۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
خاموشی در جنوب کرمان رخ نمی دهد| پاداش برای خوش مصرف ها
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب کرمان:

خاموشی در جنوب کرمان رخ نمی دهد| پاداش برای خوش مصرف ها

جیرفت- مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی خاموشی در جنوب کرمان رخ نمی دهد، گفت: خط قرمز ما قطع برق در بخش خانگی است.

مجتبی ثمره در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص احتمال قطعی برق زمان بندی شده در جنوب استان کرمان اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی خاموشی نداریم و تمام هم و غم ما بر این است که این اتفاق رخ ندهد.

وی با بیان اینکه اگر همشهریان به تلاش گران صنعت برق کمک کنند، مانند سنوات گذشته خاموشی نخواهیم داشت؛ افزود: تامین برق پایدار برای تمامی مشترکان در ساعت اوج بار شبکه از اهداف اصلی صنعت برق است. این مساله در تابستان یک دغدغه برای صنعت برق به شمار می رود که بتواند برق مطمئن و پایدار را تامین کند.

ثمره با اشاره به قرارگیری استان کرمان در اقلیم گرم و خشک گفت: این مساله باعث افزایش بار سرمایشی شده است که یکسری برنامه ها برای این امر دیده شده است تا مشترکان تحت الشعاع قرار نگیرند.

قطع نشدن برق خانگی خط قرمز ماست

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان عنوان کرد: خط قرمز و اولویت با قطع نشدن برق مشترکان خانگی است که این امر محقق شده است. در حوزه مشترکان خانگی در سال گذشته خاموشی نداشتیم و امسال هم انشالله نخواهیم داشت.

وی در خصوص گزارش هایی مبنی بر قطع برق در بخش خانگی گفت: مجموعه برق از سه بخش تولید، انتقال و توزیع است. پیشانی صنعت برق بخش توزیع است.

ثمره وظیفه شرکت توزیع برق را چنانچه از نامش پیداست، توزیع دانست و افزود: شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان ۱۶ شهرستان جنوبی، شرقی و غربی را تحت پوشش دارد. ۶۵۲ هزار مشترک در این بخش وجود دارد که ۵۵۸ هزار مورد آن مشترک خانگی هستند.

وی گفت: اتفاقی که در ابتدای تیر ماه افتاد این بود که پست های فوق توزیع فول بار بودند و این مساله باعث شد که برای جلوگیری از خارج شدن ترانس از دسترس و بروز خسارت سنگین، جریان اتوماتیک وار قطع می شود. این خاموشی در بخش فوق توزیع بوده است.

وی با اشاره به اینکه خاموشی خواسته و برنامه ریزی شده در جنوب کرمان نداشتیم، افزود: خاموشی هایی که رخ داده ناخواسته بوده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به گرمای هوا اظهار کرد: اعلام شده که امسال گرمترین سال را داریم. در برخی نقاط استان کرمان طی روزهای گذشته دمای بیش از ۵۰ درجه ثبت شد و این مساله مصرف برق را افزایش می دهد.

ثمره: این آمارها زنگ خطر بوده و نشان می دهد که ما مردمان پرمصرفی هستیم و الگوی مصرف را رعایت نمی کنیم

ثمره با اشاره به ۱۳ برابر شدن قدرت نصب شده نیروگاهی بعد از انقلاب افزود: طول خطوط انتقال و فوق توزیع ۱۶ برابر و تعداد مشترکان ۱۱ برابر شده است. این آمارها در حالیست که جمعیت از ۳۶ میلیون قبل از انقلاب به حدود ۸۵ میلیون رسیده است یعنی جمعیت ۲.۳ برابر شده است. این آمارها زنگ خطر بوده و نشان می دهد که ما مردمان پرمصرفی هستیم و الگوی مصرف را رعایت نمی کنیم.

برق قابل ذخیره سازی نیست

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان با اشاره به لزوم بررسی راهکارهای کشورهای همسایه اظهار کرد: برق قابل ذخیره سازی نیست. هزینه تولید، انتقال و توزیع هر کیلووات برق بیش از هزار دلار است.

وی ادامه داد: اگر به عنوان مثال رشد مصرف در طول سال چهار هزار مگاوات باشد و هر کیلووات، هزار دلار هزینه داشته باشد؛ با در نظر گرفتن دلار ۲۷ هزار تومانی، دولت هر سال نیاز دارد رقمی حدود ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند.

ثمره یادآور شد: در هیچ کجای دنیا چنین کاری انجام نمی دهند بلکه اقدام به راه اندازی نیروگاه مجازی می کنند. نیروگاه مجازی به این صورت است که مردم مشارکت می کنند و در قبال آن پاداش همکاری را در قبوض برق دریافت می کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان گفت: ما هم یکسری طرح هایی در این زمینه داریم. یکسری بنرهای و بیلبوردهایی در سطح شهر وجود دارد و در آن ها بیان شده که مشترکان چگونه می توانند، برق مجانی داشته باشند.

پاداش برای خوش مصرف ها

ثمره عنوان کرد: اخیرا در جنوب استان کرمان مشترکان خانگی خوش مصرف بیش از ۴.۵ میلیارد تومان پاداش همکاری دریافت کرده اند.

وی در خصوص نوع تعرفه برق جنوب استان کرمان گفت: تعرفه مصرف برق در جنوب کرمان گرمسیری محسوب می شود که به شدت پایین است. ما می دانیم که کولر گازی در این مناطق مانند اکسیژن است و بدون این وسایل سرمایشی نمی توان در آن گرما زندگی کرد. به همین دلیل مجموعه وزارت نیرو تمهیداتی را برای این مناطق در نظر گرفته است. بر این اساس الگوی مصرف در مناطق گرمسیر بسیار بالاتر از سایر مناطق است.

ثمره بیان کرد: ما نمی گوییم مردم در این مناطق از کولر گازی استفاده نکنند بلکه می گوییم که اگر مثلا در یک خانه سه عدد کولر گازی وجود دارد، یک عدد را خاموشی کرده و ماهیانه تا یک میلیون تومان پاداش دریافت کنند. این مساله حتی برای کولرهای آبی هم صادق است و در ازای خاموشی یک کولر آبی ۶۰۰ هزار تومان پاداش می دهیم؛ حتی برای استفاده از دور کند کولر ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

ثمره: اگر مشترک کشاورز ۳۱ روز متوالی موتور پمپ را به مدت پنج ساعت خاموش کند و ۱۹ ساعت دیگر آبیاری داشته باشد، نه تنها پول برق پرداخت نمی کند بلکه پاداش هم روی قبوض برق ماه های بعد به کشاورز پرداخت می شود

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان در زمینه تامین برق بخش کشاورزی هم گفت: تصمیم بر این شده که بر اساس پروانه بهره برداری عمل شود. گمان نمی کنم اگر کشاورزان به این مساله توجه کنند دیگر شکایتی در این زمینه داشته باشند چرا که همه بیش از میزان تعیین شده در پروانه از چاه آب بهره برداری می کنند.

وی گفت: صرفنظر از پروانه بهره برداری، طرحی که طی سنوات گذشته بوده و اکنون هم وجود دارد، این است که اگر مشترک کشاورز ۳۱ روز متوالی موتور پمپ را به مدت پنج ساعت خاموش کند و ۱۹ ساعت دیگر آبیاری داشته باشد، نه تنها پول برق پرداخت نمی کند بلکه پاداش هم روی قبوض برق ماه های بعد به کشاورز پرداخت می شود.

ثمره بیان کرد: می طلبد که کشاورزان در این زمینه برنامه ریزی و مدیریت کنند. شرکت برق هم تحت هیچ شرایطی سخت گیری در این خصوص ندارد.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha