۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
کمبود و صف های طولانی بنزین داستان تکراری روزهای تعطیل؛ شرکت پخش غافلگیری!
خرابی ۱۰ تا ۵۰ درصدی نازل ها در جایگاه های سوخت

کمبود و صف های طولانی بنزین داستان تکراری روزهای تعطیل؛ شرکت پخش غافلگیری!

کمبود بنزین داستان تکراری تعطیلات شده؛ شرکت پخش فرآورده های نفتی دلیل نبود سوخت را ترافیک سنگین می داند اما جایگاه دارها عدم برنامه ریزی و ایجاد محدودیت در کارت سوخت جایگاه ها را دلیل مشکلات می دانند.

بیژن سورانی؛ بازار: کمیاب شدن بنزین و غافل گیری شرکت پخش فرآورده های نفتی دیگر داستان تکراری روزهای تعطیل کشور شده است. فعالین صنف جایگاه داراها می گویند افزایش تقاضای شدید بنزین در روزهای تعطیل در شهرهای مسافر پذیر به خصوص شهرهای شمالی کاملا قابل پیش بینی بوده می توان با یک برنامه ریزی مناسب مانع آن شد.

البته شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی می گوید که به دلیل ترافیک سنگین فرآیند انتقال سوخت به برخی از جایگاه های مازندران طولانی شده و به همین دلیل چند ساعتی بنزین در برخی از جایگاه ها موجود نبوده است.

رییسی فر: با کارت سوخت جایگاه دارها ۲۵۰ نوبت یا ۱۰ هزار لیتر در روز می توان سوخت گیری کرد که این میزان سهمیه در نظر گرفته شده به خصوص در روزهای پیک مصرف و تعطیلی پاسخ گو نیست

البته ناصر رییسی فر بخش زیادی از مشکلات این روزهای جایگاه را حاصل محدود کردن کارت سوخت جایگاه داران می داند. او به بازار می گوید: در حال حاضر به ازای هر سکو تنها یک کارت سوخت در جایگاه وجود دارد که این یک کارت هم محدودیت های خودش را دارد. به گفته او، با کارت سوخت جایگاه دار ها ۲۵۰ نوبت یا ۱۰ هزار لیتر در روز می توان سوخت گیری کرد که این میزان سهمیه در نظر گرفته شده به خصوص در روزهای پیک مصرف و تعطیلی پاسخ گو نیست.

این جایگاه دار با اشاره به اینکه بخش زیادی از موتور سیکلت ها برای سوخت گیری از کارت بنزین جایگاه داران استفاده می کنند، ادامه داد: بر اساس قانون برای موتور سیکلت هایی که عمرشان از ۱۰ سال بیشتر باشد، کارت سوخت صادر نمی شود یا اگر دارای کارت سوخت هستند، سهمیه ای برای آنها شارژ نمی شود. این در حالی است که بسیاری از افرادی که از طریق موتور سیکلت مشغول به کار بوده و امرار معاش می کنند، موتور های قدیمی داشته و قادر به خرید موتور های جدید با قیمت های چند صد میلیونی نیستند. همین مساله باعث شده که بخش زیادی از سهمیه جایگاه ها برای سوخت گیری موتور ها مصرف شود و هنوز روز تمام نشده ظرفیت کارت جایگاه دارها تمام شده و دیگر امکان ارائه خدمات را نداشته باشند.

کسری ۱۰ میلیون لیتری بنزین

هنوز آمار رسمی از مقدار مصرف بنزین در روزهای گذشته منتشر نشده اما آمارهای اعلامی از طرف معاون وزیر نفت از روند افزایشی مصرف خبر می دهد. همین چند روز پیش بود که سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که در برخی از روزهای تیر مصرف بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر هم رسیده است. هر چند که متوسط مصرف در نخستین ماه تابستان حدود ۱۱۴ میلیون لیتر بوده اما پیش بینی می شود در روزهای آینده با افزایش سفرهای تابستانی و اربعین بیشتر هم شود.

این رشد مصرف در حالی اتفاق می افتد که متوسط تولید بنزین در کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر اعلام شده است. با این اوصاف دست کم چیزی حدود ۱۰ میلیون لیتر کسری بنزین داریم که باید از روش هایی دیگری همچون واردات تامین شود.

استفاده از کارت شخصی تنها در روزهای نخست ماه

بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز، قانون وزارت نفت را مکلف کرده که تا پایان شهریور ماه استفاده از کارت شخصی وسیله نقلیه، برای خودروهای بنزین‌ سوز تا ۹۰ درصد و برای خودروهای نفت گازسوز تا ۹۵ درصد پیاده‌ سازی شود. شرکت پخش و پالایش مدعی است که بعد از کاهش تعداد کارت سوخت های جایگاه داران، سوخت گیری با کارت های شخصی بیشتر شده است.

اما رییس سابق انجمن کانون جایگاه های اختصاصی کل کشور این ادعا را قبول نداشته و می گوید: تنها در روزهای نخست ماه است که بخش زیادی از مردم به دلیل استفاده از بنزین سهمیه ای از کارت سوخت های شخصی استفاده می کنند. اما از تاریخ دهم هر ماه دیگر خودروهای متقاضی بنزین آزاد ۳ هزار تومانی از کارت سوخت جایگاه دارها استفاده می کنند.

او می گوید: به عنوان مثال اگر جایگاهی ۱۰۰ هزار لیتر فروش داشته باشد، نیمی از آن مربوط به بنزین سهمیه ای است. از ۵۰ درصد باقی مانده که مربوط به بنزین آزاد است، حدود ۱۰ درصدش با کارت های شخصی یا همان آزاد و ۴۰ درصد هم با کارت جایگاه دار انجام می شود.

خرابی ۱۰ تا ۵۰ درصدی نازل ها در پمپ بنزین ها

اما کاهش تعداد کارت سوخت های جایگاه داران در حالی صف های پمپ بنزین ها را طولانی تر کرده که تعداد زیادی از نازل ها و تلمبه های سوخت گیری در جایگاه ها خراب است.

بین ۱۰ تا ۵۰ درصد نازل ها در پمپ بنزین ها به دلیل خرابی قسمت کارت خوان غیر قابل استفاده بوده و از مدار خارج شده اند اما متاسفانه از سوی شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی تلاشی برای حل این مشکل صورت نمی گیرد

به گفته رییسی فر، بین ۱۰ تا ۵۰ درصد نازل ها در پمپ بنزین ها به دلیل خرابی قسمت کارت خوان غیر قابل استفاده بوده و از مدار خارج شده اند اما متاسفانه از سوی شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی تلاشی برای حل این مشکل صورت نمی گیرد.

اسدلله قلی زاده رئیس صنف جایگاه‌داران کشور که هم این گفته را قبول دارد، با بیان اینکه تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت و کارتخوان‌های هوشمند آن به شدت مستعمل شده و نیاز به نوسازی و تعمیر دارند، به بازار گفت: بعد از گذشت نزدیک به ۲۰ سال از عمر سامانه سوخت، هم اکنون تجهیزات اصلی آن مستهلک شده و خرابی‌های متعدد مورد نارضایتی مردم و جایگاه داران است.

مدت زمان سوخت گیری ۳ برابر شد

همه این فاکتورها باعث شده که مدت زمان انتظار برای سوخت گیری در پمپ بنزین ها حالا حدود ۳ برابر شود. به گفته ریسی فر پیش از این حداکثر مدت زمان سوخت گیری در پمپ بنزین ها حدود ۷ دقیقه بود اما حالا بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه سوخت گیری در پمپ بنزین ها زمان می برد.

اسدلله قلی زاده رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در اینباره می گوید: باید به سمت حذف کارت سوخت حرکت و تکنولوژی را دخیل کنیم تا بیش از این موجب هدررفت هزینه‌ها، ایجاد نارضایتی برای مردم و مشکلات متعدد برای جایگاهداران نشود.

کد خبر: ۲۳۴٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha