۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
گواهی حضور آبزیان ایران در اتحادیه اروپا، چین و روسیه
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اعلام کرد

گواهی حضور آبزیان ایران در اتحادیه اروپا، چین و روسیه

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات آبزیان داریم و محصولات ما گواهی حضور در بازارهای کشورهای اتحادیه اروپا، چین و روسیه دارد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر خدایی دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: میزان سالانه آبزیان در کشور یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن آبزیان تولیدی بوده، که نزدیک به ۱۴۰ هزار تن (بدون احتساب خوراک آبزیان) یعنی بیش از ۱۰ درصد تولید صادر می‌شود.

خدایی در ادامه با اشاره صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری آبزیان از کشور افزود: آبزیان ایران از کشورهای اتحادیه اروپا، چین و روسیه گواهی صادراتی دارد، به طوری که نزدیک به ۶۰ شرکت ایرانی در چین ثبت شده است؛ این بدان معناست که آبزیان ایران در بزرگترین بازارهای آبزیان جهان جایگاه دارد.

خدایی با اشاره به صادرات ۱۱۵ میلیون دلاری ماهیان حرام گوشت بیان کرد: ماهیان حرام گوشت مشتمل بر یال اسبی، مارماهی، ماهی مرکب، خرچنگ، قورباغه، زالو و ... است که در ۱۲ سال گذشته صادرات این نوع از آبزیان صفر بوده است، اما به‌تازگی در صادرات این محصولات به رشد خوبی رسیده‌ایم.

این مقام صنفی تصریح‌کرد: در یک دوره زمانی فقط دو کالای صادراتی (خاویار دریایی و میگوی دریایی) داشتیم که در سال‌های اخیر صید ماهیان خاویار دریایی ممنوع شده است و صید میگوی دریایی نیز به مصرف داخل کشور به‌ویژه استان‌های ساحلی می‌رسد.

وی اظهار داشت: اگر روش‌های کشت و پرورش آبزیان رشد نمی‌کرد و صید ماهیان دریایی حرام گوشت اضافه نمی‌شد، اکنون چیزی به نام صادرات آبزیان نداشتیم، زیرا از محل خاویار دریایی و میگوی دریایی یک دلار هم صادرات نداریم.

خدایی اضافه‌کرد: به‌تازگی، موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران نیز اقداماتی در زمینه پرورش حلزون و جلبک انجام داده که هنوز تجاری‌سازی نشده است. این موارد مصرف شرکت‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی دارد.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha