۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
چشمه علی دامغان به بخش خصوصی واگذار شد | ورود به ماجرای جدید یا پایان حواشی؟
بازار بررسی می کند؛

چشمه علی دامغان به بخش خصوصی واگذار شد | ورود به ماجرای جدید یا پایان حواشی؟

دامغان- چشمه علی دامغان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان سمنان است که سال ها به دلیل بی توجهی ها به حال خود رها شده بود، حالا این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شده است.

بازار، گروه استان ها: می گویند فتحعلی شاه در مولود خانه دامغان چشم به جهان گشود و هر وقت به علی بولاغ می آمد بسیار علاقه داشت که از آب این چشمه که مردم نیز آن را وقف الله می دانستند، استفاده کند تا تفرجگاهی را بنا کند، زیبا و چشم نواز؛

چشمه علی در ۳۰ کیلومتری شمال دامغان وقتی توسط قجرها ساخته شد شاید فکرش را هم نمی کرد که روزی در گیر و دار بخش خصوصی و دولتی و شهرداری و میراث فرهنگی و ... چنان گرفتاری شود که از هر سمت کسی آن را بکشد و دست آخر هم تنها سر بی کلاه بماند برای بنای قجری زیبا ...

بنایی به قدمت قاجاریه

درختان بلند از ابتدای ورودی چشمه علی به یکباره دمای هوا را سه چهار درجه ای از دیگر نقاط خنک تر می کند باد مطبوع چشمه علی دامغان فضای فرحناک را ایجاد می کند زیبایی بی بدیل همراه با مناظر زیبا از این مجموعه، یک تفرجگاه زیبا ساخته است بلند بالا!

چشمه علی دارای دو دریاچه است که یکی در شمال و دیگری در جنوب عمارت فتحعلی شاه قرار دارد

آرخه و ستون فقرات این مجموعه استخر مستطیلی است که در میانش بنایی وجود دارد شبیه به بالانشین های شاه نشین که چهارگوش است و از دو سمت باز تا باد دستی بر آب بکشد خنکایش را فتیله کند و از دیوارهایش بالا ببرد جان فزا.

بنای چشمه علی حتی ثبت ملی هم شده است و اگر غرق شدن یک جوان بیست و چند ساله دامغانی همین هفته قبل در آن را کنار بگذاریم، معمولاً در حاشیه است و هیچ خبری از آن در طول سال نشر نمی کند و همین فراموشی هم از آن فضایی ساخته تنها.

این بنا که میراث فرهنگی از عهده مرمت و نگهداری اش بر نمی آمد چند سال قبل به شهرداری کلاته رودبار واگذار شد تا هم از آن نگهداری کند و هم مدیریت مجموعه گردشگری را برعهده داشته باشد مدیریت و نگهداری که البته مورد انتقاد شدید دوست داران میراث فرهنگی هم قرار گرفت چرا که شرایط این مکان مملو از کج سلیقگی بود و فضایش مملو از زباله ها.

برون سپاری انجام شد

طولی نکشید که میراث فرهنگی هم متوجه شد که باید فکری دیگر کرد در نتیجه صندوق احیای آثار میراث فرهنگی را به مدد گرفت تا واگذاری امور چشمه علی به بخش خصوصی مورد بررسی قرار بگیرد تا اجاره ده ساله این بنا در نهایت انجام و مرمت و نگهداری و مدیریت مجموعه برون سپاری شود به امید احیای بنا.

اما جواد بیناییان سفید شهردار کلاته رودبار اعلام کرد که شهرداری در سال های اخیر برای ساماندهی عمارت و محوطه چشمه علی ۱۲ میلیارد تومان هزینه کرده است از سوی دیگر واگذاری بنا به سرمایه گذار کاری درست است و آمادگی آن را هم داریم، اما روند باید با طی تشریفات قانونی و تنظیم صورت جلسه انجام شود که البته حرف شهردار نیز بی منطق نبود و پذیرا.

بالاخره آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، اعلام کرد: در آخرین روز تیرماه سال ۱۴۰۲ در نهایت طی یک قرارداد اجاره چشمه علی دامغان به بخش خصوصی واگذار شد تا بتوانیم مرمت و احیای این بنای تاریخی و جاذبه گردشگری استان سمنان که ثبت ملی نیز شده، را شاهد باشیم.

چشمه علی دامغان به بخش خصوصی واگذار شد | ورود به ماجرای جدید یا پایان حواشی؟

واگذاری ۱۰ ساله

امیر کرم زاده مدت قرارداد با بخش خصوصی را ۱۰ سال دانست و گفت: مرمت و احیا در کنار ایجاد رونق گردشگری و توسعه فرهنگی همچنین ایجاد زمینه اشتغال، محورهایی هستند که در قرار داد بین میراث فرهنگی شهرستان دامغان و شرکت خصوصی مورد تاکید قرار گرفته تا شاهد رونق هر چه بیشتر چشمه علی باشیم در شمال دامغان.

مجتبی اکبرپور رئیس میراث فرهنگی شهرستان دامغان نیز درباره این واگذاری بیان کرد: واگذاری چشمه علی با حضور نمایندگان صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی در یک فضای رسمی با قرارداد ده ساله صورت گرفته است.

وی درباره شرایط واگذاری چشمه علی دامغان گفت: این مجموعه تاریخی و جاذبه گردشگری در شمال شهرستان دامغان به‌صورت قرارداد مدت‌دار با پرداخت حق اجاره، در واقع به اجاره سرمایه‌گذار درآمده است و موجر نیز میراث فرهنگی شهرستان خواهد بود.

اسماعیلی کارشناس: مجموعه چشمه‌علی در ۳۵ کیلومتری دامغان به شماره ۸۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

چشمه علی دارای دو دریاچه است که یکی در شمال و دیگری در جنوب عمارت فتحعلی شاه قرار دارد و در سال های اخیر فروشگاه های صنایع دستی، کتابفروشی، فروشگاه های اقلام مورد نیاز گردشگران و ... نیز در این مجموعه ایجاد شده تا همه نیازهای گردشگران را نیز تامین کند لذا مجموعه این زیرساخت ها فضای بسیار زیبایی را برای گردشگران ایجاد کرده است مفرح و نشاط بخش.

چشمه علی و مالک جدید

یک کارشناس میراث فرهنگی استان سمنان در گفتگو با بازار، می گوید: چشمه علی دست خوش مشکلات مدیریتی بود که امیدواریم واگذاری به بخش خصوصی بتواند شرایط این مجموعه را بهبود ببخشد چرا که چشمه علی همه ساله میزان خیل عظیم از مسافران به خصوص در نوروز است.

کاظم اسماعیلی با بیان اینکه آمار گردشگری ۱۱ هزار نفری در نوروز قبل از کرونا نشان می دهد که چشمه علی شرایط میزبان خوبی از مسافران دارد، ابراز کرد: شرایطی که در چشمه علی وجود داشت، وضعیت نابسامانی بود که باید بهبود پیدا می کرد سال ها شاهد بودیم که شرایط حتی زباله های این مجموعه هم رفت و روب نمی شد و شرایط خوبی بر آن حاکم نبود حالا اما این واگذاری سبب شده تا امید ها برای بازگشت چشم علی به صدر مکان های گردشگری دامغان تقویت شود.

وی با بیان اینکه مجموعه چشمه‌علی در ۳۵ کیلومتری دامغان به شماره ۸۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و این نشان می دهد مجموعه ای شناخته شده است، تاکید کرد: چشمه علی به نوعی شناسنامه دامغان است در نتیجه باید بیش از پیش به این مجموعه تاکید می شد حالا در گذشته شاهد وقوع برخی ترک فعل ها بودیم که دردو دهه شرایط چشمه علی را نابسامان کرده بود اما وضعیت کنونی بسیار ما را امیدوار کرده که بتوانیم این مجموعه را ارتقا یافته ببینیم.

چشمه علی این بار مالک جدید پیدا کرده تا ترک فعل ها و کم کاری هایی که بین ارگان های مختلف پاسکاری می شد دیگر تکرار نشود خوبی این نوع واگذاری ها این است که دست کم مردم می دانند که ترک فعل ها از سوی چه ارگانی باید پیگیری و مسئولیت آن با کیست! در هر صورت باید انتظار کشید تا دید چه می شود سرنوشت چشمه علی که تفرجگاه دیرین دامغان بوده از عصر قجر تا به امروز؛

کد خبر: ۲۳۳٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha