۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
همسویی بخش حمل‌ و نقل کشور در حمایت از تولید دانش بنیان
مدیرکل دفتر مدیریت بهره‌وری حمل‌ و نقل تاکید کرد

همسویی بخش حمل‌ و نقل کشور در حمایت از تولید دانش بنیان

مدیرکل مدیریت بهره‌وری حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت دانش بنیان در حمل‌ و نقل، پیاده سازی مطلوب زیست بوم نوآوری در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در نشست ویژه با سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل با موضوع حمایت از تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش بنیان در حوزه راه و شهرسازی در اسفندماه ۱۴۰۱ توسط هیئت وزیران و تکالیف مقرر در آن سند، مطالعه پیاده‌سازی زیست بوم استارت‌آپی حمل و نقل کشور و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است.

صادقی با تشریح ابعاد مختلف این موضوع، گفت: یکی از ارکان اساسی در طراحی و پیاده‌سازی این زیست بوم، شناسایی ساختار و کیفیت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته وزارت متبوع در حوزه حمل‌ونقل است.

صادقی اظهار کرد: شناسایی هفت موضوع در تحلیل وضع موجود حایز اهمیت است که در این نشست مورد بحث قرار گرفت. بخش حمایتی دانش‌بنیان در ساختار تشکیلاتی و شرح وظایف سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، بودجه اختصاصی به این حوزه، طرح‌های حمایتی، شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای دانش‌بنیان، فرآیند صدور مجوزها، بازخورد همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و سازوکار شناسایی شرکت‌های فعال در حوزه مربوطه از جمله مسائل مورد بررسی در این نشست بوده است.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در پایان با اشاره به اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت دانش بنیان در حوزه حمل و نقل کشور که منجر به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات مطلوب به کاربران می‌شود، گفت: نظر به انجام مطالعات دقیق و تحلیل‌های ساختاریافته در ۹ حوزه توسعه فرهنگ، بهبود فضای کسب و کار، توسعه بازار، توسعه نهادها و زیرساخت‌ها، توسعه سرمایه‌گذاری و تامین مالی، توسعه منابع انسانی، توسعه فناوری و تجاری سازی، سیاست‌گذاری حاکمیتی و بین‌المللی سازی، نقشه راه و برنامه اقدام پیاده سازی مطلوب زیست بوم نوآوری در حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با همگرایی و هماهنگی کامل سازمان‌های و شرکت های وابسته در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است، نشست ویژه با سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی با حضور مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بنادر و دریانوردی، هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی و شرکت راه آهن ج. ا.ا و نیز مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست حاضرین به بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با حمایت از شرکت های دانش‌بنیان در حوزه حمل و نقل پرداختند و بر ضرورت تدوین برنامه راهبردی و وجود نهاد راهبر، طراحی و ایجاد ساختار شبکه نوآوری، استفاده از ظرفیت‌های ساختاری موجود نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی و کمیسیون‌های زیربنایی و حمل و نقل، تبیین جایگاه نهادهای متولی حوزه دانش بنیان و سازمان‌های تخصصی در حمایت از تولیدات دانش بنیان، پوشش ریسک‌پذیری مدیران در حمایت از طرح‌ها، لزوم برگزاری جلسات دوره‌ای و هماهنگی‌های مستمر در بخش حکمرانی حوزه حمل و نقل، لزوم تدوین ساختار حمایت از بخش نوآوری و فناوری در سازمان‌ها و شرکت های وابسته و تخصیص قانونی منابع مالی و تربیت نیروی انسانی، تدوین سازوکار اعلام نیازهای فناورانه سازمان‌ها و سایر موارد مرتبط تاکید شد.

کد خبر: ۲۳۲٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha