۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
تاکید امریکا بر نقش پیشرو ترکیه در تمدید قرارداد غلات
بلینکن اعلام کرد

تاکید امریکا بر نقش پیشرو ترکیه در تمدید قرارداد غلات

بر اساس اعلام وزیر امور خارجه امریکا، ایالات متحده به ترکیه نگاه می کند تا نقش رهبری را در تجدید ابتکار غلات دریای سیاه پس از خروج روسیه ایفا کند.

به گزارش خبرنگار بازار، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در حالی که روسیه در اوایل این هفته خروج خود را از این توافق پیشگامانه اعلام کرد، ایالات متحده به ترکیه نگاه می کند تا نقش رهبری را در تجدید ابتکار غلات دریای سیاه ایفا کند.

بلینکن در پاسخ به سوالی در مورد نقش ترکیه در معامله غلات در جریان مجمع امنیتی آسپن در ایالت کلرادو در ایالات متحده گفت: ما به ترکیه نگاه می کنیم تا نقشی را بر عهده بگیرد که قبلاً ایفا کرده است؛ نقش رهبری در بازگرداندن آن به مسیر اصلی، و اطمینان از اینکه مردم در سراسر جهان می توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را با قیمت های مناسب دریافت کنند.

بلینکن با اشاره به اینکه ترکیه در وهله اول در همکاری نزدیک با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در به دست آوردن ابتکار عمل نقش مهمی داشت، گفت: آنها در به راه انداختن این موضوع کار فوق العاده ای انجام دادند. گوترش در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

وزیر امور خارجه امریکا گفت: آنها در دوره های مختلف زمانی که روس ها در حال عقب نشینی بودند، در حفظ آن کار خوبی انجام داده اند. رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان هم اعلام کرد که فکر می کنم همین دیروز با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین درگیر بوده تا ببیند آیا می تواند آنها را به توافق بازگرداند یا خیر.

در حالی که روسیه به حملات خود به شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین ادامه می‌دهد، بلینکن گفت که شواهدی در مورد علاقه روسیه به مذاکرات صلح بزرگ‌تر مشاهده نمی‌کند.

به گفته بلینکن، ایالات متحده با متحدان و اوکراین برای بررسی گزینه های دیگر کار می کند. اوایل این هفته، روسیه از توافق غلات دریای سیاه خارج شد و گفت که بخش روسیه از این توافق اجرایی نشده است.

این توافق که ابتدا در ژوئیه سال گذشته در استانبول توسط ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین امضا شد، با هدف ازسرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین که در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین که در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده بود، متوقف شده بود.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha