۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
دیدار «سالیوان» با «بن سلمان»؛ توافق احتمالی در عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل
آکسیوس گزارش داد؛

دیدار «سالیوان» با «بن سلمان»؛ توافق احتمالی در عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل

سفر جیک سالیوان به عربستان با هدف ادامه گفت‌وگوها بر سر توافق احتمالی برای ارتقای روابط امریکا و عربستان سعودی است که شامل توافق عادی‌سازی بین عربستان و اسرائیل نیز می‌شود.

به گزارش بازار، دو منبع آمریکایی به آکسیوس گفتند و کاخ سفید تایید کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه برای گفتگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی وارد شد.

این دو منبع اعلام کردند که سفر سالیوان با هدف ادامه گفت‌وگوها بر سر توافق احتمالی برای ارتقای روابط ایالات متحده و عربستان سعودی است که شامل توافق عادی‌سازی بین عربستان و اسرائیل نیز می‌شود.

همانطور که آکسیوس در اوایل سال جاری گزارش داد، مقامات ایالات متحده قبلاً گفته بودند که دولت در تلاش است تا این ابتکار دیپلماتیک را قبل از اینکه کارزار انتخابات ریاست جمهوری دستور کار جو بایدن را از بین ببرد، تکمیل کند.

در همین راستا، چنین توافقی می تواند در میان دموکرات ها نامطلوب باشد و ممکن است برای بایدن سرمایه سیاسی زیادی را به همراه داشته باشد. اما همچنین این توافق می تواند یک پیشرفت تاریخی در صلح خاورمیانه باشد که منجر به یک اثر دومینویی از عادی سازی روابط با اسرائیل و بازگرداندن روابط ایالات متحده و عربستان سعودی از سوی کشورهای عرب و اکثریت مسلمان شود.

افزون بر این، این منابع گفتند که برت مک گورک، تزار خاورمیانه کاخ سفید، و آموس هاکشتاین، مشاور ارشد بایدن در امور انرژی و زیرساخت، در سفر سالیوان به وی پیوستند؛ در حالی که این بازدید اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: سالیوان با محمد بن سلمان و دیگر مقامات سعودی برای گفتگو در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای، از جمله مبتکران در راستای پیشبرد چشم‌انداز برای ارتباط بیشتر صلح‌آمیز، امن، مرفه و باثبات منطقه خاورمیانه با جهان، دیدار کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «سالیوان همچنین پیشرفت‌های قابل توجهی را برای تقویت مزایای آتش‌بس در یمن که در ۱۶ ماه گذشته ادامه داشته است، بررسی کرد و از تلاش‌های مستمر سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ استقبال نمود.»

هر دو هیأت توافق کردند که رایزنی های منظم و پیگیری موضوعات مورد روز قابل بحث را ادامه دهند.

کد خبر: ۲۳۳٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha