۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
ضرورت بازنگری در سیاست‌های حوزه آب
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد

ضرورت بازنگری در سیاست‌های حوزه آب

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه در مسئله آب نباید استانی فکر کرد و هر مسئولی صرفا به فکر تامین آب منطقه خود باشد، گفت: توزیع معقول آب ازجمله اقدامات بسیار ضروری است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی در رابطه با وضعیت نامناسب و کمبود آب در کشور هشدار داد و گفت: ما در کشور نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع در حوزه آب داریم اما متاسفانه دچار شعارزدگی شده ایم و صرفا در ایام تابستان در این زمینه صحبت‌هایی می‌شود که عموما در حد شعار است نه ارائه برنامه متقن.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه آب مهمترین مشکل روستاها و شهرهای مختلف است اما مسائل فرهنگی یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل به شمار می‌رود، به‌عنوان مثال مردم در روستاها با آب شرب کار باغبانی کرده یا به دام‌های خود آب می‌دهند، بنابراین به دلیل عدم فرهنگسازی صحیح شاهد هدررفت آب شرب هستیم، آبی که با هزینه بسیار تولید و توزیع می‌شود.

وی ایجاد انشعابات غیرمجاز در روستاها برای انجام کار کشاورزی را یکی‌دیگر از شواهد این عدم فرهنگسازی دانست و افزود: همچنین فرسودگی لوله‌های انتقال و توزیع آب در شهرها و روستاها نیز یکی از عوامل اصلی هدررفت آب در کشور محسوب می‌شود، در حالی که اگر ادارات آب و فاضلاب به این مسئله ورود کنند و اصلاح شبکه‌های انتقال را در دستور کار قرار دهند می‌توان میزان قابل‌ملاحظه‌ای آب صرفه‌جویی کرده و به مناطق کم آب، آبرسانی کرد.

عباسی با اشاره به اصلاح شبکه توزیع در حوزه انتخابیه خود با کمک خیرین، توضیح داد: در این راستا متراژ لوله‌ها با کمک آبفای منطقه مشخص شد و خیرین لوله‌ها را تهیه کردند و در نهایت به کمک مردم و پرسنل آبفای منطقه شبکه اصلاح شد تا جایی که فشار آب در آن منطقه افزایش پیدا کرد و دیگر هیچ خانه‌ای جهت داشتن فشار آب مناسب نیاز به پمپ آب نداشت، بنابراین اصلاح شبکه‌ها بسیار ضروری است چراکه عموما غیراستاندارد کشیده شده‌اند و همین مسئله منجر به هدررفت آب می‌شود، ضمن آنکه با این کار آب دزدی‌ها نیز مشخص خواهند شد.

این نماینده مجلس در ادامه مطرح کرد: در راستای تلاش برای اصلاح شبکه‌های توزیع روستاهای منطقه فرد خیّر دیگری که یک همسر شهید بود، توانست با گرفتن وام هزینه اصلاح شبکه آب روستایی را تامین و با عوض کردن لوله‌های انتقال مشکل حل و خوشبختانه این الگو در چند روستای دیگر تکرار شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بسیار از مناطق آب دارند اما تقسیمات کشوری و انتقال آب آن‌ها به منطقه دیگر سبب شده این مناطق با کمبود آب مواجه شوند، مطرح کرد: تصمیم دولت‌ها مبنی بر انتقال آب یک منطقه به منطقه دیگر بدون آنکه سهم آن‌ها را به درستی تعیین کند، از ابتدا غلط بود.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: همچنین اگرچه بند انحرافی نیز در مسیر رودخانه و سیل ایجاد کرده‌اند اما به دلیل عدم بازسازی و نگهداری صحیح از این بندها، آن‌ها کاملا از بین رفته و گل و لای تمام دریچه‌ها را مسدود کرده و پمپ‌ها به تاراج رفته‌اند، بنابراین وزارت نیرو باید با برون‌سپاری به این بندها رسیدگی کند، هرچند در مواقعی هم که برون‌سپاری شده به دلیل عدم پرداخت اعتبار لازم به آن‌ها عملا اقدامی در این راستا صورت نمی‌گیرد، لذا باید از وزارت نیرو پرسید؛ چرا اصلا برون‌سپاری کردید؟ در حالی که برون‌سپاری به معنای پرداخت حقوق پیمانکار در زمان مشخص است. با این اوصاف اگر آبفای هر منطقه کار خود را به درستی انجام دهد و توزیع عادلانه‌ای داشته باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس با اشاره به کمبود آب در منطقه خشت و پنال تپه، اظهار کرد: اگر امور آب این شهرها کار توزیع آب را به درستی انجام دهند مردم در تامین رزق و روزی و معیشت خود دچار مشکل نخواهند شد چراکه با توجه به کمبود آب در منطقه باید اولویت تامین آب نخل‌ها به عنوان تنها منبع درآمد مردم منطقه باشد این در حالی است که آن‌ها نه نفت دارند و نه صنعت و کارخانه، بنابراین باید تامین آب نخل‌ها را جدی گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه اینجانب آب رودخانه شاپور و چشمه ساسان در حالی به استان مجاور منتقل می‌شود که ۲۸ حلقه چاه نیز احداث کرده و آب آن‌ها را هم انتقال می‌دهند البته مسئولان دلیل این کار خود را جلوگیری از تنش و بحران اجتماعی عنوان می‌کنند در حالی که باید پرسید مردمان شهرهایی که صدای‌شان بلند نمی‌شود چه گناهی کرده‌اند؟ بنابراین این استدلال کاملا غلط است.

عباسی با بیان اینکه در شرایط کنونی احداث چاه‌های جدید نیز غیرمجاز تشخیص داده شده و این اجازه به مردم داده نمی‌شود، اضافه کرد: مردم می‌خواهند با احداث چاه جلوی خشک شدن درختان خود را بگیرند، هرچند به آن‌هایی هم که چاه دارند به درستی سوخت داده نمی‌شود یا چاه‌ها را برقی نمی‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو باید با یک فرماندهی واحد مسئله و مشکلات پیرامون حوزه آب در کشور را حل کند، گفت: توسعه بی‌رویه کشاورزی در منطقه و مصرف آب فراوان به دلیل نبود شغل و منبع درآمد دیگر دلیل دیگری بر کمبود آب است، ضمن آنکه پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های بزرگ به دلیل نبود آب در منطقه استقرار پیدا نمی‌کنند و همین مسئله منجر به عقب‌ماندگی آنجا شده است، لذا باید پرسید مردم در این شرایط باید چگونه امورات خود را بدون ایجاد شغل بگذرانند؟.

وی با ارائه راهکار در این رابطه افزود: مسئولان باید به جای انتقال آب این منطقه به استان‌های مجاور که مشرف به دریا هستند با ایجاد آبشیرین‌کن آب دریا را به آن‌ها رسانده و دست از سر آب منطقه ما بردارند تا بتوان در اینجا هم صنایع و کارخانه‌جات را توسعه داد.

عباسی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید تصمیم‌گیری‌های قاطع داشته باشد، اظهار کرد: مشخص کردن تکلیف مردم در حوزه کشاورزی و چاه‌های کشاورزی ضروری است، لذا اگر نباید کشت کنند باید پول نکاشت به آن‌ها داده شود، بنابراین اگرچه باید قاطعیت در کارها وجود داشته باشد اما تا زمانی شغل ایجاد نشود، نمی‌توان مردم را وادار به انجام رفتار فرهنگی کرد.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با هدف انتقال آب آن‌ها به صنایع ضروری است، مطرح کرد: صنایع باید به جای آب شرب، از آب تصفیه شده‌ای فاضلاب‌ها استفاده کنند اما ایجاد یک تصفیه‌خانه در حوزه انتخابیه اینجانب ۲۷ سال طول کشیده و در این مدت زمانی هیچ صنعتی به منطقه نیامده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه در مسئله آب نباید استانی فکر کرد و هر مسئولی صرفا به فکر تامین آب منطقه خود باشد، افزود: توزیع معقول آب ازجمله اقدامات بسیار ضروری است لذا باید بازنگری در سیاست‌های خود در حوزه آب داشته باشیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha