۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹
ساخت بزرگترین شناور نفت خام جهان

ساخت بزرگترین شناور نفت خام جهان

چین بزرگترین شناور نفت خام جهان از لحاظ تناژ و ظرفیت ذخیره سازی را از لنگرگاه خارج کرد و به مدار تولید افزود.

به گزارش بازار، از آنجا که موضوع امنیت انرژی و پیشگیری از ریسک‌های مترتب بر آن در کانون توجه برنامه‌های سیاست‌گذاران چینی قرار گرفته است، اخیرا، چین بزرگ‌ترین کشتی فرآورش نفت خام جهان(از لحاظ تناژ و ظرفیت ذخیره سازی) را از لنگرگاه خارج کرد و به مدار تولید افزود.

شناور فرآورشی(FPSO) که شرکت مهندسی دریایی Qidong Cosco در استان جیانگ‌سو در شرق چین طراحی کرده است، قادر به فرآوری ۱۸۰ هزار بشکه نفت در روز و حمل ۱۲ میلیون متر مکعب گاز خواهد بود.

این شناور فراورشی نفت خام درست در زمانی به میدان وارد شده که پکن در تلاش است تا منابع انرژی خود را تقویت کند، علی‌الخصوص با توجه به اینکه حمله روسیه به اوکراین قیمت‌های جهانی انرژی را بالا برده و عدم قطعیت‌های زیادی را به همراه داشته است.

صنایع نفت و گاز فراساحلی از شناورهای فراورشی برای تولید و فرآوری هیدروکربن‌ها و همچنین ذخیره‌سازی نفت استفاده می‌کنند.

چین بزرگترین خریدار نفت خام جهان است. این کشور در سال گذشته ۵۰۸ میلیون تن نفت خام را عمدتاً از طریق عربستان سعودی و روسیه وارد کرده و این مقدار بیش از ۷۰ درصد نیاز این کشور به نفت خام را تامین کرده است.

این کشتی شناور ۳۳۵٫۳۱ متر طول، ۶۰ متر عرض و ۳۳٫۵۱ متر عمق دارد و حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی آن ۱٫۴ میلیون بشکه نفت خام است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) که بر ذخایر استراتژیک نفت این کشور نظارت دارد، خواستار توجهی بیشتر به امنیت منابع انرژی و ترویج و توسعه عمیق‌تر انقلاب انرژی شده است.

این کمیسیون به عنوان بالاترین مقام برنامه‌ریزی اقتصادی چین، تامین امنیت انرژی و غذا را به عنوان یکی از ریسک‌های اصلی زنجیره تامین و زنجیره امنیت صنعتی و حفاظت از داده‌ها برشمرد.

ژنگ شانجی، رئیس کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین می‌گوید: «[ما] باید انقلاب انرژی را به پیش ببریم، برنامه‌ریزی و ساخت سیستم انرژی جدید را تسریع کنیم و ایجاد سیستم‌های تولید، تامین، ذخیره‌سازی و بازاریابی انرژی را تقویت کنیم». وی همچنین خواستار اکتشاف بیشتر منابع چین، تقویت سیستم ذخیره انرژی و بهبود ذخایر و شبکه تاسیسات انرژی این کشور شد.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در بحبوحه وابستگی بیشتر به منابع نفت و گاز خارجی، امنیت انرژی خود را مورد آزمایش قرار داده و دولت پکن را وادار به انجام اقداماتی می‌کند تا اطمینان لازم حاصل شود که این کشور از منابع انرژی کافی برای رفع نیازهای خود برخوردار است.

طبق محاسبات Post که بر اساس داده‌های گمرک و اداره ملی آمار چین تنظیم شده، چین در چند سال گذشته بیش از ۷۰ درصد نفت خام و بیش از ۴۰ درصد گاز طبیعی خود را وارد کرده است.

بررسی داده‌های گمرکی حاکی از آن است که روسیه در جایگاه دومین منبع بزرگ نفت چین در سال گذشته قرار دارد. نفت وارد شده از روسیه ۱۶٫۹ درصد از کل حجم واردات نفت چین را به خود اختصاص داده که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱٫۴ درصد افزایش داشته است.

طی اجلاس“گفتگوی امنیت انرژی چین” که در ۲۹ ژوئن در چنگدو برگزار شد، دانشگاه سیچوان و دولت شهرداری چنگدو ” گزارش رسمی وضعیت امنیت انرژی چین ۲۰۲۳” را منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، امنیت انرژی چین با چالش‌های بزرگی از جمله سرانه پایین، توزیع منطقه‌ای نامتوازن، ضعف شرکت‌ها، وابستگی زیاد به نفت و گاز و قدرت چانه‌زنی بین‌المللی پایین مواجه است.

سرانه منابع نفت و گاز چین تنها در حدود ۱٫۱۵ برابر میانگین جهانی است و سرانه منابع زغال‌سنگ و منابع آبی این کشور هم معادل ۵۰ درصد میانگین جهانی است. این گزارش از دولت درخواست کرده تا جایگزینی نفت و گاز با منابع جدید انرژی را تسریع کرده و به پیشرفت و توسعه در حوزه فناوری‌های راهبردی استخراج و ذخیره‌سازی نفت و گاز شتاب بخشد.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 2
      باید ازکشورهای چین وهندوآمریکا درآینده ترسید فقط انسانهای دانا که خرد سیاسی دارند می فهمند که من چیه می گم وقصدومنظور من چیست وسخن من رادرک می کنند