۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
صرافان نباید جایگزین بانک‌ها شوند
­کارشناس مسائل اقتصادی:

صرافان نباید جایگزین بانک‌ها شوند

­کارشناس ارزی گفت: صرافان نباید جایگزین بانک‌ها شوند و ارز را با تغییر قیمت به مردم بفروشند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، سید کمال سیدعلی گفت : اگر ارز به افرادی تعلق بگیرد که به دنبال سفته‌بازی و دلالی هستند تا ارز را ارزان خریداری کرده و گران بفروشند و فاصله نرخ ارز بانک مرکزی نسبت به بازار آزاد بیشتر باشد، شاهد هجوم سفته‌بازان و دلالان خواهیم بود و این در واقع به نوعی فراخوان سرمایه است.

سید علی درباره اعتراض برخی صرافان به شرایط موجود بازار ارز و ادعای قائم مقام کانون صرافان در خصوص تعطیلی صرافی‌ها به دلیل سیاست بانک مرکزی، توضیح داد: همواره گفته می‌شود که ارز در بازار باید به دست مصرف‌کننده واقعی و به مصارفی برسد که به هدف نزدیک باشد.

کارشناس ارزی تاکید کرد: مدت‌هاست شاهد این هستیم که برخی با اجاره کارت ملی از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده می‌کند و ارزهای خدماتی را تنها با پرداخت مبالغ ناچیزی خریداری می‌کردند و این اتفاق در بازار ارز تاثیر بسزایی داشت.

سیدعلی یادآور شد: تصمیمات اخیر بانک مرکزی در کنترل تخصیص ارز و تعیین شروطی همچون افتتاح حساب ذخیره ارزی اگرچه شرایط را برای مسافران سخت کرده است، اما جلوی سفته‌بازی را گرفته است.

وی تاکید کرد: اقدام مثبتی همچون کاهش فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی، تخصیص ارز برای مواردی همچون ارزهای خدماتی و مسافرتی، کاهش تنش در منطقه موجب شده نرخ ارز ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در شرایطی که بازار ارز به ثبات رسیده اعتراض صرافان معنی ندارد و باید پرسید به چه چیزی اعتراض دارید؟، اینکه چرا ارز مصرف واقعی خود را به دست آورده و این امر بر بازار نیمایی نیز تاثیر گذاشته است.

سیدعلی افزود: اگرچه مصارف ارزهای خدماتی و مسافرتی کمتر از ۷ تا ۸ درصد است، اما در زمان هجوم سرمایه این ارقام قابل توجه است.

وی بیان کرد: باید در خصوص سرمایه صرافان تصمیم درستی اتخاذ شود و نباید اجازه دهیم صرافان به جای بانک‌ها بنشینند؛ چراکه این اقدام درستی نیست و باید حداکثر استفاده را از صرافی بانکی داشته باشیم و مازاد آن‌ها را به صرافی‌های دیگر اختصاص دهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: صرافان باید ارز را از مردم خریداری و به مردم بفروشد، نه اینکه ارز را از بانک مرکزی خریداری و به مردم بفروشد؛ البته باید حساب کارگزاری برخی صراف‌ها در دوره تحریم فعال باشد.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha