توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان مناطق کم‌ برخوردار با اجرای برنامه برش استانی
معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور مطرح کرد

توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان مناطق کم‌ برخوردار با اجرای برنامه برش استانی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در نشست شورای اقتصاد دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری بر لزوم توسعه این اقتصاد در استان‌ها تاکید کرد.

به گزارش بازار، نشست اقتصاد دانش بنیان استان چهارمحال و بختیاری با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، غلامعلی حیدری، استاندار و جمعی از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

دهقانی با تاکید بر ضرورت کسب سهم یک درصدی استان از یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور، افزود: چهارمحال و بختیاری، یک‌صدم مساحت کشور را در اختیار دارد؛ ضمن این که یک درصد از جمعیت کشور که سرمایه‌های انسانی کشور هستند متعلق به این استان است. سهم بیش از یک صدی این استان از منابع طبیعی کشور از جمله سهم ۱۰ درصدی از منابع آبی، نشان می‌دهد استان چهارمحال و بختیاری، غنی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند سهم یک درصدی‌اش از تولید ناخالص ملی را محقق کند. با توجه به این ظرفیت‌های ارزشمند، انتظار می‌رود حداقل یک درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان این‌که فاصله استان چهارمحال و بختیاری تا سهم یک درصدی از تولید ناخالص داخلی، یک فرصت ارزشمند و مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه است، افزود : استان چهارمحال و بختیاری یک میلیارد دلار تا رسیدن به متوسط GDP کشور فاصله دارد و همین موضوع، به معنای وجود یک ظرفیت و فرصت خوب رشد است؛ فرصتی بسیار خوب که می‌تواند سرمایه‌گذاری و توسعه را در این استان اقتصادی و حایز ارزش کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت : توزیع متوازن حمایت‌ها و تخصیص عادلانه منابع، جزو جدی‌ترین برنامه‌های معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌رود که تحقق آن در استان‌ها با اجرای برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش بنیان دنبال می‌شود.

دهقانی، برنامه ملی برش اقتصاد دانش‌بنیان را فرصت بسیار خوبی برای توزیع متوازن منابع استانی و متناسب با گام‌های هر استان دانست و افزود: در این برنامه ملی با تقسیم بندی استان‌ها، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان توسط معاونان و روسای مراکز معاونت علمی، به طور مستمر و دقیق پیگیری می‌شود. با حضور مستمر در استان‌ها و پایش وضعیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، تحقق شاخص‌ها دنبال می‌شود و ذیل همین اقدام، یک رقابت سالم بین معاونان برای ارتقای استانی که به آن‌ها محول شده شکل می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های ظرفیت‌مند و دارای فرصت رشد است تاکید کرد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این استان را شخصا پیگیری می‌کند.

وی از اختصاص حدود ۶۰، ۷۰ هزار میلیارد تومان به توسعه طرح‌های دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

دهقانی با تاکید بر پیگیری سه مزیت سرزمینی استان چهارمحال و بختیاری ذیل برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: تکامل زنجیره‌های فناوری در کشاورزی، حوزه‌های خلاق گردشگری و فناوری اطلاعات که منابع انسانی، محور توسعه آن هستند، در کنار منابع معدنی به طور خاص در قالب برنامه برش استانی چهار محال و بختیاری حمایت می‌شود.

دهقانی، ویژگی برنامه برش استانی را توجه جدی به چند حوزه مزیت‌دار استان و حمایت ویژه از این مزیت‌ها دانست و افزود: در استان چهارمحال و بختیاری، این سه حوزه با برنامه ریزی خاص و ویژه حمایت می‌شوند. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که اقتصاد برای رشد باید در سه رکن اساسی، به صورت هماهنگ و متوازن رشد کند، عنوان کرد: اقتصاد دانش‌بنیان نیز مانند درختی که برای ثمربخشی به تنه، ساقه و برگ سالم و قوی نیاز دارد اقتصاد دانش‌بنیان هم باید در حمایت و برخورداری از شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ، همزمان و متوازن عمل کند

وی افزود: در قالب نظام ارزیابی دانش‌بنیان‌ها، این سه ساختار که به عنوان شرکت‌های نوپا، فناور و نوآور شناخته می‌شوند، متناسب با ماهیت، نیازها و عملکردشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و رشد می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دوره کنونی، دوره حمایت‌های متناسب با ضرورت کشور و استفاده حداکثری از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود است، گفت : در کشور چند دوره توسعه را پشت سر گذاشته‌ایم که در دوره اول، با توجه به وجود منابع سرشار درآمدی حاصل از فروش نفت، توسعه‌های بزرگ صنعتی صورت گرفت و کارخانه‌های بزرگ شکل گرفتند که همان تنه‌های تنومند درخت اقتصاد هستند.

وی افزود : در دوره بعدی، رشد فزاینده شرکت های نوپا صورت گرفت که به مثابه برگ‌های پراکنده سبز و پر تعداد درختان شناخته می‌شوند. اما باید بدانیم که برای ثمربخشی و باردهی درخت اقتصاد، رشد برگ‌ها یا تنومندی تنه به تنهایی کافی نیست و می‌بایست، ساقه‌های جوان و مستحکم شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری‌ها را به بدنه صنعت متصل کنند تا شاهد اثربخشی و ثمردهی باشیم.

وی گفت : مدیران استانی، باید در نظر داشته باشند که رویکردهای دهه‌های ۷۰ و ۸۰ که درآمدهای سرشار نفتی صرف توسعه زیرساختی می‌شد، اکنون کارآمد نیست. باید راهکار جدیدی را دنبال کنیم که طراحی نظام متفاوتی در اقتصاد مردمی است و هرآن‌چه که در این سال‌ها از زیرساخت‌ها گرد هم آورده ایم به میدان اقتصاد دانش‌بنیان بیاوریم. تا زمانی که آن چه را که از زمین، تجهیزات و آزمایشگاه و ... داریم به میدان اقتصاد دانش بنیان نیاوریم، آن اتفاق تحول آفرین رقم نمی‌خورد.

این رویکرد که صرفا ایجاد زیرساخت و ساختمان راه حل است چاره ساز نخواهد بود و باید در صرف هزینه‌ها برای زیرساخت، هوشمندانه عمل کنیم. علاوه بر منابع موجود باید منابع ناشی از قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سایر منابع را پای کار می‌آوریم.

دهقانی با تاکید بر اینکه می‌بایست شریان شرکت‌های کوچک به شرکت‌های متوسط و شرکت‌های متوسط به جریان شرکت‌های بزرگ متصل شود افزود : باید این درخت زنجیره ارزش را هوشمندانه باغبانی کنیم و شاخه‌های اضافی را هرس کنیم. به ساقه برگ و تنه توجه متوازن و هوشمندی داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که باور داریم که می‌توان اقتصاد دانش بنیان را مردمی و جامعه را به طور جدی و میدانی وارد عرصه اقتصاد کرد، گفت : حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و فرهنگی، یکی از مصادیق مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است. نباید اقتصاد خلاق را به اقتصاد هنر و صنایع دستی محدود کنیم، بلکه صنایع خلاق و اقتصاد خلاق همان اقتصاد دانش بنیان است که در صنایع خلاق وجه خلاقیت پررنگ‌تر از فناوری دیده می؛ شود.

دهقانی با اشاره به ضرورت استقرار نظام ارزیابی دارایی‌های نامشهود گفت: تا زمانی که نظام ارزیابی دارایی‌های نامشهود شکل نگیرد اقتصاد دانش‌بنیان جایگاه واقعی خود را نخواهد یافت، چراکه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نوآوری، فناوری و دارایی‌های ارزنده‌ای از این جنس بوده و اقدامات خوبی نیز در زمینه استقرار این نظام صورت گرفته است.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاهی متشکل از مسئولان استانی و معاونت علمی، در قالب برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: باید تمامی ظرفیت‌های استان بر روی اولویت‌های تعیین شده در قالب برنامه برش استانی متمرکز شود، چراکه هیچ حوزه‌ای جز اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌تواند زمینه ساز خروج از رکود، مردمی شدن اقتصاد و تحول استان باشد.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha