۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
افزایش هزینه تولید منجر به کاهش رقابت شده است| نگاه بی اعتمادی دولتی ها به محصولات دانش بنیان
بازار بررسی کرد؛

افزایش هزینه تولید منجر به کاهش رقابت شده است| نگاه بی اعتمادی دولتی ها به محصولات دانش بنیان

قوچان- شرکت های دانش بنیان که قرار بود با تکیه بر دانش و کیفیت تولیدات فناورانه بیفزایند حالا به دلیل مشکلات مالی و رقابت با کالاهای خارجی و بی اعتمادی از طرف برخی دولتمردان از حرکت باز ایستاده اند.

بازار؛ گروه استان ها: شرکت‌های دانش بنیان بر اساس آیین نامه تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان، موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی، گسترش اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده، تشکیل می‌شوند.

این شرکت‌ها اهدافی مانند ترغیب هیئت علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیات علمی، تجاری سازی یافته‌های پژوهشی، افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها را نیز دنبال می‌کنند.

شرکت‌های دانش بنیان که عمدتا با ابتکارها و سرمایه‌گذاری‌های فردی کار خود را آغاز می‌کنند، در ادامه کار و حتی با وجود برخورداری از تسهیلات مختلف، باز هم با مشکلاتی در زمینه‌های گوناگون از اعطای مجوز تا دشواری‌های صادرات محصول روبه‌رو می‌شوند.

یکی از عرصه‌هایی که حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بسیار اهمیت دارد، نظام سلامت است. بخش‌های مختلف نظام سلامت می‌توانند از محصولات یا فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بهره مند شده و در مسیر پیش رفت حرکت کنند اما متاسفانه برخی سخت گیری های موجود و هم چنین بی مهری هایی که در مورد این شرکت ها وجود دارد در پاره ای از اوقات موج دلسردی برخی از مدیران توانمند این مجموعه ها شده است.

به منظور آشنایی با فعالیت یکی از همین شرکت های فعال در حوزه سلامت با طاهره روحانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان «نانو کاوشگران یکتای توس» و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قوچان به بحث و گفت وگو نشستیم.

* لطفا خودتان را معرفی بفرمائید

اینجانب طاهره روحانی بسطامی دکترای شیمی فیزیک از دانشگاه فردوسی مشهد هستم. در حال حاضر هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی قوچان و به عنوان رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نانو کاوشگران یکتای توس در حال خدمتگذاری هستم.

* شرکت دانش بنیان شما چه محصولی را تولید می کند ؟

شرکت دانش بنیان ما در زمینه طراحی و تولید کیت های تشخیص سریع بر پایه نانو سنسورهای شیمیایی در زمینه طراحی و تولید کیت های تشخیصی سریع بر پایه نانو سنسورهای شیمیایی و بیو شیمیایی در حوزه پزشکی و سلامت فعال است.

افزایش هزینه تولید منجر به کاهش رقابت شده است| نگاه بی اعتمادی دولتی ها به محصولات دانش بنیان

فعالیت های ما تاکنون منجر به تولید کیت های تشخیصی شامل کیت بزاقی تشخیص سریع کوید ۱۹ و کیت تشخیص سریع مورفین و متامفتامین، کیت تشخیصی سریع اندازه گیری استامینوفین در سرم خون انسان و هم چنین کیت تشخیص سریع اندازه گیری لیتیوم در سرم خون انسان بوده است.

* چقدر برای این کار سرمایه گذاری کردید؟

تاکنون در بخش تحقیق توسعه و راه اندازی پایلوت تولید کیت حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و در بخش تحقیق و توسعه اغلب از دانشجویان بخش تحصیلات تکمیلی با ما همکاری می کنند.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نانو کاوشگران یکتای توس: عدم اعتماد به محصولات داخلی در بخش دولتی به ویژه در حوزه سلامت و بهداشت، استفاده دستگاه های دولتی از محصولات خارجی، کمبود منابع مالی با سود متناسب، تاخیر در تامین منابع مالی قرار دادهای بسته شده با دولت، ضعف در حوزه بازار یابی و تجارت توسط شرکت های دانش بنیان از عمده مشکلاتی است که شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت با آن دست و پنجه نرم می کنند

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

حمایت های دولت را می توان از طریق وام هایی که به شرکت های دانش بنیان اعطا شده یاد کرد.در این رابطه باید اذعان کرد شرکت دانش بنیان نانو کاوشگران شرکت های دانشگاهی وابسته به دانشگاه صنعتی قوچان است که در پارک علم و فناوری سلامت مستقر می باشد لذا هر دو این بخش ها با ارائه خدمات مشاوره ای، تامین فضای فیزیکی و امکانات آزمایشگاهی اولیه در راستای گسترش بخش تحقیق و توسعه نقش بسزایی داشتند.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست و پنجه نرم می کنید؟

عدم اعتماد به محصولات داخلی در بخش دولتی به ویژه در حوزه سلامت و بهداشت، استفاده دستگاه های دولتی از محصولات خارجی، کمبود منابع مالی با سود متناسب، تاخیر در تامین منابع مالی قرار دادهای بسته شده با دولت، ضعف در حوزه بازار یابی و تجارت توسط شرکت های دانش بنیان از عمده مشکلاتی است که شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در این راستا باید اذعان کرد: هم چنین مشکلات دیگری مانند تامین نیروی انسانی مجرب در حوزه تحقیق و پژوهش، بروکراسی اداری و موانع بسیار زیاد در دریافت مجوزهای لازم از سوی غذا و دارو، نبود استانداردهای لازم در خصوص محصولاتی که جنبه نوآورانه دارد نیز همواره سد راه شرکت های دانش بنیان در این حوزه است.

افزایش هزینه تولید منجر به کاهش رقابت شده است| نگاه بی اعتمادی دولتی ها به محصولات دانش بنیان

به هر صورت تامین مالی و سرمایه در گردش و دریافت مجوزها هنوز هم به عنوان موانع اصلی بر سر راه کارآفرینان است.

* تحریم ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

تحریم از جنبه های مختلف بر اقتصاد کشور و کسب و کار تاثیر می گذارد و طبیعتا بر کسب و کار شرکت های دانش بنیان تاثیر خواهد بود .یکی از جنبه های تاثیرات منفی تحریم ها، ممنوعیت واردات یکسری از کالاهای کلیدی در فرایند تولید است .

متاسفانه نوسانات نرخ ارز و تورم با عث شده است که هزینه تولید افزایش یابد به این ترتیب کالایی که توسط شرکت دانش بنیان تهیه می گردد با قیمت تمام شده بیش تر، قابل رقابت با کالای مشابه خارجی که اغلب با قیمت بسیار پایین در بازار عرضه می شود نیست لذا همین امر باعث آسیب جدی به بدنه اقتصادی شرکت های دانش بنیان شده است

شرکت ماهم به همین دلیل در خصوص واردات برخی از مواد اولیه با مشکلات متعددی رویرو بوده و هست و اگر هم بتوان به هر ترتیبی این مواد اولیه را وارد کرد بسیار زمان بر است و با کیفیتی که مدنظر می باشد قابل دریافت نیستند.

اثر دیگر تحریم ها بر تبادل فناوری می باشد زیرا در هر صورت تبادل فناوری و تبادل مهارت در حوزه دانش بنیان بسیار کلیدی است.

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

متاسفانه نوسانات نرخ ارز و تورم با عث شده است که هزینه تولید افزایش یابد . به این ترتیب کالایی که توسط شرکت دانش بنیان تهیه می گردد با قیمت تمام شده بیش تر، قابل رقابت با کالای مشابه خارجی که اغلب با قیمت بسیار پایین در بازار عرضه می شود نیست لذا همین امر باعث آسیب جدی به بدنه اقتصادی شرکت های دانش بنیان شده است.

* با توجه به نامگذاری سال تولید به نظر شما چه موانعی را باید از سر راه برداشت و چه پشتیبانی لازم دارید؟

تامین مالی و ارائه وام های با سود متناسب از سوی صندوق های دولتی ، کمک به بخش بازار یابی و تجارت در شرکت های دانش بنیان از سوی پارک های علم و فناوری ، اعتماد به محصولات دانش بنیان ، تسریع در امر ارائه مجوز ، تامین مکان فیزیکی با هزینه مناسب ، تدوین استانداردهای مناسب برای محصولات نوآورانه بویژه در حوزه سلامت و بهداشت

* راه هایی که رفتید و توصیه می کنید افراد جدید در حوزه شما ورود پیدا کنند چیست؟

توصیه اصلی من به تمامی افراد بویژه قشر جوان این هست که برای ادامه مسیر زندگی به سمت خود اشتغالی و کارآفرینی و ثروت آفرینی روی آورند.

من همیشه به دانشجویانم در کلاس ها این نکته را یادآوری می کنم که ثروت حاصل از علم و دانش ثروتی پایدار است و به ارتقا جامعه و زندگی خود شخص کمک به سزایی می کند ذهن ثروتمند ذهن کار آفرین است.

به نظر من افرادی که وارد حوزه کارآفرینی می شوند ابتدا باید با مطالعه میدانی حوزه فعالیت خود را مشخص نمایند و انواع کمک های مشاوره ای در پارک علم وفناوری است.

در این راستا باید یک ایده منحصر به فرد را انتخاب کرد و آموزش فردی در حوزه های مانند کسب و کار، برنامه نویسی، مالی، بازار یابی را در کنار آن تعیین و برنامه ریزی کرد و پس از استراتژی مناسب و در کنار شناسایی مخاطب هدف ساختن شبکه ها و یافتن سرمایه گذار مناسب که به تولید محصول می انجامد.

کد خبر: ۲۳۲٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha