۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
هزینه تجهیز مزارع به آبیاری مدرن در اردبیل هر هکتار ۱۱ میلیون تومان است
سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل:

هزینه تجهیز مزارع به آبیاری مدرن در اردبیل هر هکتار ۱۱ میلیون تومان است

اردبیل- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: هزینه تجهیز مزارع استان به ازای هر هکتار به سیستم آبیاری مدرن ۱۱ میلیون تومان برآورد می شود.

نوبخت اژدری در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: این هزینه سنگین از توان پرداخت کشاورزان خارج است و ضروری است دولت با تهیه و تدارک این تجهیزات و امکانات با مشارکت کشاورزان در عملیاتی کردن این طرح بیشتر تلاش و کوشش کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۲۹ درصد مزارع استان اردبیل به سیستم آبیاری مدرن اعم از قطره ای و تیپ مجهز شده و انتظار می رود در سال های آینده با پرداخت تسهیلات مناسب فعالیت ها در این حوزه سامان پیدا کند.

۱۹۹ هکتار گلخانه به بهره برداری رسید

سرپرست سازمان جهاد کشاورزیاردبیل به احداث ۶۰۰ هکتار مجتمع گلخانه ای در سطح استان اشاره کرد و گفت: تاکنون تنها ۱۹۹ هکتار از این گلخانه ها به بهره برداری رسیده و انتظار می رود با حمایت مجموعه جهاد کشاورزی سایر اراضی مورد نظر نیز در قالب مجتمع های نوین گلخانه ای به بهره برداری برسد.

اژدری افزود: از سال گذشته و با آزادسازی ارز ترجیحی و به دنبال آن وقوع خشکسالی، سیل و سرمای زودرس بخش کشاورزی استان اردبیل بیشترین خسارت را دیده و در یک جمع بندی می توان گفت بخش عظیمی از ظرفیت های تولید این استان به نقطه نامطلوبی رسیده است.

وی ضرورت توجه به نیروی انسانی کارآمد در مجموعه جهاد کشاورزی را به عنوان رکن توسعه این بخش یادآور شد و خاطرنشان کرد: اجازه نخواهیم داد تا حقوق و مزایای نیروی انسانی فعال در جهاد کشاورزی به عنوان کارشناسان حاضر در مزارع تضییع و یا نادیده گرفته شود.

با کمبود نیروی انسانی متخصص، با تجربه و کارشناس روبه رو هستیم

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با وحدت رویه در خدمت تولید خواهیم بود و با ایجاد تعامل و همراهی با سایر دستگاه ها و حفظ استقلال جهاد کشاورزی سعی ما بر این است تا در این مقطع در سنگر تولید حاضر و آماده باشیم.

وی بازنشستگی سالانه ۵۰ نفر از نیروهای توانمند جهاد کشاورزی را یک خلأ واقعی عنوان کرد و ادامه داد: ما به معنای واقعی با کمبود نیروی انسانی متخصص، با تجربه و کارشناس روبه رو هستیم به طوری که ۳۸ مرکز خدمات کشاورزی از کمترین نیروی انسانی بهره می برند.

اژدری بیان کرد: انتقال دانش های نوین در قالب برنامه های آموزشی و پژوهشی در اولویت است و سعی ما بر این خواهد بود تا با بهره گیری از ظرفیت برون سپاری به بخش خصوصی در این حوزه خلأها را برطرف کنیم.

بلاتکلیفی اراضی پایاب سد خداآفرین

وی به بلاتکلیفی اراضی پایاب سد خداآفرین اشاره کرد و گفت: از ۲۲ هزار هکتار اراضی پایاب سد خداآفرین، ۱۱ هزار هکتار از سوی شورای هفت نفره آماده واگذاری بوده که تاکنون سه هزار ۷۰۰ هکتار واگذار شده و کار واگذاری به تعاونی های تولید باید با اولویت ادامه پیدا کند.

اژدری از تعیین تکلیف پنج هزار و ۴۸۰ هکتار اراضی محدوده کشت و صنعت و واگذاری آن به عشایر خبر داد و اظهار کرد: عمده کارها در این حوزه انجام شده و امیدواریم هر چه سریعتر همه واگذاری ها به عشایر محدوده نشین کشت و صنعت به سرانجام برسد.

وی به حجم بالای کار در سنددار کردن اراضی نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۵ هزار و ۱۸۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل سنددار شده که این رقم باید افزایش یافته و یک شرایط بهتری را در این حوزه شاهد باشیم.

اجرای الگوی کشت در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان

اژدری به ابلاغ الگوی کشت و اجرای آن در ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اشاره کرد و ادامه داد: در عملیاتی کردن الگوی کشت به ردیف اعتباری خاص و بسته های تشویقی نیاز داریم تا کشاورزان از این طرح حمایت بیشتری را انجام دهند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از همکاری ستاد اجرایی امام در عملیاتی کردن طرح جهش تولید در دیم زارها قدردانی کرد و گفت: در این طرح بیش از ۵۱۵ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش قرار گرفتند تا ما عملیات افزایش تولید و برداشت محصولات با کیفیتی را شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۳۳٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      یک هکتار کشت قطره‌ای برای گندم با تمامی هزینه‌های کشت اعم از کود و سم و بذر و شخم و نوار تیپ و لوله‌های هفتادوپنج در حدود هفتاد میلیون هزینه در بر دارد وقتی میگیم گندم ارزان هست به خاطر هزینه کاشت است
    • جلال IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      حداقل یک بار هم از رفاه کارکنان و مسکن یاد آوری کنید که اکثر آنها اجاره نشین هستند.