۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۵
«جاده ابریشم» ظرفیتی برای توسعه اقتصاد گردشگری | سمنان در تب فقدان زیرساخت می سوزد
بازار گزازش می دهد؛

«جاده ابریشم» ظرفیتی برای توسعه اقتصاد گردشگری | سمنان در تب فقدان زیرساخت می سوزد

سمنان- استان سمنان نماینده ایران در کنسرسیوم اقتصادی گردشگری جاده ابریشم است اما کارشناسان بر این عقیده هستند که در تامین زیرساخت ها راه های نرفته بسیاری وجود دارد.

بازار، گروه استان ها: سمنان به عنوان نماینده ایران در رویداد گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور آسیایی و با محوریت چین انتخاب شد، رویدادی که می تواند برای توسعه اقتصادی به لحاظ گردشگری استان بسیار حائز اهمیت باشد.

استان سمنان دارای ۸۷۰ اثر ثبت شده ملی و همچنین جاذبه های جهانی مانند جنگل ابر و توران شاهرود است امکاناتی که سبب شده تا سمنان بتواند میزبانی این رویداد مهم را در کنار کشورهایی مانند چین، قزاقستان، ازبکستان و ... به دست بیاورد و امسال سمنان میزبان نخستین رویداد گردشگری جادبه ابریشم خواهد بود رویدادی که سفرای ۲۰ کشور مذکور در آن حضور دارند.

هاشمی استاندار سمنان: سالانه ۲۰ میلیون مسافر از استان سمنان عبور می کند

آن چیزی که به لحاظ اقتصادی برای استان سمنان اهمیت دارد این است که در بستر این رویداد بتوان سرمایه گذار نیز جذب کرد تا فایده اقتصادی وزیر ساختی را نیز برای استان داشته باشد. برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که بدون برنامه ریزی دقیق نمی توان از این فرصت استثنایی نصیب و بهره کافی را برد.

سمنان میزبانی رویداد بین المللی ۱۴۰۲

قبل از اظهار نظر کارشناسان اما باید دید که چه اتفاقاتی در بستر میزبانی رویداد جاده ابریشم در سمنان رخ خواهد داد. امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: رویداد فرهنگی گردشگری با حضور سفرا و وزرای ۲۰ کشور عضو جاده ابریشم امسال در سمنان برگزار می شود.

کرم زاده با بیان اینکه شهرداری سمنان در حال تهیه طرح جامع گردشگری برای ارائه در این رویداد اقتصادی و فرهنگی است، تاکید کرد: تخصیص یک میلیارد تومان از اعتبارات هر شهرستان که به حوزه گردشگری اختصاص پیدا می کند، برای معرفی جاذبه های گردشگری و هم موضوعیت جاده ابریشم و رویداد ها و نمایشگاه های آن هزینه خواهد شد

وی همچنین از برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذار در استان سمنان خبر داد و افزود: تمهیدات لازم برای میزبانی شایسته از گردشگران در رویداد جاده ابریشم اندیشیده خواهد شد تا بتوانیم میزبان و نماینده ای شایسته برای کشورمان باشیم.

«جاده ابریشم» ظرفیتی برای توسعه اقتصاد گردشگری | سمنان در تب فقدان زیرساخت می سوزد

ظرفیت های فراوان گردشگری

استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به ظرفیت های گردشگری استان بیان کرد: سالانه ۲۰ میلیون مسافر از استان سمنان عبور می کند و این یک اتفاق بزرگ و یک مزیت برای استان محسوب می شود که باید از آن بهره گیری کرد.

شریفی کارشناس: امکانات بدون زیر ساخت و زیرساخت بدون امکانات در مقوله گردشگری جواب نمی دهد

سید محمد رضا هاشمی با اشاره به اینکه باید در استان سمنان زیرساخت گردشگری مهیا کرد، بیان داشت: زیرساخت گردشگری باید سرمایه گذار داشته باشد که نمونه آن خوشبختانه با کار جهادی در منطقه سرخه صورت پذیرفته و در ظرف شش ماه یک مجموعه گردشگری آماده افتتاح شده است این تجربیات نشان می دهد که جذب سرمایه گذار می تواند به خوبی در زمینه توسعه اقتصادی استان سمنان نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه باید امکاناتی وجود داشته باشد که ماندگاری مسافران در استان سمنان افزایش یابد تا مسافران در کنار رفع خستگی از امکانات گردشگری استان سمنان هم بهره مند شوند، افزود: حضور سمنان در اتحادیه شهرهای جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور دنیا از جمله مهمترین فرصت های توسعه اقتصادی گردشگری در استان محسوب می شود

جذب سرمایه گذار

استاندار سمنان همچنین بیان داشت: میزبانی رویداد های حوزه جاده ابریشم به استان سمنان همچنین امکان جذب سرمایه گذار را نیز می دهد و این می تواند در توسعه گردشگری استان سمنان به لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت داشته باشد.

هاشمی درباره امکانات توسعه ای این رویداد بیان کرد: یکی از مهمترین امکاناتی که میزبان رویداد جاده ابریشم به استان سمنان می دهد، امکان حضور گردشگران در کنار سرمایه گذاران است که می تواند در اشتغال زایی استان بسیار حائز اهمیت باشد.

«جاده ابریشم» ظرفیتی برای توسعه اقتصاد گردشگری | سمنان در تب فقدان زیرساخت می سوزد

امکانات هم پای مزیت ها رشد نکرده است

یک کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه استان سمنان امکانات مناسب برای جذب گردشگر و همچنین سرمایه گذار را ندارد، گفت: این استان دارای ظرفیت های بسیار عظیم است اما امکانات جذب سرمایه گذار و گردشگری در استان سمنان محدود هستند و باید ابتدا این ضعف را بپذیریم تا بتوانیم آن را درمان کنیم.

محسن شریفی با بیان اینکه گردشگری استان سمنان مانند تیم فوتبالی است که ۱۱ ستاره عالی در زمین دارد اما زمین تمرین مناسب و زمینی برای میزبانی رویداد ها را ندارد در نتیجه فرصت های خوب میزبانی از مسابقات ملی و بین المللی را به راحتی از دست داده است، ابراز داشت: برای میزبانی گردشگران و به خصوص سرمایه گذاران نیاز به امکانات داریم.

ساغری کارشناس: رویداد جاده ابریشم نیست که به گردشگری و اقتصادی استان سمنان کمک می کند بلکه این خود ما هستیم که به خودمان کمک می کنیم

وی با بیان اینکه امکانات بدون زیر ساخت و زیرساخت بدون امکانات در مقوله گردشگری جواب نمی دهد، افزود: باید هر دو را با هم داشت که این تنها در بستر برنامه ریزی مناسب جواب می دهد و هنوز در این موضوع در استان سمنان کمبود هایی وجود دارد که ابتد اباید آنها را بپذیریم تا بتوانیم در رفع شان برنامه ریزی کنیم.

تمرکز لازم بر گردشگری نیست

این کارشناس اقتصاد گردشگری با بیان اینکه اولویت دادن به مقوله گردشگری ابتدایی ترین اقدامی است که باید در استان صورت گیرد، بیان داشت: این اولویت دادن را هنوز هم ما در استان شاهد نیستیم چرا که تمرکز لازم بر روی این بخش همچنان وجود ندارد.

شریفی افزود: البته در سال های اخیر مسئولان ما به خصوص با افول کشاورزی، بر اهمیت گردشگری تاکید کرده اند اما باید در عمل هم این موضوع دیده شود امروز به وضوح شاهد هستیم که صنعت و معدن اولویت بیشتری از گردشگری در استان دارند و اگر قرار باشد که گردشگری را به مزیت اصلی استان بدل کنیم باید جای صنعت معدن و گردشگری با هم عوض شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت دهی ها این است که ما بتوانیم تمرکز بر روی بخش گردشگری داشته باشیم، گفت: کافی است آمار تسهیلات بانکی که در یک سال اخیر به گردشگری و صنعت معدن داده شده را با هم قیاس کنیم تا دریابیم که گردشگری ما چه اولویتی برای مسئولان استان سمنان دارد.

«جاده ابریشم» ظرفیتی برای توسعه اقتصاد گردشگری | سمنان در تب فقدان زیرساخت می سوزد

داشته ها و نداشته ها

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مزیت اصلی استان سمنان گردشگری است اما مزیت فائق و اولویت دار استان همچنین صنعت است، گفت: ما با گردشگری می توانیم دو برابر صنعت درآمد داشته باشیم چرا که زیرساخت های مهمتری از صنعت در استان داریم مانند بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی، دامغان با تمام مزیت هایش، جنگل ابر، اوپرت و شهمیرزاد و توران و کویر و ... مزیت هایی هستند که هر کدامشان برای یک استان کافی است اما ما در سمنان همه را با هم داریم.

محمد جواد ساغری با بیان اینکه ما در استان سمنان نهایتاً پنج صنعت شاخص شامل عقاب افشان، آریا ترانسفورماتور و خودرو سازی فردا و ... داریم اما در مقوله گردشگری حداقل ۵۰ شاخص مهم داریم، ابراز کرد: باید توجه ما به گردشگری نه ۱۰ برابر بلکه حداقل برابر با صنع تباشد تا بتوانینم پیشرفت کنیم.

ساغری کارشناس: ۹ هزار تخت اقامتی در استان سمنان وجود دارد یعنی اگر ۱۰ هزار نفر گردشگر وارد استان سمنان هزار نفر آنها باید در پارک بخوابند

وی افزود: رویداد جاده ابریشم نیست که به گردشگری و اقتصادی استان سمنان کمک می کند بلکه این خود ما هستیم که به خودمان کمک می کنیم لذا باید توجه داشت که همه امکانات نمی تواند در یک نقطه جمع شود اما انتظار توسعه در نقطه دیگری داشته باشیم.

گردشگری چطور به اقتصاد استان سمنان کمک می کند؟

این کارشناس اقتصادی با طرح این پرسش که از زمان معرفی سمنان به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم چند واحد صنعتی احیا شده است و چند واحد گردشگری؟ بیان داشت: اینها تفاوت های اولویت ها و نگاه های مسئولان اقتصادی استان سمنان را نمایان می سازد لذا به عقیده من این رویداد هر قدر هم مهم و بزرگ باشد به ما کمکی نخواهد کرد چرا که ما زیرساخت لازم را نداریم.

ساغری با بیان اینکه به گفته مسئولان گردشگری استان سمنان نهایتاً ۹ هزار تخت اقامتی در استان سمنان وجود دارد یعنی اگر ۱۰ هزار نفر گردشگر وارد استان سمنان هزار نفر آنها باید در پارک بخوابند و این نشان می دهد که ما یک قایق خریده ایم اما انتظار کشتی از آن داریم که امکانی نشدنی و غیر معقول است، افزود: فقط در یک هفته اول نوروز ۱۴ هزار گردشگر از جنگل بار شاهرود بازدید می کند در حالی که بخش بسطام روی هم ۶۰۰ تخت اسکان ندارد و این نشان می دهد که ما چقدر در زیرساخت ها عقب هستیم.

در اینکه استان سمنان به لحاظ زیرساخت مشکلات عدیده دارد کسی شکی ندارد اما بالاخره مسئولانی که سمنان را به عنوان نماینده ایران برای کنرسیوم گردشگری جاده ابریشم برگزیده اندحتما و قطعا چیزی در این استان دیده اند که می تواند جاذب گردشگران باشد در نتیجه باید امیدوار بود که مسئولان امر با برنامه ریزی درست از ظرفیت موجود در مقوله کنرسرسیوم بین المللی جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور دنیا، بهره بگیرند تا عایدی اقتصادی خوبی نصیب کل استان سمنان شود.

کد خبر: ۲۳۳٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha