۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
روسیه بزرگترین مقصد صادرات خودروسازان چینی در سال جاری
خودروهای چینی می تازند

روسیه بزرگترین مقصد صادرات خودروسازان چینی در سال جاری

در حالی که در سال گذشته در کشورهای امارات و مکزیک خودرهای چینی بیشترین درخشش را داشته اند اما امارها حاکی ازز ان است که روسیه در ۵ ماهه اول امسال بیشترین سهم واردات خودروهای چشم بادامی ها را داشته است

بازار، گروه خودرو: روسیه بزرگترین مقصد صادراتی صنعت خودروی چین در پنج ماهه اول سال جاری بوده است. شرکت های چینی توانسته اند به خوبی خلاء تولیدکنندگان جهانی را که به دلیل جنگ با اوکراین بازار روسیه را ترک کرده بودند، پر کنند.

طبق داده های انجمن خودروسازان چین، چین از ژانویه تا مه ۲۸۷هزار خودرو به روسیه صادر کرده است، در حالی که مکزیک ۱۵۹هزار دستگاه دریافت کرده است، این در حالی است که روس ها درکل سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۲هزار خودرو از چین وارد کرده بودند.

نکته جالب توجه این است که ترکیب واردات خودروها از چین تغییر کرده و بلژیک، استرالیا و انگلیس به ترتیب رتبه های سوم تا پنجم مقصد خودروهای چینی است که بدون شک در بازار خودروهای هیبریدی و التریکی این کشورها ورود کرده است.

پس از آن عربستان با ۸۰ هزار خودرو قرار دارد و امارات که در سال گذشته دست بالا و رتبه اول را در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۲ داشت با تنزل جایگاه در رتبه هستم و بعد از تالیند قرار گرفته است.

بر اساس آمار انجمن تجارت اروپا، «چری اتومبیل»، «هولدینگ چیانگ جیلی» و «گریت وال موتور» سه برند بزرگ چینی در روسیه بودند که یک سوم فروش خودروهای جدید در نیمه اول سال جاری را به خود اختصاص دادند.

خودروسازان بزرگی مانند تویوتا موتور و فولکس واگن پس از اعمال تحریم های اقتصادی علیه این کشور در پی حمله به اوکراین که در فوریه سال گذشته آغاز شد، از روسیه خارج شدند.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا خودروسازان چینی، این کشور را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل کردند و جایگزین ژاپن شد؛ به شکلی که صادرات خودروهای چینی ۵۸ درصد در مدت مذکور افزایش یافته است.

طبق این گزارش، صادرات خودروهای چینی در ژانویه تا مارس با ۵۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۷ میلیون دستگاه رسید؛ این در حالی است که ژاپن، به عنوان صادرکننده برتر در سال‌های گذشته، در این مدت ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است.

انجمن خودروهای سواری چین پیش‌بینی کرده است که صادرات در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند

سال گذشته، حجم صادرات خودروی چین به رکورد ۳.۱۱ میلیون خودرو رسید که این کشور را پس از ژاپن به دومین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل کرده بود.

انجمن خودروهای سواری چین پیش‌بینی کرده است که صادرات در سال ۲۰۲۳ به ۴ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.

داده‌ها حاکی از این امر است که رشد صادرات خودرو چین به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و افزایش صادرات به روسیه بوده است.

صادرات خودروها با سوخت‌های جدید که شامل خودروهای برقی نیز می‌شود، با رشد ۹۳ درصدی به ۳۸۰ هزار دستگاه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ رسید و حدود ۴۰ درصد از کل صادرات خودرو چین را به خود اختصاص داد.

طبق داده های انجمن خودروسازان چین، چین از ژانویه تا مه ۲۸۷هزار خودرو به روسیه صادر کرده است، در حالی که مکزیک ۱۵۹هزار دستگاه دریافت کرده است، این در حالی است که روس ها درکل سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶۲هزار خودرو از چین وارد کرده بودند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در ۱۱ ماهه ابتدایی سال قبل کشورهای امارات متحده عربی و مکزیک محبوب‌ترین مقاصد صادراتی خودروسازان چینی بوده‌اند و در این دو کشور رشد فروش ۲۷۰ و ۱۶۰ درصدی داشته‌اند. سه کشور برتر پذیرای خودروهای هیبریدی و برقی چینی نیز به ترتیب بلژیک، بریتانیا و فیلیپین هستند.

همچنین در دو سال گذشته خودروسازان چینی از جمله نتا، بی وای دی، وولینگ، چانگان، جیلی و گریت وال با موفقیت توانسته‌اند به بازار خودروهای برقی جنوب شرق آسیا نفوذ کنند.

جدول زیر نشان می دهد که در ۵ ماهه اول ده کشور اول مقصد خودروهای چینی در جهان کجا بوده است:

روسیه بزرگترین مقصد صادرات خودروسازان چینی در سال جاری

کد خبر: ۲۳۲٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha