۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
نخستین قدم برای بازگشت شاخص کل بورس
ابزارها و موانع دولتی برای رشد بورس کدامند؟

نخستین قدم برای بازگشت شاخص کل بورس

نخستین قدم برای بازگشت شاخص کل بورس افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان است و مخابره خبرهای مثبت می تواند سوخت رشد بورس محسوب شود.

بازار؛ گروه بورس: در هفته های اخیر هرچند بورس درگیر سیاست گذاری های اقتصادی و جنجال نرخ گذاری بوده اما نخستین قدم برای بازگشت شاخص کل بورس افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان است و مخابره خبرهای مثبت می تواند سوخت رشد بورس محسوب شود.

به گفته سعید امیر شاه کرمی بازار از نظر تکنیکالی یک اصلاح خوب را پشت سرگذاشته و با توجه به شرایط فاندامنتال و قیمت کنونی دلار، تنها با علت چند خبر امکان جذب نقدینگی حقیقی ها را دارد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در معاملات چند هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران یک روند نزولی سریع را تجربه کرده، گفت: اگر روند بازار را از آبان تا ۲۰ اردیبهشت بررسی کنیم به این استنتاج دست می یابیم که شاخص طی ۱۹۰ روز کاری رشدی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و از سطح ۱میلیون‌۲۵۰ هزار واحد به سطح ۲میلیون ۵۴۰ هزار واحد صعود کرده است.

سعید امیر شاه کرمی با بیان اینکه این رشد بازار یک صعود خوب و قوی بود که باعث شد بازار سقف قبلی خود در سطح ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را فتح کند، افزود: همیشه یک روند صعودی خوب همراه با یک اصلاح است؛ روندی که طی ۷۷ روز کاری باعث شد بازار ۲۴ درصد نزول را تجربه کند.

او تاکید کرد: با این تفاسیر بازار از نظر تکنیکالی یک اصلاح خوب را پشت سرگذاشته و با توجه به شرایط فاندامنتال و قیمت کنونی دلار، مناسب برای سرمایه گذاری محسوب می شود، بازاری که تنها به علت چند خبر جذابیت کافی برای جذب نقدینگی حقیقی ها را دارد.

با توجه به سطح حمایتی شاخص خبرهای جدید منجر شود که ارزش معاملات خرد بازار سرمایه مجددا بتواند ارقام بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان را تجربه کند و روند صعودی بازار آغاز شود

به گفته این کارشناس بورس، خبرهای مربوط به نرخ گاز صنایع شیمیایی، فولادی، سیمانی و سایر صنایع مصرف کننده گاز، نرخ عوارض مالیات ناشی از صادرات فلزات اساسی، نرخ یوتیلیتی پتروشیمی ها و بخصوص متانول سازها، عدم عرضه خودرو در بورس کالا و … از جمله اخباری هستند که مانع ورود نقدینگی به بازار می شوند.

او با تاکید بر اینکه اگر اخباری به بازار مخابره شود که منجر به اصلاح موانع مذکور باشد، می‌تواند به عنوان یک محرک برای جذب نقدینگی به سمت بازار باشد اظهار کرد: خبرهای جدید منجر شود که ارزش معاملات خرد بازار سرمایه مجددا بتواند ارقام بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان را تجربه کند. از این رو می توان ادعا کرد که در جمع بندی بازار سرمایه در سطوح فعلی ارزنده و جذاب برای سرمایه گذاری است.

شاه کرمی با بیان اینکه تنها موضوعی که مانعی برای رشد بازار محسوب می شود، ارزش پایین معاملات است، گفت: اگر اقبال عمومی به بازار برگردد و مجددا شاهد بهبود ورود پول حقیقی ها به بازار باشیم، یک روند صعودی جدید در بازار آغاز خواهد شد؛ روندی که می تواند سطح شاخص کل را وارد کانال ۳ میلیون واحد کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر باید منتظر ماند و ببینیم در روزهای آینده تصمیمات اقتصادی می‌تواند منجر به جذابیت بازار شود؟ اظهار کرد: سوالات اساسی این است که آیا تالار شیشه ای بورس تهران مجددا در کانون توجهات قرار می گیرد؟ آیا ترس حقیقی ها برای سرمایه گذاری در بورس رفع می شود؟

سیگنال های مثبت به بازار سرمایه

در حال حاضر خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه مذاکراتی بین ایران و طرف های برجامی در جریان است که می تواند سیگنال های مثبتی به بازار سرمایه بدهد، هرچند این موضوع چالشی بوده و احتمال دارد ماهها به طول بینجامد اما واضح است که خبر آن می تواند در بازار تحرکاتی را به وجود بیاورد، چراکه در بازار سرمایه معاملات آتی بود و به نوعی سهامداران سرمایه فردا را معامله می کنند.

رضا روحی معتقد است که در حال حاضر برخی از گروه های بورس به قیمت دلار و ارز حساس هستند، به همین دلیل خبرهای مربوط به مذاکرات ابتدا روی دلار بازار آزاد تاثیر می گذارد و در ادامه با کمی تاخیر روی شرکت های بورسی تاثیر می گذارد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه جریان خبری برجام هرچند مانند گذشته کارکرد ندارد اما همچنان برای فعالان بازار مهم است، گفت: در سال های پیش با هر خبری درباره مذاکرات برجام شاخص کل بورس واکنش نشان می داد اما این اثر به شدت کاهش یافته زیرا بازار نسبت به این دست خبرها بی حس شده و واکنش زیادی مانند گذشته ندارد.

رضا روحی با بیان اینکه با این حال شاخص کل بورس نسبت به مذاکرات خیلی هم بی تفاوت نیست هرچند مانند گذشته هم رفتار نمی کند، افزود: در حال حاضر برخی از گروه های بورس به قیمت دلار و ارز حساس هستند، به همین دلیل خبرهای مربوط به مذاکرات ابتدا روی دلار بازار آزاد تاثیر می گذارد و در ادامه با کمی تاخیر روی شرکت های بورسی تاثیر می گذارد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد ایران فارغ از برجام تورمی است، اظهار کرد: به همین دلیل خارج از اتفاقاتی که در سیاست خارجی ایران اتفاق می افتاد شاخص بورس ایران هم باید رشد کند تا ضمن تامین مالی بنگاه های اقتصادی، نقدینگی هم در بخش مولد اقتصاد رونق داشته باشد.

براساس این گزارش فاکتورهای بنیادی برای بازگشت شاخص کل بورس به سمت حمایت های شکسته شده وجود دارد، اما به دلیل کاهش ارزش معاملات بورس و همچنین نبود اعتماد به اقتصاد دولتی مولفه بازگشت شاخص کل بورس به روند صعودی دچار اخلال شده است.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالباسط معماری صلغی IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      سلام دوستان ازنظرمن بازارروزهای اینده خیلی عالی خواهدشد