۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
نریشن چیست ؟+معرفی انواع نریشن

نریشن چیست ؟+معرفی انواع نریشن

نریشن چیست؟ نریشن روایت داستانی است که در قالب های متعدد خلق می شود. در این مطلب از نریشن و کاربردهای آن بیشتر صحبت می کنیم.

به گزارش بازار، صدا و شیوه گفتار گوینده از مهم ترین عواملی است که موجب می شود یک پادکست به دل بنشیند و کاربران را به خود جذب کند. برای اینکه به افزایش جذابیت و بیشتر شدن مخاطبان کمک کنید لازم است تا از نریشن کمک بگیرید. در ادامه این مقاله قصد داریم قبل از اینکه به سراغ سفارش نریشن بروید در ارتباط با نریشن و کاربردهایی که دارد بیشتر با شما صحبت کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

نریشن چیست ؟

همانطور که قبل از سفارش پادکست لازم است در خصوص اینکه پادکست چیست اطلاعاتی را به دست آورید بهتر است قبل از اینکه برای سفارش نریشن اقدام کنید اطلاعاتی را در خصوص آن داشته باشید تا بتوانید بهتر برای کار خود اقدام کنید. در زبان فارسی نریشن معادل متن خوانی یا به شکل کلی همان گویندگی است؛ از این رو به کسی که گوینده یک متن است و آن را به شکل موثری گویندگی می کند، نریتور می گویند. شیوه گویندگی و مهارتی که نریتور در حرفه خود دارد، می تواند اعتبار زیادی به برنامه های تصویری و حتی شنیداری ببخشد. برای اینکه یک گوینده به این اهداف برسد باید آموزش هایی را پشت سر بگذارد و با تمرین بسیار و کسب تجربه، برای پروژه های متنوع نریشن آماده باشد و در آنها شرکت کند.

انواع نریشن

نریشن با در نظر گرفتن اهداف کاربر دارای دسته بندی های متعددی است. از نریشن و این هنر جذاب گویندگی برای ساخت فیلم، انیمیشن، تئاتر، تبلیغات و تلویزیون استفاده های فراوانی می شود؛ اما علاوه بر این موارد می توانیم از انواع نریشن برای موارد زیر یاد کنیم:

  • نریشن تبلیغاتی

  • گویندگی موشن گرافیک

  • گویندگی کتاب صوتی

  • گویندگی انیمیشن

  • صداگذاری بر فیلم های انگیزشی، علمی و آموزشی

نریشن تبلیغاتی چیست؟

در نریشن تبلیغاتی تمام توانی که باید گوینده به کار بگیرد در جهت افزایش فروش و جذب حداکثری کاربران است. نریشن های تبلیغاتی موجب می شوند تا خیلی سریع تر صاحبان کسب و کار به اهداف تبلیغاتی خود دست پیدا کنند. تفاوتی که این مدل از نریشن با دیگر نریشن ها دارد این است که شما باید به شکل هوشمندانه تر و خلاقانه تر آن را بسازید. نریتور با مهارت هایی که دارد باید بتواند به این فیلم تبلیغاتی یک جان و روح تازه ببخشد و مخاطب را با خود درگیر کند.

نریشن تبلیغاتی چیست؟

مهمترین مهارت های گویندگان موفق

برای اینکه نریشنی فوق العاده را تولید کنید، علاوه بر اینکه به یک صدای پرقدرت و جذاب نیاز دارید لازم است که با برخی مهارت هایی که بهترین گویندگان هم دارند آشنا شوید تا بتوانید خیلی بهتر در این زمینه بدرخشید. اما مهم ترین توانایی های گویندگان موفق را می توانیم موارد زیر بدانیم:

علاقه به گویندگی

شرط اول موفقیت در هر کاری را باید اشتیاق و علاقه به آن کار بدانیم. زمانی که مخاطب صدای شما را می شنود، می تواند انرژی و شوقی که برای بیان داستان یا مطلب را دارید به آسانی متوجه شود. در صورتی که بهترین صدا را داشته باشید اما هیچ علاقه ای به کار خود نداشته باشید، قطعا نتیجه کار اصلاً جذاب و موفقیت آمیز نیست. هر چقدر که علاقه و اشتیاق به گویندگی در لحن شما موج بزند در حوزه نریشن موفق تر عمل می کنید.

کنترل لحن و صدا

شما باید بتوانید با کنترل لحن و تغییر حالاتی که در صدا به وجود می آید مخاطب را به آسانی درگیر محتوا و داستانی کنید که آن را گویندگی می کنید. اگر بتوانید به راحتی لحن خود را در مودهای متنوع تغییر دهید قطعاً مخاطب بهتر می تواند با مهارتی که در کار دارید آشنا شده و به جذابیت گویندگی شما پی ببرد. یک گوینده موفق باید بتواند بعد از دیالوگی که مرتبط با یک پیرزن عصبانی است به راحتی در خط بعدی لحن خود را یک دختر بچه شاد و پر انرژی تبدیل کند.

انتقال احساسات

انتقال احساسات یکی از مهم ترین مواردی است که هر گوینده ماهری باید در آن به خوبی بدرخشد. در گویندگی داستان و روایت های مختلف، شخصیت هایی که در آن داستان حضور دارند دارای حالت ها و احساسات متفاوتی هستند. مثلاً یکی از شخصیت ها عصبانی است یا شخصیت دیگر می ترسد و دیگر شخصیت داستان شاد است و دارای هیجان. انتقال تمامی این احساسات وظیفه گوینده است که باید به درستی به آنها عمل کند. اگر گوینده نتواند از عهده این انتقال احساس برآید مطمئن باشید که کار از جذابیت زیادی بهره نمی برد.

تلفظ و ادای درست کلمات و اسامی

برای اینکه یک فایل صوتی با کیفیت به دست مخاطبان برسد لازم است تلفظ صحیح کلمات و اسامی را بی اهمیت ندانید. هر چقدر که نریتور در تلفظ و ادای درست کلمات خوب عمل کند، مخاطب بهتر می تواند با شما ارتباط برقرار کند. قطعاً اگر شما هم جای مخاطب باشید و یک فایل صوتی را گوش دهید اما به درستی متوجه نشوید که گوینده چه کلمه ای را ادا می کند و از کدام کاراکتر یاد می کند، مشتاق به گوش دادن باقی فایل نخواهید بود. قبل از اینکه گویندگی متن مورد نظر را آغاز کنید، چند بار متن را مطالعه و بررسی کنید و اگر با تلفظ درست کلمه آشنا نیستید حتماً آن را بپرسید.

کاربردهای نریشن

احتمالاً در توضیحات انواع نریشن با کاربردهایی که این نوع از فایل های صوتی دارند آشنا شده اید. نریشن صدایی است که روی فیلم ها، تبلیغات، سریال ها و مستندات و دیگر رسانه های صوتی و تصویری قرار خواهد گرفت. از نریشن ها برای توضیح بیشتر این موارد که نام بردیم استفاده خواهد شد. البته این توضیحات تنها در قالب یک متن ساده نیست؛ بلکه می تواند به وسیله یکی از شخصیت های فیلم یا حتی یک شخص خارج از ماجرای داستان هم روایت شود. ساخت تبلیغات تصویری به خصوص موشن گرافی نیاز بسیار زیادی به نریشن دارد. نریشن می تواند اثرگذاری این موارد را به مراتب افزایش دهد.

شیوه تولید نریشن

می توان گفت تقریباً مراحل ساخت پادکست و شیوه ای که تولید نریشن دارد تقریباً یک مدل و یک جور است و تفاوت زیادی با هم ندارند. تولید فایل های صوتی و ایجاد محصولاتی با کیفیت و حرفه ای قطعاً کاری به مراتب بالاتر از گویندگی یک متن ساده است. برای تولید نریشن لازم است مهارت های مختلفی به کار گرفته شود و بر اساس طی کردن مراحلی به یک فایل جذاب دست پیدا کرد. مراحل تولید نریشن به شرح زیر است:

  • ابتدا باید متن مورد نظر به وسیله بهترین نویسندگان و با رعایت تمامی اصول به نگارش درآید.

  • متن آماده شده را باید نریتور چند بار بخواند تا اشراف کاملی روی مطلب داشته باشد.

  • سپس نریتور باید متن را در یک استودیو یا محیطی که برای ضبط صدا مطلوب باشد گویندگی کند.

  • فایل ضبط شده باید به صدابردار ارجاع داده شود تا با افزودن افکت ها و قرارگیری تیتراژ در ابتدا و انتها، گرفتن صدای هوا و دیگر تغییرات، یک فایل صوتی با کیفیت را آماده کند.

  • برای افزایش جذابیت کار می توان موسیقی مناسب و دلخواهی همراه با اوج گیری و فرود صدای نریتور به وسیله آهنگساز تولید شود.

  • در آخر فایل صوتی تولید شده، در شبکه های اجتماعی یا پلتفرم های مختلفی مانند اپلیکیشن های کتاب صوتی، پادکست های صوتی، وبسایت ها و... که در حیطه نریشن فعالیت دارند به کاربران ارائه خواهد شد.

ریتم نریشن باید چگونه باشد؟

برای نریشن لازم است تا گویندگی کار با یک ریتم مناسب انجام شود. به این موضوع دقت داشته باشید که اگر بدون توجه کردن به متن و مخاطب خود بخواهید مطلب را خیلی آهسته یا خیلی تند بخوانید، کاربران را نمی توانید به خود جذب کنید. برای ایجاد یک ریتم مناسب لازم است موضوع نریشن را مورد بررسی قرار داده و جامعه هدف را از پیش تعیین کنید. اگر می خواهید اهمیت یک متن را به مخاطب خود القا کنید پس باید از ریتمی تند و البته با تمرکز بر متن آن را اجرا کنید. اما برای اجرای یک کتاب صوتی باید متن را ملایم و با یک لحن مناسب گویندگی کنید. لحن حماسی، لحن تبلیغاتی، لحن احساسی، لحن انگیزشی و... از دیگر ریتم هایی هستند که با توجه به نظر کارفرما و جامعه هدف می توانید در نریشن آنها را به کار بگیرید.

چگونه نریتور شویم؟

اگر مایل هستید که به شکل جدی و حرفه ای به عنوان یک نریتور فعالیت کنید لازم است پیش از هر چیز در ارتباط با این حرفه اطلاعات کافی را به دست آورید و گویندگان ماهر و برتر این عرصه را بشناسید. پس از اینکه اطلاعات مناسبی را در این عرصه به دست آوردید لازم است توانایی های خود را مورد سنجش قرار دهید. برای آزمایش توانایی های خود چند بار در حال خواندن یک متن صدای خود را ضبط کنید؛ سپس با گوش دادن به فایل های ضبط شده خطاها و ایرادهایی را که دارید مورد بررسی قرار داده و پس از اصلاح آنها می توانید از فایل های صوتی خود به عنوان رزومه و نمونه کار استفاده کنید. در صورتی که پیدا کردن موقعیت های کاری برای شما سخت است می توانید از طریق وبسایت هایی که در زمینه سفارش گویندگی به فعالیت می پردازند اقدام به ارسال رزومه و شروع به کار کنید.

چگونه نریتور شویم؟

سخن پایانی

نریشن از خدمات پرتقاضایی است که این روزها توانسته نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند. در این مطلب سعی داشتیم اطلاعاتی در خصوص نریشن و چگونگی ساخت آن در اختیار شما قرار دهیم تا اگر از افرادی هستید که می خواهید در این عرصه فعالیت داشته باشید یا به افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات خود فکر می کنید، بتوانید با کمک نریشن رونق خوبی به درآمد خود دهید.

کد خبر: ۲۳۳٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha