۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
صادرات شیشه ایرانی با نصف قیمت‌های جهانی

صادرات شیشه ایرانی با نصف قیمت‌های جهانی

دبیر انجمن صنعت شیشه ایران گفت: شیشه ایرانی با نصف قیمت‌های جهانی صادر می‌شود و برای اینکه بتوانیم قیمت صادرات شیشه را به متوسط جهانی نزدیک کنیم باید فناوری‌های جدید را وارد این صنعت کنیم.

به گزارش بازار، حسین زجاجی افزود: قیمت هر تن شیشه بطور متوسط در جهان حدود ۸۰۰ دلار است، اما شیشه ایرانی اکنون با قیمتی حدود ۴۰۰ دلار در هر تن صادر می‌شود، علت پایین بودن قیمت شیشه ایرانی این است که ما فرآیندهای لازم را برای بهبود کیفیت شیشه انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد مواد و تجهیزات مورد نیاز صنعت شیشه از داخل کشور تامین می‌شود و این امکان وجود دارد که بتوانیم ارزش افزوده بالاتری را در این صنعت ایجاد کنیم.

دبیر انجمن صنعت شیشه ایران افزود: بطور مثال اگر بتوانیم اکسید آهن را در تولید شیشه یک تا دو درجه (گرید) کمتر کنیم، شیشه شفاف‌تر و در نتیجه قیمت شیشه چند برابر می‌شود و یا در تولید بلور هر چقدر بتوانیم سفیدتر تولید کنیم ارزش آن بیشتر است، این موضوعات همه بستگی به بکارگیری از فناوری‌های جدید و نوع مواد اولیه دارد، چنانچه این موارد را رعایت کنیم می‌توانیم شیشه ایرانی تا قیمت ۷۰۰ دلار صادر کنیم.

وی گفت: در جهان بطور متوسط سالانه ۲۰۰ میلیون تن شیشه تولید می‌شود و ۱۸۰ میلیارد دلار گردش مالی این صنعت است. در کشور ما سالانه حدود ۲ میلیون تن تولید تولید داریم که برنامه ریزی شده امسال تولید را به ۳ میلیون تن برسانیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha