرده‌اند. خوشبختانه دانش شم پزشکی نیز به صورت موازی پیشرفت‌های بسیار بزرگی داشته است که یکی از آن‌ها طراحی عینک‌های طبی مدرن است. عینک‌های طبی خود از اجزای مختلفی ساخته می‌شوند که مهم‌ترین بخش آنها عدسی‌ها هستند. شرکت زایس سالها تولید کننده عدسی‌های عینک‌ها بوده و با تجربه خود فناوری Freeform را برای ساخت عدسی‌ها توسعه داده است. فناوری که باعث شده عدسی‌های زایس، شفاف، کارآمد و مقاوم باشند و آن را به یکی از محبوب‌ترین عدسی‌های بازار تبدیل کرده است. شما می توانید از بهترین عینک فروشی، عینک مورد نظرتان را به همراه عدسی زایس تهیه کنید.

کد خبر: ۲۳۴٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha