۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
عوامل موثر بر نوسانات قیمت ارز دیجیتال

عوامل موثر بر نوسانات قیمت ارز دیجیتال

رمزارزها در سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌ای بین سرمایه‌گذاران به‌دست آورده‌اند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد، به دنبال یافتن دلایل نوسانات قیمت ارز دیجیتال هستند.

به گزارش بازار، رمزارزها در سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌ای بین سرمایه‌گذاران به‌دست آورده‌اند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد، به دنبال یافتن دلایل نوسانات قیمت ارز دیجیتال هستند. آن‌ها می‌خواهند با پی‌بردن به این عوامل، از ضررهای احتمالی که ممکن است به دلیل تغییرات قیمت متوجهشان شود جلوگیری کنند. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله، درمورد این موضوع مهم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا به یکی از بزرگ‌ترین سؤالات فعالان این حوزه پاسخ داده باشیم. با ما در ادامه همراه باشید.

عرضه و تقاضا

بدون شک مهم‌ترین پارامتری که در تغییرات قیمت ارز دیجیتال نقش دارد، میزان عرضه و تقاضا در بازار است. اگر میزان عرضهٔ یک دارایی در بازار افزایش پیدا کند و خریدار کافی برای آن وجود نداشته باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند؛ اما اگر تقاضا بیشتر باشد، قیمت افزایش پیدا کرده و می‌تواند رشد قابل‌توجهی را تجربه کند. اجازه دهید با یک مثال، به شفاف‌شدن این موضوع کمک کنیم. بیت‌کوین از آن دسته دارایی‌هایی است که محدودیت عرضه (۲۱ میلیون واحد) دارد، به همین دلیل باگذشت زمان و محدودشدن تعداد توکن‌های جدید، نرخ خریدوفروش آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. درحالی‌که درمورد ارزهای فیات مثل دلار و ریال چنین محدودیتی وجود ندارد و بانک‌های مرکزی قادر هستند بی‌نهایت پول چاپ کنند که این موضوع در طولانی‌مدت، موجب بی‌ارزش شدن آن دارایی می‌شود، زیرا میزان عرضهٔ آن بیشتر از تقاضای موجود در بازار است.

کارمزد صرافی‌ها

عامل دیگری که می‌تواند موجب تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال شود، کارمزدی است که صرافی‌ها برای انجام تراکنش از کاربران خود دریافت می‌کنند. کاربران برای پیداکردن خریدار یا فروشنده با نرخ مدنظر خود، مجبور هستند از خدمات این پلتفرم‌ها استفاده کنند. حال اگر اکسچنجی که از آن استفاده می‌کنید از کوین‌هایی که شما قصد معاملهٔ آن را دارید پشتیبانی نکند، مجبور هستید از سکوهای مختلف استفاده کنید که هزینه را افزایش داده و موجب ایجاد نوسان در قیمت می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هر کاری، لیست ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف را بررسی کرده و در صورت پشتیبانی از ارزهای شناخته‌شده، اقدام به افتتاح حساب در آن‌ها کنید.

قوانین وضع‌شده توسط دولت‌ها

از آنجایی که بسیاری از کشورها مخالف قدرت‌گرفتن کریپتوها هستند و آن را خطری بزرگ برای ارزهای فیات می‌دانند، همواره سعی می‌کنند تا با وضع قوانین سخت‌گیرانه، این بازار را کنترل کنند. به‌طور مثال، کشور آمریکا که بیشترین تبادلات تجاری با واحد پولی آن انجام می‌شود، علاقه‌ای به قدرت‌گرفتن رمزارزها ندارد. البته کشورهای دیگری مثل استرالیا، برزیل و... نیز هستند که مشکلی با استفاده از کریپتوها ندارند.

با توجه به موارد گفته‌شده، می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت ارز دیجیتال در بازار، تا حدود زیادی به قوانین وضع‌شده توسط اقتصادهای بزرگ بستگی دارد و می‌تواند موجب ایجاد نوسان در آن‌ها شود.

رقابت

عامل دیگری که می‌تواند موجب ایجاد نوسان در بازار ارز دیجیتال شود، رقابت بین توکن‌های مختلف است. هر روز تعداد این دارایی‌ها در حال افزایش بوده و هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. تمام توسعه‌دهندگان قصد دارند تا امکانات و ویژگی‌های بیشتری را به رمزارز خود اضافه کنند و همین امر موجب ایجاد نوسان در قیمت سایر توکن‌های موجود در بازار می‌شود. به این موضوع توجه داشته باشید که آپدیت‌های مختلفی که بر روی شبکه‌ها انجام می‌شود، تأثیر مستقیمی روی قیمت ارز دیجیتال دارد. پس بادقت اخبار مربوط به این حوزه را بررسی کنید تا از تغییرات ناگهانی در امان بمانید.

عوامل موثر بر نوسانات قیمت ارز دیجیتال

احساسات سرمایه‌گذاران

عامل اصلی تغییر نرخ دارایی‌ها در تمام بازارهای مالی، احساسات سرمایه‌گذاران است، به همین دلیل بسیاری از افراد تلاش می‌کنند با بررسی اخبار منتشرشده درمورد ارز موردنظر خود، تغییرات قیمت آن را پیش‌بینی کنند. برای دسترسی به اطلاعات، سایت‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید توکن موردنظر خود را لیست ارز دیجیتال موجود در سایت پیدا کرده تا به تمام اخبار منتشرشده درمورد آن دسترسی داشته باشید.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال می‌تواند روی قیمت ارز دیجیتال تأثیر مستقیم داشته باشد. سرمایه‌گذاران با نگاه به نمودارها و شناسایی قیمت‌های مهم، تلاش می‌کنند تا نقاط ورود و خروج مناسب را شناسایی کنند، به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان، اعتقاد دارند که این علم می‌تواند تأثیر مستقیمی روی تغییرات ایجادشده در نرخ دارایی‌ها داشته باشد. به شما توصیه می‌کنیم اطلاعات خود درمورد این موضوع را افزایش دهید تا بتوانید تغییرات قیمتی را به‌خوبی پیش‌بینی کنید.

عملکرد نهنگ‌ها

در هر بازاری پول‌های درشت می‌توانند نوسانات شدید در آن ایجاد کنند. در کریپتو نیز این نهنگ‌ها هستند که می‌توانند با معاملات خود، موجب تغییر قیمت ارزهای دیجیتال شوند. اگر بتوانید با بررسی داده‌های موجود در بازار، خریدهای انجام‌شده توسط این سرمایه‌گذاران را رصد کنید، قطعاً شانس شما برای در امان ماندن از نوسانات شدید بیشتر می‌شود.

تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

در حال حاضر رسانه‌ها تأثیر چشمگیری در تصمیمات اتخاذشده از سوی افراد دارند. بسیاری از فعالان بازارهای مالی، در رسانه‌های مختلف عضو هستند و نظرات کارشناسان و سایر سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کنند. چنین کاری روی احساسات آن‌ها تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود اقدام به خرید یا فروش یک دارایی کنند. از آنجایی که قیمت ارز دیجیتال با توجه به معاملات انجام‌شده مشخص می‌شود، تصمیمات هیجانی که به دلیل بررسی اخبار از طریق این رسانه‌ها گرفته می‌شود، می‌تواند نوسانات شدیدی در نرخ ایجاد کند.

تکنولوژی‌های جدید

تکنولوژی‌های جدید و ابتکارات فنی نیز می‌توانند تأثیر مستقیمی بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشند. به‌طور مثال، ارتقاهای امنیتی در فناوری بلاک‌چین می‌توانند اعتماد به رمزارزها را افزایش داده و قیمت آن‌ها را بالا ببرند.

حملات سایبری

حملات سایبری به پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث ایجاد نوسانات قیمتی شدیدی در بازار شود. انجام چنین اقداماتی می‌تواند به امنیت شبکه‌ها و کیف‌های دیجیتال کاربران آسیب وارد کرده و باعث افزایش نگرانی‌ها و کاهش اعتماد به کریپتوکارنسی‌ها شود.

عوامل موثر بر نوسانات قیمت ارز دیجیتال

جمع‌بندی

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاران در بازار، پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتالی است که قصد خرید آن را دارند. عوامل مختلفی وجود دارد که موجب ایجاد نوسان در نرخ‌ها می‌شود، به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم برخی از مهم‌ترین این پارامترها را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم از والکس قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنید. این کار موجب می‌شود تا با دلیل ایجاد تغییرات ناگهانی در بازار آشنا شوید و بتوانید از سرمایهٔ خود محافظت کنید.

کد خبر: ۲۳۳٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha