۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
سیگنال آمارهای اقتصادی دولت به بورس واقعی است؟
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال آمارهای اقتصادی دولت به بورس واقعی است؟

بر اساس ادعای برخی کارشناسان پیش بینی می شود بورس تحت تاثیر بازار ارز و ارزندگی بنیادی به حرکت صعودی خود تا پایان سال ادامه دهد زیرا در شرایط کنونی قیمت ارز سرکوب شده و در نیمه دوم سال جهش خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: در یک ماه گذشته وزارت اقتصاد و امور دارایی از کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم در فصل بهار ۱۴۰۲ خبر داده، هرچند این موضوع برای کالاهای مصرفی صدق نمی کند و بیشتر تورم بازارهای مالی و سرمایه ای مانند طلا، خودرو و... کاهش یافته است.

هرچند بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند این توقف رشد قیمت تحت تاثیر سیاست های دولت در بخش ارزی به صورت موقتی ایجاد شده و تابع کنترل نقدینگی و عدم رشد پایه پولی نبوده است.

از این رو پیش بینی می شود بورس تحت تاثیر بازار ارز و ارزندگی بنیادی به حرکت صعودی خود تا پایان سال ادامه دهد. زیرا در شرایط کنونی قیمت ارز سرکوب شده و در نیمه دوم سال جهش خواهد داشت.

دولت با استقراض از سیستم بانکی پایه پولی افزایش می دهد به همین دلیل وقتی گفته می شود که کنترل نقدینگی و پایه پولی منجر به کاهش قیمت ها شده به نوعی رد گم کنی در عامل اصلی است

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه عملکرد بازار به نقدینگی ارتباط چندانی ندارد، گفت: نقدینگی عامل شروع تورم نیست و به نوعی در زمانی که تورم در کشور اتفاق می افتد نقدینگی بالا می رود و قبل از آن هم دولت کسری بودجه داشته که احتمالا تحت تاثیر تحریم ها و افزایش هزینه های دولتی رخ داده است.

آلبرت بغزیان با بیان اینکه عوامل دیگری مانند سومدیریت، ناترازی بانک ها و ... هم در اقتصاد تورمی وجود دارد، تصریح کرد: در واقع دولت با استقراض از سیستم بانکی پایه پولی افزایش می دهد به همین دلیل وقتی گفته می شود که کنترل نقدینگی و پایه پولی منجر به کاهش قیمت ها شده به نوعی رد گم کنی در عامل اصلی است.

او افزود: کاهش نقدینگی در جامعه یعنی منفی شدن رشد است در حالی که هم اکنون رشد نقدینگی در ایران بالای ۲۸ درصد است.

او افزود: رشد نقدینگی کند شده اما رشد آن همچنان ادامه دارد و وقتی استدلال می شود که کاهش تورم کالا با نقدینگی اتفاق افتاده به دلیل رکود بازار این نتیجه گیری شده است.

بغزیان با بیان اینکه وقتی دولت برای جبران کسری های خود سیاست های انبساطی استفاده می کنند تورم بالا می رود، تصریح کرد: گاهی تورم به عنوان یک عامل رکودی عمل می کند و عاملی ناشی از رونق نیست.

او افزود: در شرایطی که رونق اقتصادی وجود داشته باشد به خودی خود رشد نقدینگی اتفاق می افتد و این مسئله روی بازارهای مالی هم به واسطه حاشیه سود شرکت ها تاثیر می گذارد.

بغزیان با تاکید بر اینکه اقداماتی که دولت یا نهادهای اقتصادی و ... انجام می دهند در انتظارات تورمی موثر است، اظهار کرد: البته برخی مدعی هستند که رشد مستمر نقدینگی انتظارات تورمی به وجود می آورد که تبعات همین تورم در کشور شده است، اما باید توجه داشت که نقدینگی تابع سیاست های تورم زا بوده و انتظارات تورمی هم در کنار همین سیاست ها شکل می گیرد.

اقدامات دولت منجر به انتظارات تورمی می شود

او با بیان اینکه مسئولان نسبت به اقداماتی که منجر به انتظارات تورمی می شود مطلع هستند، اظهار کرد: دولت می توانست آگاهانه نسبت به بروز انتظارات تورمی مردم را مطلع کند برای نمونه اعلام کند که در کشور کاهش قیمت واقعی اتفاق نیفتاده است برای نمونه قیمت مسکن در حال حاضر راکد شده و ممکن است برخی با قیمت پایین تر محصولات خود را بفروشند به همین دلیل رشد منفی اتفاق نیفتاده است.

بغزیان معتقد است که نوسانات بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست های دولت بوده است، به عبارت دیگر وقتی دولت مردم را به ورود بازار سرمایه تشویق کرد بعد از آن بازار سقوط کرد و آنهایی که سرمایه کوچکی داشتند یا ترسو بودند زیان دیدند

او افزود: در بازار خودرو اما شرایط تحت تاثیر مصوبه واردات خودرو است و ناشی از کاهش انتظارات تورمی نیست و بلکه ناشی از این قضیه است که قیمت خودرو به دلیل احتمال افزایش عرضه خودروهای وارداتی دست دوم کاهش داشته است.

به گفته بغزیان در میانه سال وضعیت تورم نقطه به نقطه بیشتر احساس می شود و نباید آن را با تورم سالانه یکی دانست که گمراه کننده است.

او افزود: بحث بورس متفاوت از سایر بازارهاست رکود بورس رکود اقتصادی ایجاد نمی کند رشد بورس عامل تورم نمی شود و به نوعی یکی از انواع دارایی هاست، از این رو وقتی نقدینگی در اقتصاد فراگیر می شود بخشی از این نقدینگی وارد بازار سرمایه می شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی در حال حاضر گفته می شود که این نوسانات بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست های دولت بوده است، به عبارت دیگر وقتی دولت مردم را به ورود بازار سرمایه تشویق کرد بعد از آن بازار سقوط کرد و آنهایی که سرمایه کوچکی داشتند یا ترسو بودند زیان دیدند و کارگزاری ها و کسانی که سرمایه های بزرگی داشتند زیان کردند و این روال ادامه دارد.

افت شاخص بورس تحت تاثیر کنترل نرخ دلار

در حال حاضر به جز آمارهای اقتصادی دولت که حکایت از کنترل نقدینگی و تورم دارد، سیاست گذاری ها چیز دیگری می گوید که حکایت از تداوم روند تورمی در کشور است.

به گفته جواد صلاحی قبلا بدهی دولت فقط به بانک مرکزی بود و الان به بانک ها بدهی بیشتری دارد و این موضوع منجر به کاهش قدرت تسهیلات دهی بانک ها هم می شود و به نوعی ضد تولید است

یک استاد اقتصاد با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت ادعا می کند که رشد نقدینگی کاهش یافته پس تورم کنترل شده است اما اینگونه نیست، اظهار کرد: در مقطع کنونی بدهی دولت به بانک ها زیادتر شده و پایه پولی هم بالاتر رفته است به همین دلیل اتفاق بنیادی در اقتصاد رخ نداده و این کاهش قیمت ها و افت شاخص بورس تحت تاثیر کنترل نرخ دلار است.

جواد صلاحی افزود: قبلا بدهی دولت فقط به بانک مرکزی بود و الان به بانک ها بدهی بیشتری دارد و این موضوع منجر به کاهش قدرت تسهیلات دهی بانک ها هم می شود و به نوعی ضد تولید است و بنگاه های اقتصادی با کمبود نقدینگی مواجه می شوند.

او با تاکید بر اینکه موضع کاهش قیمت دلار خودرو و ... بیشتر جنبه روانی دارد تا عرضه بیشتر، تصریح کرد: افت شاخص بورس هم تحت تاثیر دلار و موضوع اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی ها رخ داده زیرا در نتیجه افزایش نرخ خوراک و هزینه تولید بالا رفته و وقتی قیمت تمام شده این شرکت ها افزایش پیدا کرده عملا سود افت می کند.

او با بیان اینکه کاهش قیمت ارز کوتاه مدت است و براساس این سیگنال بازار کنترل شده اظهار کرد: هرچند باید توجه داشت که رابطه بین دلار و بازار کالایی دوسویه است و وقتی قیمت کالاها افزایش یابد قیمت دلار هم بالا می رود و این مساله ناشی از رشد نقدینگی و پایه پولی بانک ها و ... است.

او پیش بینی کرد: قیمت دلار تا چند ماه آینده بالا می رود و به تبع آن شاخص بورس هم رشد می کند.

کد خبر: ۲۳۳٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha