۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
افزایش ۱۴ برابری ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش کانون کارگزاران
طی تیرماه ۱۴۰۲ رقم خورد

افزایش ۱۴ برابری ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش کانون کارگزاران

تیرماه ۱۴۰۲ در حالی به پایان رسید که روند ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش به بالاترین عدد در طی سال‌های گذشته رسیده و نسبت به تیر ماه سال گذشته رشد ١٤ برابری داشته است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، زهره خوشنود، «مدیر امور حقوقی و سازش کانون کارگزاران بورس» با بیان مطلب بالا گفت: کمیته سازش در تیرماه سال جاری تعداد ۳۸۳ پرونده وارده را ثبت کرد در حالیکه طی تیرماه سال ۱۴۰۱، تعداد پروندههای ثبتشده در کمیته سازش تنها ۲۷ پرونده بوده است، همچنین این کمیته در تیرماه امسال، ۱۰ جلسه بررسی برگزار و تعداد ۱۳۹ پرونده را مختومه کرده است.

خوشنود اضافه کرد: کمیته سازش از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۶۳۹ پرونده را ثبت کرده است، در حالی که طی سال گذشته، تعداد ۴۶۱ پرونده ثبت شده بود، موضوعی که نشان می‌دهد ثبت درخواستهای وارده به کمیته سازش در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۱۴ برابری ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش کانون کارگزاران

مدیر امور حقوقی و سازش کانون ادامه داد: از پرتکرارترین موضوعات مطرح شده در ۳۸۳ پرونده وارده به کمیته سازش می‌توان به مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در تحویل کالا یا عدم تحویل کالا، مطالبه وجه ناشی از بدهی معاملاتی مشتری و مطالبه سود اوراق بهادار اشاره کرد.

او افزود: همچنین از ۱۳۹ پرونده مختومه در تیرماه، ۱۰۵ پرونده منجر به سازش و ۳۴ پرونده منجر به عدم سازش شده است.

تعداد پروندههای منتهی به سازش از ابتدای سال ۱۴۰۲ :

افزایش ۱۴ برابری ثبت درخواست‌ها در کمیته سازش کانون کارگزاران

کمیته سازش چیست و چه می‌کند؟
یادآور می‌شود، کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در راستای اجرای ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار تشکیل شده است و به کلیه اختلافات ناشی از فعالیت حرفه‌ای اعضای کانون با یکدیگر و یا با سایر اشخاص رسیدگی می‌کند.

مطابق دستورالعمل فرآیند سازش در کانون‌های موضوع قانون بازار اوراق بهادار، اختلافات تشکل‌های خودانتظام از جمله بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و یا آن‌ دسته از فعالان بازار اوراق بهادار که فاقد کانون مربوطه هستند، در کمیته سازش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح و رسیدگی می‌شود.

همچنین مطابق ماده ۱۵ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، رسیدگی به دعاوی سود سهام در صلاحیت کمیته سازش کانون کارگزاران و سپس هیأت داوری سازمان بورس است.

بنابراین راه ورود به فرآیند رسیدگی به اکثر اختلافات در بازار سرمایه و صدور آرای قطعی و لازم‌الاجرا در این خصوص و احقاق حقوق سرمایه گذاران، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام، تشکیل پرونده درکمیته سازش کانون کارگزاران است.

کد خبر: ۲۳۳٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha