۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
عمده آلودگی هوا متعلق به خودروهای تولیدی کشور است
عضو هیات رئیسه مجلس:

عمده آلودگی هوا متعلق به خودروهای تولیدی کشور است

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان دولتی کارهای خوبی برای توجه به محیط زیست در برنامه ۵ساله انجام داده اند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد رشیدی با اشاره به نامه رییس فرهنگستان علوم به دکتر قالیباف رئیس قوه مقننه در مورد مباحث محیط زیستی و ضمانت اجرایی شدن قوانین بررسی شده مسائل زیست محیطی در برنامه هفتم توسعه، گفت: مسائل محیط زیستی در برنامه های توسعه پنجم، ششم و هفتم

توسعه به خوبی لحاظ شده است؛ هر چند از نظر نگاه کارشناسان نیازمند احکام مترقی‌تری در حوزه مسائل زیست محیطی هستیم اما جای سوال اینجاست در همین میزان احکام در برنامه‌های توسعه حفاظت از محیط زیست دیده شده، اجرایی می‌شود؟ برخی اعتقاد دارند که حدود ۳۰درصد احکام موضوعات زیست محیطی برنامه‌های قبل محقق شده است اما به اعتقاد بنده کمتر از ۵ درصد شاهد تحقق آن بودیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه محیط زیست یکی از حوزه‌های آسیب دیده کشور است؛ افزود: عدم به کارگیری از کارشناسان کارآمد و مدیران با تجربه در مسائل زیست محیطی منجر به تخریب محیط زیست شده، بسیاری از افراد که در این حوزه مشغول شده‌اند با لابی‌های سیاسی روی کارآمده که دغدغه مسائل زیست محیطی را نداشته و از توانمندی‌های لازم بی بهره بوده‌اند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید در مباحث محیط زیستی سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار کرد: برای حفظ محیط زیست باید تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مربوطه روی کار بیایند، مباحث محیط زیستی از موضوعات چند بُعدی است که ابعاد گسترده‌ای را شامل می شود از ساخت شهرک‌های مختلف صنعتی در اطراف کلانشهرها گرفته تا تولید بی رویه گازهای گلخانه‌ای و بهره برداری از آب‌های زیر زمینی که همگی به نوعی پیامدهای تخریب طبیعت را به دنبال داشته است.

عضو کمیسیون تلفیق با انتقاد از اینکه چرا در حوزه آمایش سرزمینی عملکرد درستی وجود ندارد؛ یادآور شد: در حال حاضر بر روی آمایش سرزمینی به درستی کار نمی‌شود بسیار از شهرک‌های صنعتی کشور با معضلات زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کنند و یا شاهد تخریب بسیاری از جنگل‌های کشور به بهانه ویلاسازی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه به مباحث محیط زیستی بصورت جدی ورود داشته باشد، اظهار داشت: دیده شدن احکام حمایتی از مسائل محیط زیستی صرفا در قالب برنامه چند ساله توسعه کافی نیست، چالش بی آبی و کمبود آب از جمله موضوعات مورد بررسی برنامه هفتم توسعه است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به آلودگی هوا در ادامه تاکید کرد: متاسفانه قسمت عمده آلودگی هوا متعلق به خودرو های تولیدی کشور است که شاهد سطح قرمز آلودگی در تهران و کلانشهرهای دیگر هستیم. چرا که خودروهای تولید داخل به هیچ عنوان استاندارد نیستند.

وی در ادامه تصریح کرد: پافشاری مافیا در زمینه تولید داخلی خودرو در کشور معضل بزرگی است، ما قطعا از تولید داخلی که دارای استانداردهای درست، مترقی و روبه رشد است حمایت خواهیم کرد، امروز برخی از خودروهای تولید ملی مصرف بالایی دارد در حالیکه خودروهای هیبریدی و به روز دنیا مصرف کمی دارند که شاهد تفاوت زیاد آنها با خودروهای داخلی هستیم، برای رفع این مشکل نیاز به اراده تمام دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است.

وی یادآور شد: مجلس برای تمام کم و کاستی‌ها طرح سوال، استیضاح و نظارت دارد اما این موضوعات به تنهایی کافی نیست؛ بلکه اراده دولت را می‌طلبد. احکام زیست محیطی برنامه های گذشته توسعه و برنامه هفتم توسعه باید به مرحله عملیاتی شدن برسد، عدم اراده مسئولان منجر تولید خودروی بی کیفیت و شهرک سازی بی رویه و ... شده است که همگی به نوعی به محیط زیست آسیب وارد می‌کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید به حمایت جدی از بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه؛ اظهار کرد: در احکام برنامه هفتم توسعه دولت حمایت جدی از بخش کشاورزی نداشته است، اگر این حمایت‌ها به صورت جدی باشد بسیاری از منابع و سیستم های آبی ما حفظ خواهد شد و مصرف بی رویه آب کاهش پیدا می کند.

این نماینده مردم در ادامه گفت: مجموعه قوانین تصویب شده در خصوص حمایت زیست محیطی اگر به مرحله اجرا برسد به حفاظت از آن ختم خواهد شد، در حال حاضر تمام دنیا اراده خود را بر حفظ زیست محیطی کشور خود دارند اما متاسفانه این اراده در کشور ما به دلیل لابی‌های زیاد و دور زدن قوانین وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم تاکیدکرد: اعضای کمیسیون تلفیق با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان دولتی کارهای خوبی انجام داده اند، حاصل این نشست ها احکام درست و مفیدی است که در کمیته محیط زیست بررسی شده امیدواریم در برنامه هفتم توسعه مصوب شود.

رشیدی در پایان خاطر نشان کرد: اراده عمل به این احکام مهم تر از تصویب آن است، امروز مدیریت محیط زیست را در کشور قوی نمی‌بینم، متاسفانه منابع انسانی ما ضعیف است و به صورت کمی عمل می کند، بسیاری از حراست ها و نظارت ها نیاز به منابع انسانی و کارشناسی دارد که به دلیل کمبود اعتبارات بودجه‌ای در بخش محیط زیست از جمله مشکلاتی است که باید برطرف شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha