۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
پیمان پولی با کشورهای دیگر نیازمند داشتن تراز تجاری مثبت است
کارشناس مسائل اقتصادی:

پیمان پولی با کشورهای دیگر نیازمند داشتن تراز تجاری مثبت است

کارشناس مسائل اقتصادی ایجاد پیمان پولی میان ایران و کشورهای دیگر به‌ صورت دو یا چندجانبه را امکان‌پذیر دانست و گفت: دلیل این مسئله کسری تجاری است؛ زیرا تراز تجاری خارجی منفی است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی با بیان اینکه گروه بریکس مسیر دلارزدایی را دنبال می‌کند، گفت: اخیراً شنیده‌ام که این گروه قرار است یک واحد پولی مشترکی را ایجاد کنند و از سوی دیگر برخی از کشورهای دیگر دنیا تمایل دارند مبتنی بر واحد پولی یکدیگر مبادلات تجاری خود را انجام دهند.


وی درباره دلایل تمایل کشورها به انجام مبادلات بر اساس واحد پولی به جز دلار اظهار کرد: کشورها تلاش می‌کنند از تسلط آمریکا خارج شوند و دلار بر آن‌ها سلطه نداشته باشد؛ زیرا وقتی دلار محور باشد، آمریکا به‌راحتی می‌تواند کشورها را تهدید و تحریم کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو با تصریح بر این موضوع که اقتصاد آمریکا در حال تضعیف است، بیان کرد: همزمان با تضعیف اقتصاد آمریکا نسبت به گذشته، کشورهای دیگری هم به‌سرعت در حال پیشروی هستند که چین، هند، اندونزی و برخی کشورهای دیگر دنیا نمونه این کشورها محسوب می‌شوند. حتی اخیراً عربستان هم تلاش دارد خود را از سلطه جهان غرب خارج و توازنی را بین شرق و غرب برای اقتصاد خود ایجاد کند.

وی با اشاره به هدف ایران برای دلارزدایی اظهار کرد: راه‌حل این هدف فقط تقویت بخش تجارت خارجی کشور است. هر چه این بخش قدرت پیدا کند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه‌ای با کشورهای مختلف داشته باشیم. چند سال پیش که عضو کمیته اقتصاددانان بانک مرکزی بودم، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی به دنبال پیمان پولی چندجانبه رفت؛ اما استقبالی از سوی کشورهای همسایه نشد؛ زیرا در بخش تجارت خارجی نتوانسته‌ایم توازن تجاری را ایجاد کنیم.

شقاقی با تأکید بر اینکه ایجاد تراز تجاری مثبت یک ضرورت برای توسعه اقتصادی است، گفت: ایجاد توازن تجاری بین صادرات و واردات ایران با کشورهای دیگر موجب وابستگی متقابل کشورمان با کشورهای دیگر می‌شود و در نتیجه امکان ایجاد پیمان پولی دو یا چندجانبه و کنارگذاشتن دلار از مبادلات اقتصادی و تجاری وجود خواهد داشت. این مبادلات می‌تواند بر اساس یک پول مشترک و یا واحدهای پول ملی صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ایجاد پیمان پولی میان ایران و کشورهای دیگر به‌صورت دو یا چندجانبه را در حال حاضر امکان‌پذیر دانست و تصریح کرد: دلیل این مسئله کسری تجاری است؛ زیرا تراز تجاری خارجی منفی است.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha