۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
تعرفه ۲۰ درصدی برای واردات پنبه لحاظ شود
رئیس هیات مدیره صندوق پنبه کشور:

تعرفه ۲۰ درصدی برای واردات پنبه لحاظ شود

گرگان- پاکسرشت، رئیس هیات مدیره صندوق پنبه کشور تاکید بر اینکه واردات پنبه باید با تعرفه مرزی محاسبه شود، گفت: به نظرم حداقل تعرفه واردات پنبه باید ۲۰ درصد باشد.

اسدالله پاکسرشت در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: عواملی نظیر حذف بزرگ مالکی، عدم دانش فنی و مدیریت مالکان فعلی، فقدان توانمندی کشاورزان فعلی در کنار نبود حمایت بانک ها از جمله مواردی است که دست به دست هم داده تا کشاورزان منطقه گرگان دشت از کشت پنبه منصرف شوند.

رئیس هیات مدیره صندوق پنبه کشور با بیان اینکه مالکان اراضی کشاورزی در گذشته از تمکن مالی خوبی برخوردار بودند، افزود: در گذشته قدرت رقابت با انحصار از سوی مالکان اراضی، به دلیل برخورداری از تمکن مالی وجود داشت در حالیکه اکنون کشاورزان قادر به مقابله با رانت و انحصار بازار پنبه نیستند.

دبیر انجمن صنایع پنبه استان گلستان ادامه داد: در گذشته وزارت جهاد کشاورزی نیروی کارآمد و مهندسان زبده و کارآزموده ای داشت که مدام بر زمین های کشاورزی سرکشی داشتند و عملکرد زارعان را رصد می کردند درحالیکه امروزه این کارشناسان پشت میز نشستند و حاضر به سرکشی از مزارع و قبول زحمت نیستند.

وی از واردات پنبه به عنوان یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان یاد کرد و گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی پنبه و واردات این محصول با همان تعرفه به کشور، پنبه کاران و کارخانه های پنبه پاک کنی و ریسندگی ضرر زیادی کرده اند.

پاکسرشت معتقد است: در دنیا کشورهایی مانند آمریکا به پنبه کاران سوبسید می دهند تا تشویق به کشت شود که این باعث شده تا قیمت جهانی پنبه در مقایسه با تولید داخل بسیار کمتر باشد.

او با بیان اینکه قیمت پنبه تولید داخل شش درصد از بازار جهانی گران تر است، افزود: چنین شرایطی باعث نارضایتی صاحبان صنایع نساجی ایرانی شده است زیرا این صنعتگران خواستار خرید پنبه به قیمت جهانی هستند.

رئیس هیات مدیره صندوق پنبه کشور ضمن اعلام این مطلب که هزینه های تولید داخل با دلار و فروش به ریال محاسبه می شود، افزود: در چنین شرایطی تولید برای کشاورز چیزی به جز ضرر ندارد و همین انگیزه کشت محصول را از بین می برد.

وی هزینه بالای تولید، بذرهای کم محصول و عملکرد پائین در هکتار را از عوامل گرانی قیمت پنبه کشور در مقایسه با بازار جهانی دانست و گفت: چنین شرایطی باعث شده تا کشاورزان میلی به کشت پنبه نداشته باشند.

او ضمن یادآوری این مطلب که پنبه رقیبی مانند الیاف مصنوعی دارد، اضافه کرد: از زمان ورود الیاف مصنوعی به بازار، قیمت پنبه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

پاکسرشت ادامه داد: از آنجاییکه ضایعات الیاف مصنوعی کم و طول الیاف بلند است، تولید این محصول برای صنایع بسیار صرفه اقتصادی دارد زیرا در کنار این مزیت ها، الیاف مصنوعی سرعت تولید را هم افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه تهیه مداوم پوشاک مانند خوراک برای مصرف کننده ضرورت ندارد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تقاضا برای استفاده از پوشاک پنبه ای کاهش یافته که این قیمت پنبه را دستخوش تغییر کرده است.

او قاچاق پنبه و فراوده های آن را از دیگر مشکلات این محصول در بازار داخل دانست و اضافه کرد: ظرف چند سال گذشته میزان قابل توجهی نخ پنبه به صورت قاچاق وارد کشور شد که این باعث شد تا بسیاری از واحدهای نساجی فلج شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید مانع واردات قاچاق پنبه شود، افزود: واردات پنبه باید با تعرفه مرزی محاسبه شود تا کشاورز انگیزه تولید داشته باشد؛ به نظرم حداقل تعرفه واردات پنبه باید ۲۰ درصد باشد.

پاکسرشت ادامه داد: برای واردات نخ پنبه ۳۵درصد و پارچه پنبه ای ۴۰ درصد باید تعرفه مرزی لحاظ شود تا تولیدکنندگان داخلی از این واردات آسیب نبینند.

دبیر انجمن صنایع پنبه استان گلستان پنبه را زراعتی پرآفت برشمرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت سموم کشاورزی در سال گذشته دولت باید نهاده های این حوزه را با تعرفه مناسبی در اختیار زارعان قرار دهد تا برای کشاورزان کشت پنبه توجیه اقتصادی داشته باشد.

به گفته وی، هر کشاورز در طول کاشت تا برداشت پنبه، دستکم چهار بار باید پنبه را سمپاشی کند که این هزینه سنگینی را به پنبه کاران تحمیل کرده است.

وی برداشت سنتی را از دیگر مشکلات پنبه کاران اعلام کرد و افزود: هزینه بالای دستمزد کارگران در کنار سایر هزینه های تولید، باعث شده تا دیگر کشت پنبه به صرفه نباشد.

کد خبر: ۲۳۲٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha