۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
تامین جوجه مادر مشکل شده است| دخالت بخش دولتی و اختلال در بازار مرغ؛ قیمت ها دیگر مثل سابق نمی شود
فعال حوزه جوجه یکروزه در گفتگو با بازار:

تامین جوجه مادر مشکل شده است| دخالت بخش دولتی و اختلال در بازار مرغ؛ قیمت ها دیگر مثل سابق نمی شود

شریعتی فعال بخش جوجه یکروزه و گوشت مرغ با بیان اینکه بخش دولتی با دخالت های غیر کارشناسی و سعی در کنترل قیمت موجب به هم خوردن بازار مرغ شده می گوید: به نظر می رسد تا دو ماه آینده قیمت مرغ ثابت بماند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بازار مرغ و گوشت این روزها شاهد بیشترین تحولات، نابسامانی ها و تغییر در میزان تولید و عرضه است فعالان بخش جوجه یکروزه نیز همچون دیگر بخش ها درگیر این مسائل هستند. این در شرایطی است که جوجه یکروزه به عنوان یکی از اصلی ترین نهاده های تولید در صنعت طیور است و هرگونه اختلالی در این بخش بر تولید طیور کشور تاثیرات جدی می گذارد.

احمد شریعتی مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه جوجه یکروزه و همچنین تولید گوشت مرغ در رابطه با آنچه که در این حوزه طی ماه های اخیر رخ داده است می گوید: تولید جوجه یکروزه و تولید گوشت مرغ متاثر از عوامل بسیاری همچون نهاده، قیمت آب و برق، نیروی کارگری، دارو، واکسن ها و غیره است. در واقع جوجه موجودی است که ده ها عامل در تولید آن نقش دارند و طبیعتا هر کدام از این موارد می تواند روی قیمت تمام شده ما تاثیر داشته باشد. با این وجود ما معتقدیم قیمت جوجه یکروزه نسبت به سایر اقلامی که در کشور داریم چندان نوسان ندارد به خصوص اینکه قیمت جوجه یکروزه تابع و متاثر از عرضه و تقاضا است.

آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی بازار با این تولید کننده و فعال حوزه جوجه یکروزه است.

*قیمت جوجه یکروزه از ابتدای سال با نوساناتی همراه بود که همین امر تولید مرغ را هم تحت تاثیر قرار دارد. اصلی ترین عواملی که بر بازار جوجه یکروزه اثرگذار است کدام موارد است؟

طبیعتا در شرایطی که واحدهای تولید کننده گوشت مرغ فعال باشند و تولید کننده انگیزه برای تولید داشته باشد قیمت جوجه یکروزه هم مناسب است و حتی در بسیاری موارد جوجه یکروزه پیش فروش می شود. اما در برخی مواقع سیاست های غیر معقول دولتی یا حتی قیمت های دستوری کلا صنف و تولید را دچار نوسان می کند. ما تا اوایل امسال قیمت مصوب جوجه یکروزه نداشتیم و صرفا قیمتی بود که روی سایت ها معتبر اعلام می کردند.

شریعتی، فعال حوزه جوجه یکروزه و گوشت مرغ: دولت تلاش دارد قیمت مرغ و تخم مرغ را کنترل کند اما نهایتا عرضه و تقاضا تعیین کننده است و اگر دولت دخالت های غیر کارشناسی را کنار بگذارد قیمت مرغ و جوجه یکروزه ثابت می شود

از اواخر اردیبهشت ماه امسال قیمتی به عنوان قیمت مصوب اعلام شد و طبیعتا با توجه به اینکه ساختار مرغداری ها، مرغداری های اجداد و مادر با توجه به سیاست های سال گذشته تولید و پویایی را نداشتند کمبود هایی داشتیم و در پی آن نیز قیمت جوجه افزایش یافت. امروز که عرضه و تقاضا از تعادل بهتری برخوردار است قیمت جوجه هم قیمتی نرمال و حتی ثابتی است آن هم در شرایطی که بسیاری کالاها در حال تغییر قیمت هستند. در واقع تمام تلاش دولت بر این بوده که قیمت مرغ و تخم مرغ را کنترل کند اما نهایتا آنچه که می تواند تعیین کننده باشد عرضه و تقاضا است. لذا اگر دولت سعی کند شرایط تولید را فراهم کند و دخالت های غیر کارشناسی را کنار گذارد هم قیمت مرغ و جوجه ثابت خواهد شد وهم تولید کننده می تواند روی سود درازمدت خود حساب کند.

*اصلی ترین چالش های امروز در حوزه جوجه یکروزه چیست؟

ما در حوزه جوجه اجداد و لاین وابسته هستیم و به جز نژاد آرین در کشور نداریم. با این وجود نژاد آرین نیز شرایط خوبی را از نظر تقاضا عرضه و تولید ندارد و بقیه جوجه ها در سطح اجداد و لاین وارداتی است. در نتیجه در شرایطی که ما در تحریم هستیم و گاها تبادلات مالی دچار مشکل می شود تامین جوجه مادری هم برای ما مشکل است. بنابراین در مقاطع مختلفی هست که تامین جوجه اجداد در حداقل است و مسلما وقتی اجداد در حداقل باشد تولید جوجه مادری با کمبود مواجه می شود و به تبع آن هم جوجه یکروزه که برای تقویت و تولید گوشت مرغ مورد مصرف قرار می گیرد نیز محدود می شود. این در حالی است که حدودا ۲۰ هزار ظرفیت مرغداری های گوشتی که داریم همگی وابسته به جوجه یکروزه ای که باید از حدود ۷۰۰-۸۰۰ واحد مرغ مادر گوشتی تامین شود.

* در اواخر سال قبل در برخی حوزه های تولیدی از جمله حوزه ادوات کشاورزی، خروج سرمایه رخ داده که گفته می شود ممکن است در مورد بخش های دیگر نیز صورت بگیرد. در حوزه تولید جوجه یکروزه وضعیت سرمایه گذاری ها چه شرایطی دارد؟

تولید کننده های حوزه سابقه بیش از ۴ دهه فعالیت دارند و لذا برای تداوم تولید، کل سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری در این بخش تولیدی می کنند، به همین دلیل تا به حال نشنیده ایم در این بخش فرار سرمایه داشته باشیم. البته شاید در کشورهایی مانند عراق، آسیای میانه، تاجیکستان و ترکمنستان به ویژه در حوزه صادرات فنی، مهندسی، دامپزشکی و خدمات تولید هم بسیاری از بخش خصوصی رفته اند و سرمایه گذاری کرده اند اما اینکه سرمایه را ببرند و در آنجا مرغداری یا تولید جوجه بزنند خیر رخ نداده است. به عبارت دیگر تمام تلاش فعالان این است که شرایط فراهم شود و در کشور افزایش تولید داشته باشیم و خوشبختانه در حوزه گوشت مرغ توقیف خوبی داشتیم و الان در بدبینانه ترین حالت جزو ۱۰ کشور اول تولید کننده گوشت مرغ هستیم. از سوی دیگر سرانه مصرف گوشت مرغ از ۱۰ کیلو بعد از انقلاب الان به ۳۰ کیلو گرم رسیده است و میزان تولید تولید بالغ بر یک میلیارد قطعه جوجه است.

در مورد قیمت گوشت مرغ نباید توقع داشته باشیم به نرخ سال قبل برگردد اما تا دو ماه آینده احتمالا روی همین قیمت فعلی ثابت می ماند تا ببینیم در آینده قیمت نهاده ها چه می شود

بنابراین اینها نشانگر این است که صنعت تولید جوجه یکروزه و همچنین گوشت مرغ و تولید خوراک دام همگی پیشرفت داشته است. با این وجود سرمایه گذار طبیعتا دنبال اشتغال و سود آوری است بنابراین سرمایه گذاری جایی می رود که سود بیشتری داشته باشد. پس اگر شرایط برای فعالان مناسب نباشد طبیعتا فرار سرمایه ها هم ممکن است رخ بدهد.

*با تمام این تفاسیر بازار مرغ و جوجه یکروزه را طی هفته ها و ماه های آینده چگونه ارزیابی می کنید و برآورد می کنید بازار به کدام سمت می رود؟

ما از سال گذشته یک افزایش ۴-۵ برابری در قیمت نهاده ها داشتیم و وقتی ۴۲۰۰ حذف می شود و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی جایگزین می شود یعنی تا ۶ برابر افزایش داریم اما مردم و مصرف کننده ها آمادگی لازم برای این حرکت و این جهش را نداشتند. با حذف ارز، در حوزه گوشت قرمز هم دیدید که افزایش قیمت سرسام آوری داشتیم، قیمت گوشت مرغ هم مانند گوشت قرمز افزایش داشته آن هم در شرایطی که قیمت نهاده ها افزایش یافت.

مسلما معنا و مفهوم این افزایش ها این است که سرمایه در گردش یک تولید کننده بایستی ۵ برابر شود و وقتی تولید کننده این سرمایه را نداشته باشد طبیعتا واحدهای خالی می ماند. به همین دلیل بسیاری از واحدهای ما در سال گذشته نتوانستند جوجه ریزی کنند و لذا قیمت جوجه یکروزه هم افت کرد و تولید کننده های این بخش نیز با ضرر مواجه شدند و به تبع واحدها را خالی گذاشتند. کلیه این توقف ها در تولید، اثر خود را در سال ۱۴۰۲ گذاشت که در اوایل سال با کمبود جوجه یکروزه و کمبود گوشت مرغ مواجه شدیم و حتی اگر کمبود نبود چون افزایش مصرف مرغ رخ داد آن هم به دلیل بالا رفتن قیمت گوشت قرمز، ما یک نابسامانی یا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در حوزه گوشت مرغ داشتیم.

به این ترتیب قیمت جوجه یکروزه تا ۳۰ هزار تومان هم بالا رفت با این وجود الان روی قیمت ۱۵-۱۶ هزار تومان مصوب ثابت شده است. در حقیقت در مورد قیمت گوشت مرغ نباید توقع داشته باشیم به نرخ سال قبل برگردد اما تا دو ماه آینده احتمالا روی همین قیمت فعلی ثابت می ماند تا ببینیم در آینده قیمت نهاده ها چه می شود.

کد خبر: ۲۳۳٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      سریعا جلسه فوری برای ثبات و تولید مرغ تشکیل بشه .متاسفانه توی این قضیه مسئولین دلسوز مانده اند..