۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سوخت‌های فسیلی عمل‌گرایانه نیست
دبیرکل اوپک:

توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سوخت‌های فسیلی عمل‌گرایانه نیست

دبیرکل اوپک توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مربوط به افزایش تولید سوخت‌های فسیلی را غیرعمل‌گرایانه و غیرسازنده دانست.

به گزارش بازار، هیثم الغیص در نشست وزیران انرژی گروه ۲۰ (G۲۰) در گوآ هند ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این رویداد با شعار «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» گفت: هند در واقع شریک راهبردی کلیدی برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعضای ن است.

وی افزود: واضح است که در دهه‌های آینده با افزایش جمعیت و رشد اقتصاد، جهان به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت.

دبیرکل اوپک ادامه داد: در چشم انداز جهانی نفت اوپک، تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۴۵ میلادی، ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

الغیص تصریح کرد: تحقق این رشد، تضمین امنیت انرژی و دسترسی مقرون به صرفه، در عین حال کاهش انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای مطابق با توافقنامه اقلیمی پاریس، نیازمند انواع انرژی، فناوری‌ها، سرمایه‌گذاری و همکاری گسترده است.

وی گفت: صنعت نفت از هم‌اکنون تا سال ۲۰۴۵ میلادی به تنهایی به ۱۲.۱ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، با این حال در چند سال گذشته درخواست‌های زیادی برای پایان دادن به تأمین مالی پروژه‌های نفتی وجود داشته است.

دبیرکل اوپک افزود: این سازمان معتقد است توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی برای آینده انرژی جهان نه عمل گرایانه و نه سازنده است.

الغیص ادامه داد: پیروی از این مسیر به‌شدت بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، تحرک اجتماعی و دسترسی به انرژی مقرون‌به‌صرفه را محدود و فقر انرژی را تشدید می‌کند.

وی گفت: ما در اوپک معتقدیم سیاست‌گذاران و سهامداران صنعت به‌منظور حصول اطمینان از فضای سرمایه‌گذاری پایدار بلندمدت برای انواع انرژی باید همکاری کنند، به‌طوری که به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه باشد.

دبیرکل اوپک یادآور شد که پیام کلیدی هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک که به‌تازگی در وین برگزار شد این بود که همه بازیگران صحنه انرژی جهان باید برای تضمین امنیت انرژی و کربن‌زدایی دست به دست هم دهند.

الغیص تصریح کرد: کشورهای عضو اوپک آماده، مایل و قادر به ایفای نقش کلیدی در تأمین انرژی جهان و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با هدف حفظ محیط زیست هستند.

وی با بیان اینکه اعضای اوپک به سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادست و پایین دست ادامه می‌دهند، افزود: کشورهای عضو این سازمان همچنین در حال بسیج فناوری‌های پاک‌تر به‌منظور کربن‌زدایی از صنعت نفت هستند.

دبیرکل اوپک گفت: اعضای اوپک سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت‌سازی برای تولید هیدروژن، جلوگیری از انتشار و ذخیره‌سازی کربن و بهره‌مندی از دیگر فناوری‌ها انجام می‌دهند و به‌دنبال توسعه اقتصاد دایره‌ای کربن هستند.

الغیص با بیان اینکه اوپک به لزوم سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در زمینه انتقال انرژی که بر رویکرد فراگیر «همه مردم، انواع سوخت و همه فناوری‌ها» متمرکز است، اعتقاد دارد، ادامه داد: واضح است که هیچ راه‌حل یکسانی برای آینده انرژی پایدار وجود ندارد.

وی در پایان تأکید کرد همسو با شعار این رویداد با عنوان «یک زمین، یک خانواده، یک آینده»، اوپک مشتاق همکاری نزدیک با اعضای گروه ۲۰ با هدف ارتقای آینده انرژی پایدار برای جهان است.

کد خبر: ۲۳۳٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha