۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
هشدار درباره واردات نهال های قاچاق و آلودگی باغات کشور

هشدار درباره واردات نهال های قاچاق و آلودگی باغات کشور

عضو انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران گفت: نهال قاچاق شاید قیمت کمتری برای باغدار داشته باشد اما به دلیل آنکه هیچ‌ نظارتی بر ورود آن‌ها نمی‌ شود، باعث آلودگی باغات می‌شوند.

به گزارش بازار، حسن ورشوچی در دومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی گفت: وجود میلیون‌ها گونه گیاهی از درختان میوه، بوته‌های میوه‌ای، گیاهان داروئی، زینتی، اشجار جنگلی و غیره در کشور، امکان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در این حوزه به‌وجود آورده که این سرمایه‌گذاری‌ها باید منوط به دارا بودن تکنولوژی معتبر و دارای توجیه اقتصادی کارآمد باشند.

هشدار درباره واردات نهال های قاچاق و آلودگی باغات کشوروی افزود: فرصت دیگر پیش‌روی این صنعت را می‌توان بازارهای رو به رشد به ویژه در مناطق آمریکای جنوبی، آفریقا، خاور دور و خاورمیانه دانست که این بازارها در صورت همراهی نهادهای ذی‌ربط می‌توانند به بستری مهم برای صادرات و ارزآوری کشور تبدیل شوند و حوزه کشت بافت گیاهی پتانسیل آن را دارد که به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادرات غیرنفتی تبدیل شود.

ورشوچی مهمترین مشکلات این صنعت را بیمه نهال، کم کاری در مسئله آموزش بهره‌برداران، انحصار دولتی فعالیت در امر تحقیقات، فرایندهای طولانی، فرسایشی و چالش‌برانگیز در اخذ مجوزها و عدم نظارت بر تکنولوژی معتبر و تعیین استانداردهای مناسب برشمرد و از وزارت کشاورزی خواست تا با رسیدگی و توجه بیشتر به این حوزه زمینه‌ساز رشد کشور در این بخش از کشاورزی شود.

وی با اشاره به یکی از مهمترین معضلات این صنعت یعنی قاچاق نهال گفت: نهال قاچاق شاید در ابتدا قیمت کمتری برای باغدار داشته باشد، اما به دلیل آنکه هیچ‌گونه نظارتی روی ورود آن‌ها صورت نمی‌گیرد، در بسیاری مواقع آلوده و بی‌هویت هستند و باعث می‌شوند تا باغات آلوده شوند که این موجب تحمیل هزینه‌های گزافی بر باغدار می‌شود در حالی که نهال‌های شناسنامه دار ایرانی در حال حاضر علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، محصولات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، تایلند، مکزیک، اندونزی و... صادر می‌شود.

کد خبر: ۲۳۲٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha