۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
سرک کشیدن نقدینگی سرگردان به حفره های اقتصاد
استاد دانشگاه شهید بهشتی:

سرک کشیدن نقدینگی سرگردان به حفره های اقتصاد

صمصامی، استاد دانشگاه گفت: حجم زیادی از مردم نقدینگی های سرگردان که سر از بازارهای مختلف در می آورد را تحریک می کنند به امید کسب منافع کلان!

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسین صمصامی استاد دانشگاه شهید بهشتی با مقایسه هدایت نادرست نقدینگی با آبی که پشت یک سد جمع شده و می تواند به شکل ویرانگر مخرب باشد گفت: یک سد را در نظر بگیرید وقتی آب پشت آن جمع شده است می توان دریچه سد را گشود تا آب بی جهت حرکت کند و تخریب گر باشد، اما گاهی می توان با حفر کانال آب را درست هدایت کرد. این همچون سیاستگذاری است که می توان مردم را به زمینه درست اشتغال و فعالیت دعوت کند.

وی افزود: سیاستگذار می تواند با عادت دادن به سودهای کلان کوتاه مدت در اقتصاد تلاطم ایجاد کند. همچون بازار سکه، مسکن و به تازگی سهام؛ حجم زیادی از نقدینگی کشور در این عرصه هاست که منافع کوتاه مدت زیادی را نصیب افراد می کند. این حجم بالای نقدینگی و منابع توزیع نامتعادل دارد. حجم زیادی از آن در اختیار بخش خصوصی است که منافع بالایی را به افراد می دهد.

امید به کسب سود کلان
این استاد دانشگاه ادامه داد: حجم زیادی از مردم این نقدینگی های سرگردان که سر از بازارهای مختلف در می آورد را تحریک می کنند به امید کسب منافع کلان! در سال های ۹۰ و ۹۷ و همچنین در سال ۷۴ چنین تجاربی داشتیم در سال گذشته و اوایل امسال هم جریان یافتن نقدینگی در بازارهای مختلف دیده شد.

صمصامی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که فرد بدون پرداخت مالیات در کوتاه مدت سهامی بخرد و طی یک مدت کوتاه ۲ برابر شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دولت برای این نقدینگی ها که وارد بازارها می شود برنامه ای ندارد و برای هدایت منابع جذب شده هم برنامه ای دیده نمی شود. این در شرایطی است که رشد اقتصادی مان منفی است و سرمایه گذاری هم منفی است و تورم بالایی داریم.

نقدینگی در اختیار ۵ درصد کل کشور
وی افزود: آنچه در آمارهای رسمی کشور اعلام می شود و در تعاریف شاخص های اقتصادی وجود دارد این است که ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم. اما می گویند این حجم نقدینگی در اختیار ۵ درصد کل کشور است البته بخش حقوقی هم در این حوزه حضور دارند. اما وقتی نقدینگی به سمت بازارهای مختلف حرکت می کند مردم عادی هم تحریک می شوند تا همراهی کنند. مانند زمانی که در سال ۹۷ دلار کاهش قیمت داشت و عده ای در سبزه میدان تجمع کردند و گریه می کردند به خاطر از دست دادن ارزش پول شان که اینها نشان می دهد مردم عادی هم سر از بازارهای سوداگرانه در آورده اند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بین بازار سهام و بخش واقعی اقتصاد باید یک نسبتی باشد به عبارتی وقتی رشد اقتصادی منفی است می بایست اثرات آن در شاخص سهام بازار سرمایه دیده شود چرا که ساختار بازار سهام سنخیتی با کل اقتصاد ندارد. آنچه در رونق بازار سهام دیده می شود در بازار ثانویه است و نقشی در فرایند تولید ندارد.

مکانیسم مالیاتی برای جلوگیری از سفته بازی
وی در بخش دیگری ادامه داد: می توان با مکانیسم مالیاتی جلوی سفته بازی در بازار سرمایه را گرفت در دنیا هم این گونه است. مثالی هم که درباره حفر کانال مقابل سد آب زدم یکی از مصادیقش همین است. مالیات نفع بر سرمایه یکی از کارهایش همین است که معاملات سفته بازانه را شناسایی و جلوگیری می کند. این موضوع نیازمند پایگاه های اطلاعاتی دقیق است، به طور قطع باید مالیات بر سود سهام را دنبال کنیم و اگر مجلس یازدهم این کار را دنبال کند عمل بسیار شایسته ای است. می بایست دامنه نوسانات بسته شود و اجازه ندهیم دامنه آن شدید بشود. مسئولان بورس می خواهند بازار سرمایه جذاب شود اما این رفتارها یک هزینه ای برای مردمی دارد که با بازار بورس آشنا نیستند. در کل نوسانات بازار باید محدود شود براساس قوانین مالیاتی هم مالیات نفع بر سرمایه در این بازار و سایر مالیات هایی که به فعالیت سفته بازانه در سایر بازارها می انجامد مانند بازار مسکن راه بیفتد.

سایت الکسا سیاسی بازی ندارد
رضا محمدی کارشناس فناوری اطلاعات در بخش دیگری از برنامه صبح گفت و گو درباره افزایش رتبه سایت های اقتصادی (به ویژه سایت های مرتبط با فعالیت های سوداگرانه) گفت: سایت هایی که در دنیا معروف به تحلیل داده های آماری دیگر سایت ها هستند و در بازه های سه ماهه رتبه بندی سایت ها را انجام می دهند (RANK) می دهند مشتریانش استراتژیست ها و سرمایه گذاران و... و. هستند.

وی ادامه داد: سایت الکسا هرگز شاخص های فنی خود را در برابر مسائل سیاسی قربانی نمی کند، بنابراین می توان روی آمارهای این سایت حساب باز کرد این سایت و مانند آن به صورت ساده و فنی آمارهایش را اعلام می کند.

شاخص های الکسا چه می گوید؟
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تعداد وبسایت های در دنیا ۱,۸ میلیارد سایت است و تعداد سایت های فعال –حدود چند میلیون- کمتر از این است، به طرح این موضوع پرداخت که الکسا یک سیستم امتیازدهی است که تحلیل ارائه می دهد و توصیه می کنم مدیران دولتی برای بخش های اقتصادی استفاده کنند.

وی درباره شاخص هایی که سایت الکسا ارئه می دهد این گونه توضیح داد: شاخص اول میانگین بازدیدکنندگان سایت است و شاخص دوم الکسا بازدید از صفحات آن سایت است که در سه ماه عرضه می شود. اگر تعداد بازدیدکنندگان مقایسه شوند سایتی که بیشترین بازدید و بازدید از صفحات دارد بالاتر قرار می گیرد. این رتبه بندی (رنکینگ) خیلی سخت جا به جا می شود.

بهبود رتبه سایت های سفته بازانه
رنکینگ در چنین سایت هایی نشان می دهد سایت بیشتر مورد اقبال قرار گرفته است. الان سایت های سکه، طلا، بورس، رسانه های تحلیلی و بعضی سایت های مرتبط بهبود رتبه داشته اند.

محمدی در بخش پایانی گفت: این تغییر رتبه سایت ها نشانه شاخص های سیاسی و اقتصادی در کشور است و به عنوان آئینه مطرح است. اگر مردم سرمایه شان را می خواهند حفظ کنند و به بخش های اقتصادی روی آورده اند به دلیل اینکه پروپاگاندا ممکن است رخ دهد حتما بادقت سایت های بخش های مختلف اقتصادی را ببینند.

کد خبر: ۲۳٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha