۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
تلخند برنج امسالی به پارسالی| مشتریان چک می دهند و مسئولان وعده
بازار گزارش می دهد؛

تلخند برنج امسالی به پارسالی| مشتریان چک می دهند و مسئولان وعده

ساری- دروی برنج از شالیزارهای مازندران به نیمه رسید اما همچنان بخشی از برنج قدیمی و پارسالی روی دست کشاورزان در انبارها مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: برداشت برنج از شالیزارهای مازندران به نیمه رسید و کشاورزان شالی‌های برنج را به کارخانه‌ها می‌برند تا شلتوک را به برنج سفید تبدیل کنند، این در حالی که هنوز بخشی از فضای شالیکوبی‌ها از برنج پارسالی پر شده است.

قصه برنج به غصه شادی کاران و کشاورزان تبدیل شده است و هر سال در آستانه برداشت برنج دغدغه فروش آن را دارند و وعده‌های حمایتی مسئولان نیز نتوانسته مرهمی بر دردهای آنان باشد.

با آنکه دولت طرح کشت قراردادی را در شالیزارهای مازندران اجرا کرده است اما به عقیده برخی از کشاورزان اجرای همین طرح و توجه به توصیه دولتمردان سبب شد تا بخشی از برنج پرمحصول روی دستشان بماند، از سوی دیگر با پیگیری های استانداری و متولیان امر پای شرکت‌های زنجیره‌ای و تامین به مازندران باز شد و آنان نیز بخشی از برنج‌های انبار شده را در استان خریدند.

قیمت پایین محصولات و اسوی دیگر پرداخت بهای آن در قالب چک سبب شد تا کشاورزان از طرح‌های کشت قراردادی و خرید توسط شرکت‌های زنجیره‌ای نیازهایشان تامین نشود و انبارهای آنان همچنان از برنج انبوه است.

یک شالیکار مازندرانی با بیان اینکه حدود ۴ تن برنج در انبار شالیکوبی دارد، گفت متاسفانه بخشی از دسترنج من و خانواده‌ام در این انبارهای غیرستان دارد دچار آفت شد و نگران آفت زدگی مابقی محصولاتم هستم.

یک شالیکار: بخشی از دسترنج من و خانواده ام در انبارهای غیراستاندارد دچار آفت شد و نگران آفت زدگی مابقی محصولات هستم

وی که خود را یحیی‌زاده معرفی کرد به خبرنگار بازار افزود: طبق توصیه کارشناسان سال گذشته به کشت ارقام پرمحصول نظیر فجر و شیرودی روی آوردیم اما بعد دولت به تعهداتش عمل نکرد و برنج از کشاورزان تضمینی خریداری نشد.

تلخند برنج امسالی به پارسالی| مشتریان چک می دهند و مسئولان وعده

وی با اشاره به ورود شرکت‌های زنجیره‌ای برای خرید برنج دپو شده در استان گفت: قیمتی که این شرکت‌ها پیشنهاد می‌دادند بسیار پایین‌تر از قیمت بازار بوده است و همچنین بخش عمده‌ای از بهای آن را در قالب چک و بلند مدت پرداخت می‌کردند و از فروش به آنان صرفنظر کردم.

کشاورز دیگری که شالی‌ های تازه برداشت شده را به شالیکوبی می‌برد، می‌گوید: هنوز نتوانستم بخشی از برنج پارسالی را به فروش برسانم و این در حالی است که زمزمه واردات بازار برنج را در فصل برداشت بر هم زده است.

محمدی با بیان اینکه حمایت از تولید و کشاورزی با روال کنونی و شعار محقق نمی‌شود، گفت: همه اندوخته و سرمایه کشاورزان زمین‌ های کشاورزی و محصولات آن است و این محصولات نیز هر سال دستخوش بی‌برنامگی می شود و از بین می‌رود.

مازندران سالانه بیش از یک میلیون تن برنج تولید می‌کند و همچنان بیش از ۳۰۰ هزار تن برنج پارسالی در شالیکوبی‌های و انبارهای استان وجود دارد، منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میانرود در مجلس با اشاره به دپوی مقادیر قابل توجهی برنج در شالی کوبی‌ها گفت: همان گونه که مسئله ذرت‌های دپو شده در انبارها با ورود میدانی قوه قضاییه تعیین تکلیف شد باید به مسئله برنج و دپای آن نیز ورود شود.

همان گونه که مسئله ذرت‌های دپو شده در انبارها با ورود میدانی قوه قضاییه تعیین تکلیف شد باید به مسئله برنج و دپای آن نیز ورود شود

وی در گفتگو با خبرنگار بازار و بیان اینکه آینده کشاورزی با وضعیت کنونی مبهم است، گفت: دولت باید تدبیر اساسی برای خرید برنج و حمایت از کشاورزان صورت دهد تا هر سال مشکل سال‌های قبل گریبان کشاورز آن را نگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی: برنج طارم و هاشمی مازندران خریداری می شود

طی ماه گذشته وزیر جهاد کشاورزی نیز در سفر دو روزه به مازندران اعلام کرد: برنج کیفی طارم و هاشمی مازندران خریداری می‌شود.

محمدعلی نیکبخت با اشاره به تخصیص اعتباری برای خرید برنج در استان‌های شمالی گفت: با این اعتبار خرید برنج طارم و هاشمی در استان‌های شمالی آغاز شده است و کشاورزان نگرانی در این بخش نداشته باشند.

تلخند برنج امسالی به پارسالی| مشتریان چک می دهند و مسئولان وعده

در حالی متولیان استانی و ملی از خرید برنج کیفی مازندران خبر می‌دهند که بخشی از شالیزارهای مازندران طی سال گذشته به کشت ارقام پرمحصول نظیر شیرودی، فجر و ندا اختصاص یافته بود و محصولات این مزارع همچنان روی دست کشاورزان باقی مانده است، سیاست‌های کشت قراردادی با خریدهای مقطعی از سوی شرکت‌های زنجیره‌ای هم نتوانسته مشکل کشاورزان مازندران را حل کند.

عرضه برنج مازندران در فروشگاه های روسیه

سفر هیئت تجاری اقتصادی مازندران به روسیه و استان‌های مختلف آن موضوع برنج را روی میز مذاکره قرار داد و قرار شد محصول برنج استان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور و استان‌های آن برود. استاندار مازندران در این زمینه می‌گوید: برای صادرات برنج به روسیه باید استانداردهایی در تولید مد نظر قرار گیرد و زیرساخت‌های مورد نیاز آن را فراهم کنیم.

سید محمود حسینی‌پور با بیان اینکه روسیه برای خرید محصولات کشاورزی مازندران اعلام آمادگی کرده است، گفت: موانع فراروی نیز با همکاری گمرک و دیگر دستگاه‌های روسیه برطرف می‌شود و مشکل نقل و انتقالات مالی نیز حل شده است.

در حال حاضر برنج طارم محلی و هاشمی به‌عنوان گران‌ترین نمونه بازار در مازندران توسط سازمان جهاد کشاورزی این استان از دست شالیکار کیلویی ۵۸ هزار و ۶۲۵ تومان خریداری می‌شود، اما همین برنج پس از حذف شلتوک و فرآیند برنج‌کوبی در خود گیلان و مازندران به‌اسم برنج الک‌شده و دانه‌بلند تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان ارزش پیدا می‌کند و همین‌که پایش به تهران رسید، ممکن است تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم به‌فروش برسد.

بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار در مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۲۳۳٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خ ش IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      سلام عرض احترام چرا برنج رو انبار نگهداشته اند و به مردم نمی فروشند می خوان تورم رو بالاتر ببرند از کیلویی هم که می تونن یک روز و یک هفته‌ای پولش کنند چرا حاضر نیستند از دولت پول کی رو می خوان بگیرن حق بیت المال رو واقعا جای تاسف داره