۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
ناهمخوانی دخل‌وخرج گندم‌کاران استان سمنان؛ قیمت تضمینی کفاف دسترنج را نداد
بازار گزارش می‌دهد؛

ناهمخوانی دخل‌وخرج گندم‌کاران استان سمنان؛ قیمت تضمینی کفاف دسترنج را نداد

سمنان- قیمت هر کیلوگرم گندم تولیدی به نرخ دولتی دو هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده حال آنکه کشاورزان استان سمنان معتقد هستند هزینه‌های تولید این محصول بیشتر است و امروز دخل‌وخرج گندم کاران همخوانی ندارد.

سمیه اصغری؛ بازار: یک سال زراعی برای گندم کاران استان سمنان رو به پایان است و اکنون به مرحله آخر یعنی برداشت محصول رسیده اند؛ در این مدت کشاورزان از آماده‌سازی زمین برای کاشت گرفته تا فرآیند نگهداری و حفظ محصول از آفت‌ها هزینه‌های مالی و جانی زیادی را پرداخت کردند تا امروز در مرحله برداشت محصول مزد زحمت یک سال خود را دریافت کنند.

اما به چه قیمتی؟ امروز برای تولید یک کیلوگرم گندم چقدر هزینه می‌شود؟ در شرایط بحرانی اقتصادی که هزینه معیشت مردم به‌ویژه کشاورزان به‌سختی تأمین می‌شود خرید هر کیلوگرم گندم به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به‌صرفه نیست و بسیاری از کشاورزان از این امر ناراضی هستند.

در این شرایط دلالان و سودجویان وارد عمل شده و با خرید محصول باقیمت‌های متفاوت زمینه گران شدن آرد و نان را فراهم می‌کنند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کشاورزان از حق خود گذشته و ناگزیر به تحویل گندم به نرخ مصوب دولتی می‌شوند.

خرید تضمینی گندم از گرمسار آغاز شد
شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه خرید تضمینی گندم از ۱۳ خردادماه در شهرستان گرمسار و آرادان آغازشده است، اظهار داشت: با آغاز فصل گرما در شرایط جوی مناسب محصول گندم در مزارع سایر شهرستان‌های استان نیز برداشت می‌شود.

محمدباقر منوچهری با تأکید بر اینکه برداشت این محصول در مناطق شمالی استان در اواخر مردادماه پایان می‌یابد، افزود: به‌تبع این امر خرید تضمینی گندم تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان گرمسار و آرادان پنج مرکز خرید ساماندهی شده است، گفت: در سال جاری ۲۸ مرکز خرید گندم در سطح استان سمنان ساماندهی شده و آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند.

پیش‌بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در سال جاری
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان درباره قیمت خرید گندم که از سوی دولت مصوب شده است، گفت: سال گذشته قیمت مصوب خرید یک هزار و ۷۰۰ تومان بود که در سال جاری این رقم به دو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

منوچهری با اشاره به اینکه افزایش چشمگیری در مبلغ مصوب دولت در این راستا ایجادشده است، اضافه کرد: این در حالی است که کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالای تولید از نرخ مصوب دولتی در خرید تضمینی گندم ناراضی هستند.

وی بابیان اینکه امکان افزایش این نرخ در سطح استان سمنان وجود ندارد، یادآور شد: سال گذشته ۸۵ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری‌شده است و در سال جاری با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب و افزایش سطح زیر کشت پیش‌بینی می‌شود ۹۰ هزار تن گندم مصرفی از کشاورزان استان خریداری شود.

میامی در تولید و تحویل گندم پیش رو است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان بیان کرد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود ۱۱۵ تن گندم در سطح استان تولید شود و طی سال گذشته میامی بیشترین سهم را در تولید و تحویل گندم به خود اختصاص داد و بعدازآن شهرستان گرمسار در رتبه دوم قرار دارد.

در حوزه مشارکت کشاورزان با توجه به افزایش نرخ دولت در سال جاری پیش‌بینی می‌شود با مشارکت بیشتری از سوی کشاورزان در تحویل گندم مواجه شویم

منوچهری با تأکید بر اینکه تمام مطالبات کشاورزان در حوزه خرید تضمینی گندم سال گذشته تا پایان شهریورماه ۹۸ پرداخت شد، ابراز کرد: در حوزه مشارکت کشاورزان با توجه به افزایش نرخ دولت در سال جاری پیش‌بینی می‌شود با مشارکت بیشتری از سوی کشاورزان در تحویل گندم مواجه شویم.

نرخ خرید گندم با هزینه تولید آن همخوانی ندارد
یک گندم‌کار گرمساری در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه درمجموع ۱۶ هکتار از مزارع من زیر کشت گندم است، اظهار داشت: در هر هکتار هفت تن گندم و درمجموع ۱۱۲ تن گندم از مزارع خود برداشت کردم.

مهدی متولی در ادامه با تأکید بر اینکه هزینه‌های تولید هر کیلوگرم گندم بیش از مبلغ مصوب دولتی برای خرید آن است، تصریح کرد: هزینه آب، کود، بذر، اجاره ماشین‌آلات کشاورزی و سایر اقداماتی که برای نگهداری و حفظ محصول از آفات انجام می‌شود هزینه‌بر است.

وی با ضمن بیان اینکه حمایت همه‌جانبه از سوی دولت مهم‌ترین مطالبه کشاورزان به‌عنوان قشر تولیدکننده است، اضافه کرد: تحویل گندم به دلالان زمینه گران شدن آرد و نان را برای مردم را فراهم می‌کند و اگر کشاورز نتواند معیشت سالانه خود را تأمین کند ناگزیر به تحویل گندم به دلالان می‌شود.

این کشاورز گرمساری در ادامه خاطرنشان کرد: عدم‌حمایت دولت از کشاورزان انگیزه ادامه تولید را در این قشر نابود می‌کند و با ادامه این روند روزبه‌روز از جمعیت تولیدکنندگان بخش کشاورزی کاسته می‌شود.

سودی از فروش گندم به نرخ مصوب دولتی نخواهیم داشت
یک کشاورز سرخه‌ای نیز دراین‌باره گفت: امسال پنج هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت گندم اختصاص دادم و در آینده نزدیک زمان برداشت محصول در سمنان فرامی‌رسد.

محمدعلی عرب پناهان با اشاره به کمبود آب در این منطقه بیان کرد: در مزارع من نزدیک به ۳.۵ تن در هر هکتار احتمال برداشت گندم وجود دارد و البته سودی از فروش این محصول به نرخ مصوب دولتی نخواهیم داشت.

قیمت مصوب دولتی نسبت به هزینه‌های جاری برای تولید هر کیلوگرم گندم بسیار پایین‌تر است و گندم کاران ناگزیر به فروش محصول خود به دولت هستند تا بتوانند معاش خود را از این طریق تأمین کنند

وی بابیان اینکه قیمت مصوب دولتی نسبت به هزینه‌های جاری برای تولید هر کیلوگرم گندم بسیار پایین‌تر است، تصریح کرد: گندم کاران ناگزیر به فروش محصول خود به دولت هستند تا بتوانند معاش خود را از این طریق تأمین کنند.

این کشاورز سرخه‌ای همچنین درباره نحوه پرداخت و زمان وصول مطالبات خود از سال گذشته گفت: پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان از فروش گندم از مهم‌ترین خواسته‌های ما از مسئولان است.

پیش‌بینی برداشت ۱۲۰ هزار تن گندم از مزارع استان سمنان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان سمنان زیر کشت گندم است، اظهار داشت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود ۱۲۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شود.

لطف‌الله رضایی بابیان اینکه نسبت به سال گذشته یک هزار هکتار کشت دیم افزایش‌یافته است، تصریح کرد: درمجموع ۲۱ مرکز خرید گندم در استان ساماندهی شده است که با آغاز برداشت محصول به کشاورزان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از ۱۱۷ هزار تن گندم تولیدی ۸۶ هزار تن توسط شبکه دولت خریداری شد، بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی دقیق و پایش های روزانه خوشبختانه در سال گذشته میزان سن زدگی در حد صفر بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه اولین برداشت از اواسط خردادماه در گرمسار شروع‌شده است، تصریح کرد: ۲۱۰ دستگاه کمباین و ۵۰ دستگاه دروگر در سطح استان به‌صورت بومی و مهاجر کار برداشت را انجام می‌دهند.

نوسانات بازار دغدغه اصلی کشاورزان است
یک کشاورز سمنانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با تأکید بر اینکه هرساله شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها و ادوات کشاورزی هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی من در منطقه جنوبی سمنان زیر کشت گندم است.

علی‌اصغر ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه با افزایش قیمت‌ها و نوسانات بازار مبلغ مصوب دولت در خرید تضمینی گندم برای کشاورزان کافی نیست، تأکید کرد: در شرایط فعلی کشاورزان مجبور هستند باقیمت پایین گندم خود را به دولت بفروشند.

وی بابیان اینکه در ۱۵ روز آینده مرحله برداشت گندم از مزارع سمنان آغاز می‌شود، یادآور شد: به‌طور میانگین در هر هکتار حدود هفت تن گندم برداشت می‌شود که هزینه تولید آن با فروش گندم در خوش‌بینانه‌ترین حالت مساوی خواهد بود.

سمنان جزو ۳ استان برتر در میزان خرید تضمینی گندم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز دراین‌باره به خبرنگار بازار گفت: در سال زراعی گذشته بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم در اراضی استان تولید شد که ۸۵ هزار تن آن توسط دولت و به‌صورت تضمینی خریداری شد.

سید حسن میرعماد با تأکید بر اینکه خوشبختانه سمنان جزو سه استان برتر کشور است که به میزان سال قبل خرید تضمینی داشته است، اظهار داشت: از اول مهر ۹۸ تا نهم اردیبهشت سال جاری ۱۵۷ میلی‌متر باران در استان سمنان باریده است که بر اساس الگوهای بلندمدت استان و به نسبت میانگین کشوری بسیار خوب و از نرم بالاتری برخوردار است.

وی بابیان اینکه طی سال گذشته تاکنون ۱۴ کارگاه آموزشی با موضوعات کاشت، داشت، تغذیه و مبارزه با عوامل خسارت زا برای کشاورزان برگزارشده است، اذعان کرد: استان سمنان در تأمین کود موردنیاز اراضی کشاورزی استان به نسبت سال گذشته از ۱۵ درصد رشد برخوردار است.

۲ درصد از سهم تولید غلات کشور متعلق به استان سمنان است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به اینکه دو درصد از سهم تولید غلات کشور متعلق به این استان است، اضافه کرد: در استان سمنان ۷۹ کمباین بومی، ۲۰۷ کمباین مهاجر و ۵۶ دروگر فعال وجود دارد و برای سال جاری نیز خرید چهار کمباین در دستور کار است.

میرعماد خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت گندم در استان سمنان ۲۱ هزار و ۴۴۰ هکتار آبی و یک هزار و ۷۵ هکتار دیمی است و پیش‌بینی می‌شود ۱۱۷ هزار تن گندم در استان تولید شود که ۹۰ تن آن به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود. ‌

وی افزود: برای مبارزه با دلالان و پرهیز از متضرر شدن کشاورزان و کمک به سیاست‌های دولت، لازم است تا گشت‌های ویژه فعال شوند.

از یک سو قیمت تمام شده بالا شامل کارگر، کود و سم و ... و از سوی دیگر آفات و ملخ ها و کم آبی همگی دست به دست هم داده اند تا کشاورزان استان سمنان نگران درآمد سالانه شان باشند درآمدی که تنها از طریق زراعت به دست می آید و اگر زراعت نباشد ارتزاقشان با مشکل روبرو می‌شود.

کد خبر: ۲۳٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha